תרגיל של פיקוד העורף: ישתלט על תדרי רדיו

המטרה: להרחיב את יכולות ההתרעה על ירי טילים ולשדר אזעקה בזמן אמת לכל מקלט רדיו פתוח

‎‎פיקוד העורף יקיים ביומיים הקרובים ניסוי במסגרת תוכנית חדשה, שאמורה לשפר את יכולות ההתרעה לציבור במקרה של מתקפת טילים על העורף באמצעות השתלטות על שידורי הרדיו. במסגרת הניסוי, שייערך לראשונה, הפיקוד ינסה להשתלט מחר (ד') ומחרתיים (ה') על שידורי התדר של גלי צה"ל במרחב שבין גדרה לחדרה.

‏‏לקראת הניסוי תוצב ניידת מיוחדת ליד משדר גלי צה"ל באזור ירושלים, שתאפשר השתלטות על השידור בכל רגע נתון.

בפיקוד העורף אומרים כי במסגרת הניסוי, שצפוי להתרחש בין השעות 10:00 בבוקר ל-15:00 בצהריים, מקלטי הרדיו באזור שבו הוא ייערך יעבירו את השידורים מגלי צה"ל לגלגלצ.

‏‏"בעתיד, כשהיכולות שלנו בתחום זה יבשילו, נוכל להעביר לכלל מקלטי הרדיו באזורים הרלוונטיים שאליהם אנחנו רוצים להגיע אותות מיידיים כמו אזעקה או תוכן מתחנת שידור אחרת, עם הודעות מצילות חיים", אמר היום (ג') ל"גלובס" ראש ענף התרעה בפיקוד העורף, סא"ל לוי איטח.

‏בצה"ל אומרים כי הניסוי מייצג את המאמצים שעושה פיקוד העורף להרחיב את האמצעים להעברת התרעות לציבור בזמן אמת בתרחיש של מתקפת טילים, בנוסף למערכת הצופרים הארצית ששודרגה לאחרונה ולהקמת אולפן שידור בבסיס הפיקוד ברמלה.

‏לדברי סא"ל איטח, "הבשלת היכולת להעביר התרעה לציבור באמצעות תחנות הרדיו תהווה פלטפורמה נוספת להתרעות, נוסף על מכשירי זימון לאוכלוסיות ייעודיות, מכשירי סלולר, צופרים ותחנות שידור בטלוויזיה. המגמה היא שההתרעה תהיה סלקטיבית, ותינתן בתאי שטח מוגדרים, שרק עליהם חל איום כלשהו, ומבלי לשבש את שגרת החיים באזורים שאינם מאוימים באותו זמן".

‏בפיקוד העורף מעריכים כי מספר מאזיני הרדיו שירגישו אי נוחות בעקבות הניסוי זניח, כי בחלק ניכר מהמקרים במקלטי הרדיו קיימת חסימה שתמנע בפועל את הקפצת השידורים.

בפיקוד העורף אמרו כי מטרת הניסוי היא לא לבחון את תגובות הציבור ומוכנותו לקבלת ההתרעה, אלא לבדוק את המערכות ואת הכלים שברשותו, כדי להמשיך ולפתח את יכולותיו בתחום, תוך חשיפת חסמים ופערים טכנולוגיים.

‏‏בתוך כך, בשבוע הבא פיקוד העורף יקיים תרגיל נרחב לבחינת מסירת הודעות חירום למנויי החברות הסלולריות באמצעות מסרונים. כ-45% ממכשירי הסלולר המצויים כיום בשוק מאפשרים קליטת הודעות חירום בזמן אמת.

בתרגיל עתידות להשתתף 3 חברות הסלולר הגדולות, ובמסגרתו תיבחן היכולת להעביר הודעות טקסט בזמן אמת באזורים שונים ברחבי הארץ. ‏‎‎‏