בג"ץ דחה את הפשרה; הורה על פינוי מגרון עד 1 באוגוסט

בכך ביטל בג"ץ את הסכם הפשרה שאליו הגיעו המדינה והמתנחלים, שלפיו יועתק מאחז מגרון תוך 3.5 שנים לאדמות מדינה על גבעה סמוכה

סופית: מאחז מגרון יפונה עד 1 באוגוסט השנה, ולא יהיו דחיות נוספות - כך קבע היום (א') בג"ץ בהחלטה דרמטית לדחות את בקשת המדינה להארכת מועד של 3.5 שנים בביצוע פסק הדין המחייב את המדינה לפנות את תושבי המאחז הלא חוקי מגרון.

על-פי פסק הדין שניתן באוגוסט 2011, היתה המדינה חייבת לפנות את המאחז עד סוף חודש מארס, אלא שהשופטים איפשרו, לפנים משורת הדין, לדחות את המועד במספר חודשים, עד 1 באוגוסט.

בהחלטתם הדגישו הנשיא אשר גרוניס והשופטים מרים נאור וסלים ג'ובראן כי בית המשפט נהג אורך-רוח רב מאז הגשת העתירה ב-2006 ועד שניתן פסק הדין, וזאת במטרה להגיע להבנה שתאפשר פינוי בדרכי שלום. המדינה גם מעולם לא חלקה על כך שמדובר במאחז לא חוקי שהוקם על אדמות פלסטיניות פרטיות, והשאלה היחידה שבה עסקו הדיונים בעתירה המקורית נגעו למועד הפינוי.

השופטת נאור כתבה בהחלטתה, שאליה הצטרפו גרוניס וג'ובראן, כי על בית המשפט להשתמש בסמכותו להאריך מועד לביצוע פסקי דין בזהירות ובצמצום. "הארכת מועד עלולה להותיר על כנו מצב בלתי חוקי, לפגוע בעיקרון ההסתמכות, לפגוע בסופיות הדיון וכן לפגוע בעיקרון שלטון החוק".

לדברי השופטים, פרשת מגרון היא "אחד מהמקרים הקשים והחריגים ביותר בכל הנוגע למאחזים בלתי חוקיים, כאשר המדינה שבה ומודיעה כי גם לדעתה מדובר במאחז בלתי חוקי שאין כל אפשרות חוקית להשלים עם קיומו לאורך זמן".

לדבריהם, "לאחר 5 שנים שבהן העתירה הייתה תלויה ועומדת ולאחר כל הניסיונות לפתרון בדרכי שלום, זכאים העותרים ליהנות מפירות פסק הדין. זכאים הם לכך שהפגיעה המתמשכת בזכויותיהם תבוא לסיומה. הרצון להתחשב במצוקת תושבי מגרון, שאין להקל בה ראש, אינו יכול להמשיך ולבוא על חשבונם של העותרים ועל חשבון אי-אכיפת החוק".

בג"ץ בחן אם יש מקום לאורכה קצרה מזו שנתבקשה והגיע למסקנה כי "לפנים משורת הדין, אך בשל כך שאפשר ותושבי מגרון לא נערכו עד כה להעתיק את מקום מגוריהם למקומות חלופיים עקב המגעים שהתקיימו לפשרה, ובשל כך שיש להניח שילדיהם לומדים במקומות סמוכים למאחז ועליהם לסיים את שנת הלימודים - הוארך המועד לפינוי עד ליום 1.8.2012".

השופטים שבו וקראו לתושבי מגרון "להתעשת ולקבל על עצמם בהסכמה את חובתם שלא להצטייר כפורעי חוק. החובה לקיים פסק דין אינה עניין של בחירה". (בג"ץ 8887/06).

בעקבות דחיית הסדר מגרון על-ידי בג"ץ ח"כ דני דנון פנה לראש הממשלה וליו"ר הכנסת בכדי לכנס באופן חירום את הכנסת במהלך הפגרה ולהעביר את חוק הסדרת המאחזים. "לא ניתן לבג"ץ לסנדל את המדינה", מסר ח"כ דנון.

יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, מסר כי החלטת בג"ץ בעניין מגרון אינה מונעת את ביצוע ההסכם. "אכנס את הכנסת אם יוגשו לי 25 חתימות של חברי כנסת לדיון בנושא זה, על-פי תקנון הכנסת", אמר ריבלין.