האם הרייטינג המוצלח של הרבעון הראשון יימשך גם ברבעון הבא?

הרבעון הראשון של 2012 סיפק לזכייניות ערוץ 2 את נתוני הרייטינג הגבוהים ביותר מאז ומעולם ■ ההצלחה לא תורגמה לכסף, אבל כעת מכוונות קשת ורשת לרבעון חזק עוד יותר עם השקת שורה של להיטי ריאליטי, וגם ערוץ 10 חוזר למשחק

הרבעון הראשון של שנת 2012, שמסתיים בימים אלה, היה החזק ביותר בתולדות ערוץ 2. קשת ורשת הגיעו לשיאי צפייה, שאמנם לא תורגמו להצלחה כלכלית, אך סייעו להמשיך ולמצב את הערוץ כאחד המותגים הישראליים החזקים והמשמעותיים ביותר.

למרות נתוני הרייטינג הגבוהים מאוד, ערוץ 2, כמו גם ערוץ 10, לא רשמו רווחים גם ברבעון זה, ועל-פי ההערכות בשוק 3 זכייני הטלוויזיה המסחרית ספגו יחד הפסדים של עד 50 מיליון שקל. זאת, לאור תפוסה של בין 70%-75% בלבד בדקות הפרסום.

לשם השוואה - ברבעון הראשון של שנת 2011 מכר ערוץ 2 (שתי הזכייניות) כ-3,200 דקות פרסום. ברבעון הנוכחי מכר הערוץ כ-2,600 דקות בלבד. זאת, על פני מספר זהה של נקודות רייטינג, שעמד על כ-205 אלף. ערוץ 10 מכר ברבעון הראשון אשתקד 2,750 דקות, לעומת כ-2,100 דקות ברבעון הנוכחי.

המיצוב של ערוץ 2 קריטי במיוחד בימים אלה, בהם מדובר על פירוקו של הערוץ ומעבר לשידור בשיטת הרישיונות. כעת, כשמעבר לפינה עומדים שני משדרי גמר דרמטיים, לפחות מבחינת הרייטינג - "האח הגדול" של קשת ו-"The Voice" של רשת, נשאלת השאלה: האם מגמת הצפייה של הרבעון הראשון תמשיך גם לרבעונים שאחריו?

קפיצה של רשת

בתחילת השנה החליפו זכייניות ערוץ 2 את ימי השידור שלהן, לאחר שנתיים. קשת התייצבה בראשית השבוע, ורשת עברה לשדר על פני 4 ימים בחלקו השני של השבוע.

על-פי הנתונים, ב-3 החודשים האחרונים המשיכה קשת להיות הזכיינית המובילה בטלוויזיה המסחרית, אולם לא ניתן להתעלם מהקפיצה המרשימה שעשתה רשת. ממוצע הצפייה בפריים של קשת (בין השעות 21:00 ל-23:00) עמד על 34.8% צפייה, ואילו זה של רשת עמד על 27.3% צפייה. בעבור שתי הזכייניות אלה הם הרבעונים הגבוהים ביותר אי-פעם.

היעדר התחרות בפריים-טיים מצדו של ערוץ 10 הוא אחת הסיבות העיקריות להצלחה של ערוץ 2. הפריים-טיים של ערוץ 10 ירד במהלך העונה האחרונה לממוצע של 6.6% צפייה בלבד. למרות הירידה התלולה בפריים - בהיקף של 37% - בערוץ מתנחמים בעלייה בנתוני הצפייה של רצועות אחר-הצהריים והבוקר.

"אורלי וגיא" עלו ב-62% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ונרשמה עלייה גם בצפייה ב"לונדון את קירשנבאום" ובתוכניתו של רפי רשף. גם ממוצע משדרי החדשות עלה ב-3% ל-11.3%. ירידה קלה נרשמה ברצועת "ערב טוב עם גיא פינס" וברצועות הלילה.

רשת פתחה חזק את הרבעון, אולם רשמה ירידה בחודש מארס. בעוד הממוצע החודשי של הזכיינית בפברואר עמד על 30%, בחודש מארס הוא ירד ל-23.9% צפייה. זאת, בין היתר, בגלל מלחמה מול "אייל גולן קורא לך" ששבר שיאים בערוץ 24 של קשת.

הנתונים הגבוהים נרשמו בעיקר הודות לשני עוגני הריאליטי "המירוץ למיליון", שסיימה עונה עם ממוצע של 33.4%, ו-"The Voice", שעומדת עד עתה על ממוצע של כ-35% צפייה.

נקודת החולשה של הזכיינית, עדיין, היא יום שישי, שאמנם עומד על ממוצע טוב עם "אחד נגד 100" שמגיעה ל-21.3%, אך מוריד את הממוצע הכולל. "מצב האומה" הפתיעה עם ממוצע גבוה של 24.2% צפייה.

גם קשת ירדה בממוצע הצפייה בחודש מארס, מממוצע צפייה של 36.2% בפברואר ל-34% במארס. התוכנית המשמעותית ביותר של הזכיינית היא כמובן "האח הגדול", שעומדת לפי שעה על ממוצע צפייה של 41.5% צפייה. גם "עובדה" עם 29.1% ו"ארץ נהדרת" עם 35.4% רשמו שיאי צפייה בחודשים האחרונים. חדשות 2 רשמה אף היא עלייה ברבעון, בעיקר בשל אירועים חדשותיים רבים, לממוצע צפייה של 24.8%.

ערוץ 10 מתכונן

סיבה אחרת לממוצע הגבוה היא החורף, שהיה השנה קשה במיוחד. מזג-האוויר הקר הביא 70% מהציבור הישראלי לצפות בטלוויזיה באופן כללי. כ-60% צפו בערוצי הברודקאסט - הנתון הגבוה ביותר אי-פעם. עם ההתבהרות במזג-האוויר הנתונים צפויים לרדת.

"באופן טבעי יש ירידה מרבעון ראשון חורפי לרבעון השני", אומרת מנכ"לית הוועדה למדרוג, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, "יש בדרך-כלל ירידה של 3% בסך הצפייה. אך אסור לשכוח כי הרבעון הזה גבוה ב-4%. לכן, ההשערה שלי היא שתהיה ירידה קלה, אך עדיין הרבעון השני יהיה גבוה מהשנה שעברה. לפיכך ללהיטי הרייטינג יש פוטנציאל רייטינג גבוה הרבה יותר מעונותיהם הקודמות. איך זה יתחלק, קשה לדעת".

מבט על לוח השידורים של 3 החודשים הבאים מראה בעיקר חזרה של גורם נוסף למשוואה - ערוץ 10. חזרתו של הערוץ עם "הישרדות" ו-"היפה והחנון" במקביל בחודשים מאי עד אוגוסט, ככל הנראה תביא לירידה בצפייה בערוץ 2, במיוחד בזכיינית רשת - אליה כנראה מכוונים בערוץ 10. זאת, לאור העובדה שהערוץ יצטרך לבנות את עצמו מהתחלה, ולכן יעשה זאת מול הזכיינית החלשה יותר, יחסית.

רשת מצדה תנסה להילחם בערוץ 10 בעזרת "רוקדים עם כוכבים". העובדה שקשת תצטרף עם עוגנים משלה - "כוכב נולד" ו"מאסטר שף ילדים", תיתן לנו אביב-קיץ מאוד משפחתיים, שיחזרו אחר עיניי הילדים והנוער הצעיר, שהיה פחות מול המסך בחורף.

בעבר, בעונה השלישית של "הישרדות", ערוץ 10 בחר לשבצה מול "רוקדים עם כוכבים". אז עמד ממוצע הצפייה של "רוקדים" על 19.5% צפייה - ראש בראש עם 17.8% של הריאליטי של 10.

לעומת זאת, אין לשכוח כי ערוץ 10 ורשת היו שניהם במקום אחר לחלוטין, כשבערוץ 10 הציגו לוח מבוסס ותחרותי יותר, ורשת הפגינה חוסן נמוך הרבה יותר. כשפרקי "היפה והחנון" הוצבו מול "רוקדים עם כוכבים", הם זכו לנתוני צפייה גבוהים יחסית. אמנם היו אלה רק שני פרקי ההשקה, אך הם הגיעו ל-20.6% צפייה בממוצע, לעומת 24.1% של רשת.

אך כזכור, לרשת יש פלטפורמות קידום מצוינת בשלב זה לתכניה, ובעיקרה הגמר של "The Voice" שישודר בראשית אפריל.

אי-אפשר לנתק את העונה הבאה ממאורעות הריאליטי של החודשים האחרונים. אנחנו צפויים לראות ברבעון הקרוב הרבה יותר "חיוביות". כך למשל תעלה "מאסטר שף ילדים", שתבוסס במתכונתה על פורמט של "מאסטר שף", בכיכובם של 16 בשלנים צעירים בגילאי 10-14, שיידרשו להציג יכולות גבוהות במטבח. "אלוף העברית" של קשת, טדי הפקות ומשרד החינוך, שמבוסס על תחרויות האיות המסורתיות בארה"ב. לאלה מצטרפת כמובן מכונת הרייטינג הוותיקה של הערוץ, "כוכב נולד", שאמורה להיות הרבה יותר סטרילית העונה, עם פחות הדחות קהל מכאיבות.

רשת תחזיר גם את "משפחה חורגת", לצד שעשועון חדש ומקורי "משאבת הכסף" שיעלה באמצע מאי, שם ילחמו המתמודדים האחד מול השני על זכייה במיליון שקל.

פרט לעוגני הריאליטי והשעשועונים, יחזירו בערוץ 10 את תוכניתו של אמנון לוי, "פנים אמיתיות", שהייתה שיאנית רייטינג בעונה האחרונה. בנוסף, תחזור "כאן גרים בכיף" עם עונה חדשה. טל ברמן ואביעד קיסוס יחזרו עם שעשועון הנישואים בשם "משחק החתונה". גלית גוטמן חוזרת עם דוקו חדש, "אחים לכל החיים", ותוכנית התחקירים "המקור" תימשך בשלב הזה עד יוני. הערוץ גם ישדר משחקים של יורו 2012 בחודש יוני.

קשת צפויה להעלות גם שני סיטקומים - גירסה ישראלית ל"נשואים פלוס" והסדרה "יום האם" של המאיירת דניאלה לונדון-דקל. "ארץ נהדרת", תוכנית התחקירים הוותיקה "עובדה" וכן הלייט-הנייט "איזה יום" שעלה באחרונה ימשיכו גם אל תוך עונת האביב.

ובינתיים בשידור הציבורי: מתיחת פנים

עם התנעת הרפורמה ברשות השידור, גם בערוץ 1 מתכננים מתיחת פנים משמעותית. "מבט", ששודרה עד כה ב-21:00, תוקדם החל מחודש מאי לשעה 20:00, במקביל למהדורות המתחרות.

בדומה לשינויים אחרים שנעשו ברשות, גם המהדורה צפויה לשנות את פניה, ובין השינויים המרכזיים החלפת המגישים. עם סיום המהדורה ב-20:30 תשודר בערוץ תוכנית אקטואליה ותרבות יומית שתעסוק בענייני השעה.

בנוסף, ערוץ 1 ישדר מדי יום בין השעות 22:00-23:00 תוכנית לייט-נייט חדשה, ואחריה ישודרו סדרות רכש. כמו כן, הלוח החדש יכלול את תוכנית הריאליטי "בואו לאכול אתי" שתשודר בפרה-פריים וכן תוכנית ספורט יומית.

האם המאבק של ערוץ 2 על הרייטינג יתנהל גם בחזית זו? קשה להאמין.

סיכום רבעון
 סיכום רבעון

התוכניות המובילות
 התוכניות המובילות