אושר ניהול ייצוגית נגד ההוצל"פ בגין אגרה מופרזת על צילום מסמכים

רשות האכיפה והגבייה גובה 3 שקלים לעמוד עבור העתקים למסמכים מתיקי הוצאה לפועל ■ התובעים: הסכום גבוה מהעלות ב-10,000%

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, נעם סולברג, אישר באחרונה ניהול תביעה ייצוגית בהיקף של 80 מיליון שקל נגד ההוצאה לפועל (רשות האכיפה והגבייה), בגין שיעור האגרה המופרז, בסך של 3 שקלים לעמוד, שנגבה עבור צילום מסמכים מתוך תיקי הוצאה לפועל, המבוצע בידי פקידי ההוצאה לפועל.

התובעים הייצוגיים, ציון קישון ומיכאל ריינר, טוענים כי מדובר בשיעור אגרה הגבוה מעלות הפקת המסמך בשיעור חסר פרופורציה של 10,000%.

את החלטתו נימוק סולברג (שמונה באחרונה לשופט בבית המשפט העליון) בכך שהתשתית העובדתית שהעמידו קישון וריינר מבססת את המסקנה כי הסכום שנגבה כיום אינו סביר, והוא פוגע בזכות הגישה לערכאות משפטיות של הציבור.

"התביעה הייצוגית היא הכלי המתאים לניהול התביעה. מדובר בשירות מונופוליסטי של ההוצאה לפועל, אין ניתן להעתיק או לצלם את מלוא מסמכי תיק ההוצאה לפועל בדרך אחרת, וגביית אגרה בסכום של 3 שקלים לעמוד אינה סבירה", נקבע.

סכום האגרה שנגבית כיום בהוצאה לפועל עבור העתקי צילומים שמבקש הציבור לקבל מתוך תיקי הוצאה לפועל, נקבע בתוספת לתקנות ההוצאה לפועל ביולי 1993. מאז ועד היום משולמת אגרה בסך של 3 שקלים לכל עמוד עבור העתק מכל מסמך, שנעשה על-ידי ההוצאה לפועל.

באמצעות עורכי הדין יחזקאל סיבק וגלי עציון טוענים התובעים כי שיעור האגרה בגין הצילומים נקבע ב"ימי קדם", בתקופה שבה נמצאו תיקי נייר של ממש על מדפי ההוצאה לפועל. בשנים האחרונות, נטען, אין עוד תיקי נייר בהוצאה לפועל, כי אם מערכת ממוחשבת, שבה שמור החומר כולו במדיה דיגיטלית.

לדבריהם, לפיכך אין כיום אפשרות בידי מבקש מסמך אלא לפנות אל פקידי ההוצאה לפועל, כדי שיפיקו את המסמכים הדרושים לו, בכפוף לתשלום האגרה המופרזת, באמצעות רכישת בולי דואר.

מנגד, ההוצאה לפועל טענה, באמצעות עורכות הדין מיכל הירשפלד ואחווה ברמן מפרקליטות מחוז ירושלים, כי גביית האגרה נעשית באופן חוקי. לדבריה, ממילא כ-90% מהמתדיינים בהוצאה לפועל מיוצגים על-ידי עורכי דין ואינם נזקקים להפקת מסמכים ידנית על-ידי פקידי ההוצאה לפועל.

מימוש זכות גישה

בהחלטתו לאשר את ניהול התביעה כייצוגית קבע השופט סולברג כי "התביעה היא משום מימוש זכות הגישה לבית המשפט לאוכלוסייה המתקשה לפנות לבית המשפט כיחידים, לאנשים קשי-יום בהוצאה לפועל".

סולברג ציין עוד כי בעבר יכול היה מתדיין שרוצה לצלם מסמך מתוך תיק ההוצאה לפועל לצלם רק את המסמכים הרלוונטיים עבורו מתוך התיקים ולעשות כן באמצעות מכונות צילום שהוצבו בסמוך ללשכות ההוצאה בעלות של 30 אגורות בלבד לדף.

"לאחר שהוחל בסריקת התיקים למחשב בשנת 2006, השתנתה מגמה זו, ועמה בוטלה האפשרות לעיין בתיק ולצלם מסמכים מתוכו באופן עצמאי. מי שחפץ לעיין בתיק הוצאה לפועל, נאלץ לפנות אל פקיד ולבקש להדפיס את המסמך במלואו, בלי יכולת להפריד בין הדבקים", כתב השופט.

השופט קבע כי קבוצת התובעים הייצוגים תכלול את כל מי שנדרשו לשירותי לשכות ההוצאה לפועל ושילמו אגרה בסך 3 שקלים עבור צילום או הפקת עמוד החל מה-10 באוקטובר 2008.

סולברג ציין כי אם תתקבל התביעה הייצוגית, ייתכן כי ייווצר קושי להחזיר לרבים מהתובעים את כספי האגרה ששילמו, כיוון שמדובר בסכומים נמוכים ומרביתם יתקשו לזכור כמה עמודים צולמו עבורם. "במשפט יהיה צורך לאפשר לחברי הקבוצה להוכיח את זכאותם, ויהא מקום לשקול לפסוק את יתרת הכספים לטובת הציבור", ציין.

לאור החלטתו לאשר את ניהול התביעה הייצוגית, קבע השופט כי ההוצאה לפועל תשלם לתובעים הייצוגיים הוצאות משפט בסך 25 אלף שקל. (ת"צ 17846-10-10).