מי היועץ הפיננסי שהסב לכלל פיננסים 11 מיליון שקל מחיקה?

כלל פיננסים הפחיתה עד כה 11 מיליון שקל מתוך 20 מיליון שקל שהשקיעה בבנק ההשקעות טהורי ■ בידי דן טהורי אופציה לחייב את כלל פיננסים לרכוש מידיו את יתר המניות

אחת הסיבות לתוצאות הגרועות שפרסם כלל פיננסים לשנת 2011 ולשנים שקדמו לה, היא מחיקות מוניטין. בסה"כ רשם בית ההשקעות מקבוצת אי.די.בי מחיקות של 491 מיליון שקל בשנים 2008-2011, על פעילויות שרכש ושבתוך זמן קצר התברר ששולם עבורן מחיר מופקע.

אחת מההשקעות האלה, הגם שהיא קטנה יחסית, היא חברת הבנקאות להשקעות "כלל טהורי" - חברה שבה מחזיקה כלל פיננסים 50% מהמניות, ובשאר מחזיקים שני מייסדיה - דן טהורי (39.1%) ואורן דוידסון (6.9%), וכן אילן רייך (4%) אשר לו הוקצו אופציות שאותן המיר למניות ב-2009. כלל פיננסים רכשה מחצית מהחברה של טהורי ביוני 2006 תמורת 20.4 מיליון שקל, כלומר לפי שווי של כ-41 מיליון שקל.

טהורי, שנחשב לחבר קרוב של נוחי דנקנר, בעל השליטה באי.די.בי, מסר עם חתימת העסקה, כי "הרחבת תחומי הפעילות של כלל פיננסים, וכניסתה לתחומי הייעוץ והבנקאות להשקעות, יגבירו את הסינרגיה ויפתחו פתח גם לשווקים הבינלאומיים ולהשקעות בחו"ל". ברם, שנתיים לאחר הרכישה החל כלל פיננסים לבצע מחיקות מוניטין על השקעה זו, ומאז 2008 מחק בסה"כ כ-11 מיליון שקל - כלומר יותר ממחצית ההשקעה שבוצעה בחברה, כ-8 מיליון שקל מתוכם בשנה החולפת.

רווח של 20 אלף שקל ב-2011

בארבע השנים הללו עמדו ההכנסות המצרפיות של כלל טהורי על כ-23 מיליון שקל בלבד (חלקה של כלל פיננסים עומד על מחצית מכך), ורווחיה הסתכמו ל-2.3 מיליון שקל. ב-2011 לבדה הרוויחה כלל טהורי 20 אלף שקל.

בדוחות כלל פיננסים לשנת 2011 היא מציינת, כי ההפחתות בוצעו עקב אי-עמידתה של כלל טהורי בתחזית תזרים המזומנים, ולכן בהערכת השווי האחרונה שבוצעה לחברה נחתך צפי ההכנסות בחצי. כלל פיננסים הוסיפה, כי בשנת 2012 צפויות להירשם הכנסות של כ-2.8 מיליון שקל מתיווך בכמה עסקאות נדל"ן.

כלל טהורי עוסקת בבנקאות להשקעות ובייעוץ כלכלי, הכולל מתן הערכות שווי בעסקאות. כמו כן מנהלת כלל טהורי את קרן הלוואות המזנין מוסטנג, שהוקמה ביחד עם יו"ר בנק הפועלים יאיר סרוסי, והשקיעה בחברות כגון איזי אנרגיה, אבגול, סאנדיי אנרג'י שקרסה ועוד. משקיעיה של מוסטנג הן חברות מקבוצת אי.די.בי, לאומי פרטנרס ופסגות.

דן טהורי שימש יועץ לנוחי דנקנר בכמה עסקאות שביצע או שעליהן התמודד, וביניהן ההשתלטות של גנדן על אי.די.בי בשנת 2002, ההתמודדות של דנקנר במכרז על בזק, ותיווך בין אילן בן-דב לדנקנר, בעסקה שבה אמורה הייתה סאני שבשליטת בן-דב להשקיע 10 מיליון דולר בגנדן.

במסגרת הסכם הרכישה עם כלל פיננסים, הוקנתה לטהורי אופציה לחייב את כלל פיננסים לרכוש את חלקו, שבע שנים ממועד הרכישה, כלומר, החל מ-2013 ולמשך 37 חודשים, לפי השווי שבו בוצעה ההשקעה הראשונית.

עוד קבע ההסכם, כי במקרה של שינוי שליטה בכלל פיננסים, תרחיש שסביר להניח שיתממש בהתחשב בכך שהחברה האם, כלל ביטוח, נמצאת על המדף, טהורי יוכל לממש את האופציה קודם לכן, אם כי בחצי מהשווי - כלומר לפי 20 מיליון שקל. או אז תמצא עצמה כלל פיננסים רוכשת את יתרת המניות בכלל-טהורי, בתקופה שהיא דווקא צריכה להתמקד בהתייעלות ובקיצוצים.