עיני: "על הנהלת הרכבת לבטל מיד פיטורי שני בכירי הוועד - ולהחזיר את גילה אדרעי"

גורם המקורב להנהלת הרכבת: "שני העובדים שפוטרו - אחד מהם היה עם 7 עבירות משמעת והשני ניסה לדרוס את המנכ"ל על אופנוע. ועיני מגבה אותם"

יו"ר ההסתדרות עופר עיני דורש מהנהלת הרכבת להחזיר את העובדים שהושעו ופוטרו - ובכללם יו"ר ועד העובדים גילה אדרעי שהושעתה ל-3 חודשים - וזאת כתנאי מקדים להמשך המו"מ ברכבת. בראיון לגלי צה"ל אמר עיני כי אם לא תיענה דרישתו, הרכבת תושבת החל ממחר (ג') בבוקר.

כזכור, אדרעי ועובדים נוספים החברים בוועד עובדי הרכבת הושעו אתמול ושניים מהם אפילו פוטרו, בעקבות טענות מצד עובדים וחברי הנהלה על אלימות פיזית ומילולית שננקטה על ידם. מנכ"ל הרכבת התייחס לכך היום בראיון לגל"צ ואמר כי ההנהלה לא תסבול מעשי אלימות. (לסיפור המלא)

"אלימות? ההנהלה טוענת שהייתה אלימות", אמר היום עיני. "ב-3 שבועות האחרונים לקחתי את המושכות ולא השבתנו את הרכבת. אפילו התקדמנו במו"מ. לאורך 3 השבועות הללו הנהלת הרכבת נקטה צעדים ברוטליים לצורך חימום האווירה. אתמול הם עשו צעד קיצוני שנוגע לא רק לוועד עובדי הרכבת אלא לכל הוועדים בישראל. אני לא אתן שזה יקרה; אין מצב שאם העובדים יוצאים למאבק ולא מקבלים את עמדת ההנהלה - יפטרו אותם".

גורם המקורב להנהלת הרכבת מסר ל"גלובס" בתגובה לטענות עיני כי "2 העובדים שפוטרו - אחד מהם היה עם 7 עבירות משמעת ואזהרה והשני ניסה לדרוס את המנכ"ל על אופנוע. הם אלה שעיני מגבה".

עיני הבהיר כי השביתה, שתיכנס לתוקפה מחר ב-6:00, תתחיל ברכבת ולא בנמלי התעופה או בנמלי הים, אולם הוא לא פסל הרחבת השביתה בהמשך: "מחר יש שביתה רק ברכבת ולא בנמלי הים ולא בשדות התעופה, שם יוכרז סכסוך עבודה כדי להבהיר לשר התחבורה שנחצו פה קווים באופן עקרוני. מי שאחראי על השבתת הרכבת זו ההנהלה ולא העובדים. העובדים לא רוצים לשבות, הם רוצים לנהל מו"מ. ההנהלה לא רוצה להתנהל בהגינות".

כאשר נשאל האם הוא "מחמם" את השטח לקראת הבחירות על ראשות ההסתדרות בחודש מאי: "זה לא קשור לבחירות. יש פה עניין עקרוני יש בישראל 800 אלף עובדים המאוגדים בוועדים וזה יכול להשליך עליהם".

ומה דורש עיני מהנהלת הרכבת? "להקפיא את ההשעיה והפיטורים של העובדים ואת כל הצעדים של ההנהלה. הציבור לא אוהב שביתות וגם אני לא אוהב. בואו נחזור למו"מ. ניתן לעשות מאמץ אמיתי כדי להגיע להסכם. זו הדרך הנכונה. התנאי שלי למו"מ הוא שיחזירו את העובדים שהושעו ופוטרו".

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "תפקידה של הסתדרות העובדים הוא להגן על זכויות העובדים המאוגדים בחוזים קיבוציים, אך לא בכל מחיר ובוודאי לא כשמדובר בפיטורי עובדים, שלהם ריבוי עבירות משמעת ואזהרות חמורות. הגנתה של ההסתדרות על עובדים שפוטרו לאחר שפעלו באלימות כלפי מנכ"ל החברה, נותנת לגיטימציה להתנהגות כוחנית ובריונית שאין כמותה באף חברה מתוקנת. הנהגת ההסתדרות, שנמצאת לפני בחירות, נגררת אחרי נציגי ועד עובדי הרכבת שמנהלים מזה שנה וחצי מאבק אלים וכוחני על גבו של הציבור, בשל כוונת ההנהלה לבצע רפורמה הכרחית בחברת הרכבת, תוך שמירה מלאה על זכויות העובדים - למען בטיחות הנסיעה ושיפור ניכר בשירות לנוסעים".