ועד עובדי חברת החשמל: לא ניתן לקצץ בהטבות שלנו

"המדינה לא מוכנה להוציא שקל כדי לסייע לחברה בשעתה הקשה ביותר" ■ גורמים באוצר: "חברת החשמל מקבלת חבילת סיוע במיליארדי שקלים"

"האוצר מנסה להסית את הציבור נגדנו כדי להסיט מעצמו את הביקורת הציבורית על התייקרות תעריפי החשמל", כך טענו היום בוועד עובדי חברת החשמל בתגובה לפרסום הבלעדי ב"גלובס" על ההחלטה להורות לחברת החשמל למשוך 90% מכספי הקרן המיועדת לתשלום הטבות לגמלאי חברת החשמל. הכסף, בסך 1.8 מיליארד שקל, מיועד, לפי ההחלטה, לרכישת דלק לייצור חשמל.

גיוס ההון יידחה?

בוועד טוענים כי המדינה מנסה לחפות על מחדליה, שהביאו לגל ההתייקרויות האחרון בתעריף החשמל - התייקרות מצטברת של 25%. לטענתם, משרד האוצר מאלץ את חברת החשמל להגדיל את חובה מעבר ל-70 מיליארד שקל כדי להורידה על ברכיה.

"המדינה עומדת להרוויח מיליארדים מהמשבר שאליו נקלעה חברת החשמל, אבל אינה מוכנה להוציא שקל מקופתה כדי לסייע לחברה בשעתה הקשה ביותר", אמרו גורמים בוועד וכיוונו לכך שחברת החשמל תגדיל השנה את הוצאותיה לרכישת דלקים ב-10 מיליארד שקל עקב מחסור חמור בגז טבעי. המדינה "ויתרה" לחברה על הבלו אך היא צפויה לרווח של כ-1.5 מיליארד שקל מהמע"מ המוטל על הדלקים הללו.

במשרד האוצר אמרו בתגובה כי החלטתו של צוות הרגולטורים בנושא חשבון הנאמנות התקבלה בתום דיונים שנמשכו יותר משנה ובמהלכם התקיימו כמה פגישות עם נציגי החברה.

לדברי גורמים באוצר, "זה לא הוגן להגיד למדינה שהיא לא מסייעת, לאחר שהמדינה גיבשה לחברה חבילת סיוע בהיקף של מיליארדי שקלים שכוללת העלאת תעריפי החשמל, מתן ערבויות מדינה על ידי החשב הכללי, דחיית תשלומי מסים והפחתת הבלו על הסולר והמזוט".

בוועד אמרו היום ל"גלובס" כי דחו את בקשת הנהלת החברה לאפשר להשלים בזמן את הכנת התשקיף לרשות ניירות ערך, שנועד לאפשר לחברה לגייס עד 10 מיליארד שקל בשוק ההון. בוועד ציינו כי אם התשקיף לא יוגש לרשות ני"ע עד 1 באפריל בשעה 12:00, גיוס ההון כולו יידחה לרבעון השלישי של השנה.

המדינה מקשיחה עמדות

צוות הרגולטורים המפקח מטעם המדינה על פעילות חברת החשמל החליט אתמול להורות לדירקטוריון החברה למשוך 1.8 מיליארד שקל המופקדים לטובת גמלאי החברה בעבור הטבות כגון חשמל חינם ושי ולחג. מדובר בהקשחת הקו של המדינה, שכבר הסכימה למשיכת 600 מיליון שקל בלבד מחשבון הנאמנות שבו מופקדים הכספים - הסכום המרבי שחברת החשמל מורשית למשוך על פי סיכומיה עם הוועד.

את ההחלטה הובילה עו"ד אורית פרקש, היו"רית הטרייה של רשות החשמל. פרקש, ששימשה קודם לכן היועצת המשפטית של הרשות, זוקפת לזכותה את הטיפול בפרשת ניפוח הפנסיה שבמסגרתה העבירה חברת החשמל מיליארדי שקלים מיותרים לקרן הפנסיה של העובדים.

ואולם, בוועד העובדים סירבו היום להתרגש מהמהלך. "הכסף מופקד בחשבון נאמנות בבנק המזרחי, כך שאי אפשר למשוך אותו ללא הסכמתנו", אמרו ל"גלובס" גורמים בוועד. "לכן אנחנו חושבים שמדובר בספין תקשורתי בלבד".