עיני מושיט יד לאדרעי: ישבית את הרכבת מיום ג'

(עדכון) - יו"ר ההסתדרות מתגייס למען עובדי הרכבת ויו"ר הוועד המושעית אדרעי ■ קורא להקפיא את הצעדים נגד העובדים שהושעו ופוטרו - או שישבית את הרכבת ■ הנהלת הרכבת פיטרה 2 עובדים בגין עבירות משמעת וניסיון לפגוע במנכ"ל

יו"ר ההסתדרות עופר עיני מתגייס למען עובדי הרכבת ויו"ר הוועד המושעית גילה אדרעי: עיני הודיע הלילה כי אם לא יוקפאו הצעדים נגד העובדים שהושעו ופוטרו - תוכרז שביתה כללית ברכבת החל מיום ג'. בנוסף, יו"ר ההסתדרות מתכן להכריז על סכסוך עבודה בכף ענף התחבורה - כולל בנמלים - אם לא יימצא פתרון למשבר ברכבת באמצעות מו"מ.

"במידה ולא יוחזרו חברי הוועד והעובדים שהושעו ופוטרו תוכרז ביום ג' שביתה כללית ברכבת", נמסר בהודעה לתקשורת מטעם ההסתדרות ו-ועד עובדי הרכבת. "עיני קורא לשר התחבורה להיכנס למו"מ ולהקפיא את ההליכים נגד הוועד והעובדים כדי למנוע שביתה ולמנוע התדרדרות ביחסי העבודה. במקביל, אם לא יהיה מו"מ יוכרז סכסוך עבודה בכל ענף התחבורה".

עיני כינס אתמול בערב בלשכתו את איגוד עובדי התחבורה ואמר כי "למרות האישור שקיבלו העובדים בביה"ד להפעיל את נשק השביתה, כנגד כוונת ההנהלה להפריט את מערך התחזוקה ברכבת, הם לא עשו זאת כדי לא לפגוע בציבור הנוסעים. אולם לצערי הרב שר התחבורה, באמצעות הנהלת הרכבת, נוקטים כבר מאז בפרובוקציות כלפי ציבור העובדים כדי ליצור הסלמה ביחסי העבודה".

איגוד עובדי התחבורה כולל מלבד נמלי הים והאוויר, גם את חברות התעופה הישראליות ובראשן אל על, אגד ודן, הרכבת הקלה בירושלים, חברת הספנות צים ועוד.

צעדים משמעתיים נגד עובדים

במקביל לשימוע של אדרעי, הנהלת הרכבת ביצעה שימועים משמעתיים לעובדי הרכבת שתקפו את מנכ"ל החברה בועז צפריר בעת ביקורו במתחם לוד, שלא בנוכחות העובדים - וזאת לאחר שההסתדרות הנחתה אותם שלא להתייצב לשימועים, לאחר השימוע שנערך לאדרעי.

על פי החלטת ועדת המשמעת, 4 עובדים הושעו ל-6 חודשים וקיבלו אזהרה בכתב לפני פיטורין. 2 עובדים הושעו ל-4 חודשים וגם הם קיבלו אזהרה בכתב לפני פיטורין. 2 עובדים נוספים פוטרו - האחד על ריבוי עבירות משמעות והשני פוטר על ניסיון פגיעה במנכ"ל, תוך שהוא רוכב על אופנוע.

עיני הוסיף בהקשר זה, כי "מה שאירע היום הינו בבחינת חציית קווים אדומים. יש פה צעד מסוכן מאוד שבו עובדים במהלך מאבק ארגוני לגיטימי נקראים לוועדות משמעת בתירוצים שונים ומשונים ובסופו של דבר אף מסולקים ממקום העבודה. בצורה הזאת עובדים לא יוכלו לנהל מאבקים. מבחינת כל ארגון עובדים, יהיה אשר יהיה, מדובר בחציית קווים אדומים ביחסי עבודה".

עיני שלח מכתב לשר התחבורה ישראל כץ, וטען בו כי "ההסתדרות לא תוכל להסכים להפרה כה גסה וברגל בוטה של הכללים המחייבים, ולניסיון לפגוע במאבק ארגוני לגיטימי". עיני רואה בכץ לצד הנהלת הרכבת כאחראים על צעדים אלה ולמשמעויות החריפות שהם עלולים להוליד. "בטרם תיגרם הסלמה מיותרת, אני קורא לך להודיע מיידית על הקפאת כל ההליכים והפעולות האלה ולשוב למו"מ אמיתי, ענייני, ותם לב עם ההסתדרות", כתב עיני.

מהנהלת הרכבת נמסר, כי "הוראת ההסתדרות לעובדים לא להגיע לוועדות המשמעת היא צעד שמפקיר את שלטון החוק ומהווה ביזוי של החלטת בית המשפט. צר לנו כי ההסתדרות נגררת להגנה על נציגי הוועד בכל מחיר, גם כשהוא מעודד תקיפה של מנכ"ל החברה. רכבת ישראל נוקטת ותנקוט במדיניות של אפס סובלנות כלפי אלימות, בוודאי כלפי אלימות פיזית שיש בה כדי לסכן חיי אדם. אנו נעקור מהשורש כל אלמנט של תרבות אלימה בחברת רכבת ישראל, שמשמש ככלי להפחיד ולהלך אימים על עובדים ומנהלים בחברה, שכל מטרתו שליטה וניהול החברה על פי רצון נציגי הוועד".

גילה אדרעי תושעה ל-3 חודשים

מוקדם יותר הוחלט להשעות את יו"ר ועד עובדי הרכבת גילה אדרעי ל-3 חודשים מתפקידה, ולהחזירה בתנאי שלא תאיים שוב על עובדי החברה - כך החליטה הנהלת הרכבת בעקבות תלונות של 4 חברי הנהלה על קריאות נאצה כלפיהם. אדרעי עזבה בזעם ופוצצה את השימוע בהנהלת הרכבת. זמן לא רב אחרי השימוע הודיע ועד הרכבת באופן רשמי: "אדרעי הושעתה מתפקידה ברכבת ישראל, אך לא מתפקידה כיו"ר ועד העובדים". בתפקידה הרשמי ברכבת ישראל מכהנת אדרעי כמנהלת חשבונות במחלקת רכישות הדלק ברכבת.

אדרעי דרשה לזמן לחקירה את 4 חברי ההנהלה שהתלוננו נגדה, אולם הנהלת הרכבת דחתה הבקשה ולפיכך היא החליטה לעזוב בזעם את הדיון.

על פי עו"ד שי תקן ממשרד פישר בכר ושות', שייצג את העובדים מטעם ההסתדרות, הנהלת הרכבת לא איפשרה לו לחקור את מי שהוצגו כעדים מטעם ההנהלה, שטענו כי אדרעי קיללה ואף איימה עליהם. לאחר שהבהיר כי בכוונתו לדרוש סעד מביה"ד לעבודה שיאפשר לו לבצע חקירה שכזו, הסכימו בהנהלת הרכבת לחשוף תצהירים של מספר בכירים בחברה שהעידו כנגד אדרעי. אז התברר לתקן כי התצהירים לא חתומים על ידי עו"ד כמתבקש, ובשלב זה השימוע התקיים במעמד צד אחד לאחר שתקן סרב להמשיך בהליך.

גורמים מטעם הוועד טוענים כי בהנהלת הרכבת התעקשו לקיים את השימוע הזה ולהעניש את אדרעי בחומרה כדי להאיץ באדרעי לנקוט במה שמכונה "שביתה פראית" - כזו שתצדיק את ההפרטות המתוכננות במערך התחזוקה ואף תביא אולי למימוש האיום של שר התחבורה ישראל כץ - לסגור את החברה במתכונתה הנוכחי ולהקים אותה מחדש.

גורם המקורב לוועד טען במידת מה של סרקזם כי "אם בכל פעם שאדרעי היתה מנבלת את פיה היו משעים אותה, היא כבר מזמן לא היתה עובדת בחברה".

נזכיר כי כבר אתמול בבוקר השביתו עובדי הרכבת את כל ההדרכות והרענונים שתוכננו בחברה. בנוסף, הופסקה עבודת הפקחים כך שלא נבדקו כרטיסי נסיעה של נוסעים. על פי הערכות, בוועד העובדים יחריפו את העיצומים כעת לאור השימוע של אדרעי, אולם ינסו להימנע ממה שבהסתדרות מכנים "גול עצמי" שישרת את הנהלת הרכבת.