אנליסטים מנתחים: למה כולם מודאגים מכלכלת סין?

אתמול ננעלו המדדים בוול סטריט בירידות לאור החשש מהאטה בסין, שהורידה יעד הצמיחה השנתי ל-7.5% (לעומת 8% בממוצע, מ-2005) ■ כעת נפנים אנליסטים לנתח - האם באמת יש לנו סיבה לדאגה?

אתמול ננעלו המדדים בוול סטריט בירידות שערים, לאור (כך לפי דיווחים בתקשורת הזרה) חשש מהאטה בצמיחה בסין. אולם, עם יעד צמיחה שנתי של מעל 7% ודוחות אופטימיים מטעם קרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי, לא ממש ברור ממה כולם מודאגים.

"המשקיעים צריכים לחשוש מהמערב יותר מסין, ששולטת בהאטה הכלכלית במדינה", סבור סטפן גאלו, אסטרטג מטבע בריאיון ל-CNBC. "בסין לפחות יש צמיחה אמיתית בהכנסות הריאליות, מה שלנו (במערב) אין".

למרות זאת, ההתבטאויות האחרונות של כריסטין לגארד, יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, כי על ממשלת סין לבצע רפורמות מהירות בכדי להימנע מהאטה בצמיחה ובכדי לסייע למדינות אירופה השקועות במשבר, לא נאמרו בוואקום. אכן, סין הורידה את יעד הצמיחה שלה לשנת 2012 לרמה של 7.5%.

מדובר בהודעה יחסית "דרמטית", לאחר שסין הציגה שיעור צמיחה שנתי שחצה את רף ה-8% בעקביות מאז שנת 2005. זאת, בנוסף לנתונים מפברואר כי הגירעון המסחרי במדינה עמד על 31.5 מיליארד דולר - שיא מאז 1989 - מדירים שינה מעיני המשקיעים, שחוששים מ"נחיתה קשה" בכלכלה.

ובכל זאת, האנליסטים מסרבים להיות נרחצים: "סין יכולה לחוות האטה בצמיחה, אך זה עדיין לא אומר שתהיה פגיעה בשוק העבודה או באלמנטים בסיסיים במודל הכלכלי שממשלת סין מנסה לשמר", סבור סטפן ריץ', יו"ר מחלקת אסיה במורגן סטנלי.

"סין רוצה להקטין את הסתמכותה על יצוא, ולפיכך הצמיחה שלה עשויה לקטון בתקופה הקרובה, באופן טבעי", סיכם.