על חשבון הנוסעים: הרכבת מימנה סקר פוליטי לשר כץ

הסקר שבחן את תפקוד שר התחבורה בסכסוך עם הוועד, כלל שאלות המשוות בינו לבין עיני ■ משרד התחבורה: "מדובר בסקר מקצועי וענייני"

האם שר התחבורה ישראל כץ משתמש ברכבת ישראל ובסכסוך מול עובדי החברה כדי לזכות בדעת קהל אוהדת? ל"גלובס" נודע כי הנהלת הרכבת הזמינה לאחרונה סקר באמצעות מכון שווקים פנורמה, שכלל שאלות פרטניות בדבר תפקודו של כץ במהלך הסכסוך. הזמנת הסקר והשאלות שהופיעו בו עוררו מבוכה בהנהלת החברה, ואף היו כאלה שביקשו להתריע מפניו בטענה כי מוטב שסקר כזה יוזמן על ידי שר התחבורה באופן אישי ולא באמצעות חברה ממשלתית ועל חשבון כספי הציבור.

"לפי השאלות שנשאלתי ניכר היה שהסקר ביקש לדעת מה דעתי על התפקוד של ישראל כץ ולא על השירות של רכבת ישראל", סיפר ל"גלובס" ג', תושב המרכז. כך למשל, כלל הסקר שאלות על התנהלותו של כץ לאור עיצומי העובדים, ועל הצעדים שעליו לבצע ברכבת לדעת הנשאלים, לרבות הפרטה או סגירת החברה והקמתה מחדש. אם לא די בכך, כלל הסקר גם שאלה המשווה בין תפקודו של שר התחבורה לזה של יו"ר ההסתדרות, עופר עיני.

"היה נדמה ששואלים אותי 'למי יש יותר גדול' - לכץ או לעיני", הוסיף ג'. לדבריו, בסקר הופיעה גם שאלה כללית על תפקודו של כץ כשר התחבורה, ללא קשר לרכבת, דבר המעלה תמיהה מדוע רכבת ישראל מימנה סקר כזה.

ברכבת ישראל ובמשרד התחבורה סירבו לענות על שאלות פרטניות בדבר עלות הסקר המדובר או מדוע היה חשוב להשוות בין התנהלותו של שר התחבורה לזה של יו"ר ההסתדרות. הם אף סרבו לחשוף את שאלון הסקר המלא. "רכבת ישראל מבצעת סקרי דעת קהל מפעם לפעם לבדיקת נושאים הקשורים בפעילותה. המידע משמש ככלי ניהולי בידי הרכבת ומעבר לכך איננו נוהגים להתייחס לפרטי הסקרים", נמסר מהנהלת הרכבת.

למרות שמשרד התחבורה הבהיר כי הרכבת היא זו שהזמינה את הסקר, במשרד מסרו תגובה ארוכה יותר בה נטען, בין היתר, כי חברת הסקרים היא שניסחה את כל השאלות בעצמה: "מבדיקה שנערכה עם הרכבת עולה כי הסקר האחרון שבוצע נועד לבחון את דעת הציבור לצעדים האחרונים שמובילים משרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים והנהלת רכבת ישראל. מדובר בסקר מקצועי וענייני לחלוטין, שכל שאלותיו נוסחו על ידי עורכי הסקר של שווקים פנורמה. בדיקת דעת הקהל היא חלק מובנה בתהליך שמובילים משרד התחבורה והנהלת הרכבת לשיפור השירות ברכבת".

עוד טוענים במשרד התחבורה, כי "לעמדות הציבור יש חשיבות רבה לצורך קבלת החלטות וביצוע השינויים ברכבת, שכן נוסעי הרכבת העושים שימוש יומיומי ברכבת מודעים היטב לבעיות הקיימות, כמו לאיכות השירות והבטיחות, ולחוות דעתם יש משקל חשוב בקביעת המהלכים שנועדו לשפר את רמת השירות והבטיחות".

על השאלה מדוע כלל הסקר שאלות על תפקודו של שר התחבורה באופן אישי ומדוע לא מומן באמצעות תקציב הקשר עם הבוחר שניתן לכל חבר כנסת, השיבו במשרד: "במידה והשר יהיה מעוניין בסקר הבודק סוגיות פוליטיות, הדבר יבוצע באמצעות תקציב הקשר עם הבוחר".