נתניהו: "מי שקורא להוריד מסים הוא חסר אחריות; אנחנו צריכים מסים כדי לקנות עוד 'כיפות ברזל'"

הסערה סביב התייקרות הדלק נמשכת ■ בפתח ישיבת הממשלה תקף נתניהו את השרים שקוראים לקצץ במסים: "הורדנו תוך שנה את המס על הדלק ב-80 אגורות" ■ אלי ישי תקף בתגובה: "הקטנה במסים זה דבר מתבקש"

עליית מחירי הדלק הביאה היום לקרב בישיבת הממשלה. ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף את השרים הקוראים להורדת מיסים, ומנגד, מקיים שר הפנים אלי ישי במשרדו ישיבת שרים מיוחדת של סיעת ש"ס בשל ההתייקרות.

ראש הממשלה התייחס להתייקרות הדלק בפתח ישיבת הממשלה השבועית ואמר: "איננו שולטים במחיר הדלק העולמי, אבל אנחנו יכולים לנסות ולהקל בצורה מדודה ואחראית על מצוקות האזרחים. מי שאומר שאפשר להוריד מסים ולהרחיב הוצאות על חשבון הגרעון, הוא נעדר אחריות וידע כלכלי".

נתניהו הוסיף כי "אנחנו צריכים את המיסים כדי לקנות עוד 'כיפות ברזל', כדי להשלים את סלילת הגדר, כדי לממן חינוך חינם לילדים, כדי לסלול כבישים ורכבות, כדי לעזור לקשישים ולנזקקים, מה שאגב גרם לכך שבשנתיים האחרונות, אחרי שנים ארוכות, מדד העוני התחיל לרדת. מספר העניים במדינת ישראל ירד בפעם הראשונה מזה שנים, כי השקענו בקשישים וגם עודדנו יציאה של חרדים וערבים לעבודה. פעם ראשונה השעון הסתובב".

היום ציינה הממשלה 3 שנים להקמתה, ונתניהו פירט את הישגי הממשלה: "אזרחי ישראל מרגישים בטוחים יותר בזכות המדיניות הביטחונית התקיפה של הממשלה. הם מרגישים בטוחים יותר בזכות תקציבי עתק שאנחנו משקיעים למיגון העורף, בדגש על רכישת סוללות 'כיפת ברזל'. בנוסף לזה, פריסת הגדר, גדר הביטחון בגבול סיני, ופעולות אחרות שאנחנו עושים כדי להגדיל את הביטחון. אזרחי ישראל מרגישים גם שהמדינה הזאת וכלכלת ישראל יציבה יותר, בטוחה יותר. אנחנו פעלנו היטב אל מול המשבר הכלכלי העולמי.

"הכלכלה כאן צומחת למרות המשבר העולמי והאבטלה נמצאת בשיעור הנמוך ביותר מאז שנת 1983. אין דבר יותר חברתי ממדיניות כלכלית שמייצרת מקומות עבודה. מקומות עבודה זה הדבר החברתי ביותר שישנו ורק מי שהולך ללשכת הסעד ואין לו פרנסה ואין לו דימוי עצמו אל מול משפחתו, יודע עד כמה הפגיעה של האבטלה גדולה. הצמיחה מאפשרת לממשלה להשקיע בכל התחומים - בכבישים, ברכבות, במחלפים. אנחנו משקיעים סכומי עתק כדי לקרב את הגליל והנגב למרכז. אנחנו מבצעים מהפכות חסרות תקדים בחינוך. שנה רביעית מוצלחת לכולנו".

שרי ש"ס זומנו לקחת חלק בפגישה שנערכת היום במשרדו של ישי, כדי לדון בזינוק שנרשם הלילה במחיר הדלק, שחצה לראשונה את רף ה-8 שקלים לליטר. "לא מקובל שמשרד האוצר יהלך אימים על הציבור. הגדלה של יעד הגרעון והקטנה ממסים זה דבר מתבקש בשעה קשה כזו", אמר השר ישי בתכנית "הכל דיבורים" ברשת ב'.

עוד הדגיש שר הפנים, כי מפלגתו "לא תתעלם מקריאת אזרחי המדינה המתמודדים יום-יום עם עליית המחירים. הממשלה חייבת לעשות צעדים מיידיים ודרסטיים על מנת להתמודד עם יוקר המחייה".

ברגע האחרון: מותנה ההתייקרות

אמש בחצות עלה מחיר ליטר בנזין אוקטן 95, והוא עומד על שיא של כל הזמנים - 8 שקלים בשירות מלא, ו-7.79 שקלים לאלו המתדלקים בשירות עצמי. במקביל, נכנסה לתוקפה העלאת תעריפי החשמל, והחשבונות יזנקו ב-8.9%.

ארבע שעות לפני שנכנסה לתוקפה העלייה בתעריף, פרסם אתמול ראש הממשלה הודעה ובה נאמר, כי הוא ושר האוצר החליטו להפחית גם החודש את המס על הדלק. "במקום עלייה של 20 אגורות לליטר בנזין, הוא יעלה ב-5 אגורות. בנוסף הוחלט להמשיך גם החודש את ההפחתה עליה הוחלט בחודש שעבר בשווי של 10 אגורות לליטר בנזין".

"זאת הפעם השלישית מתחילת השנה שהמס על הדלק מופחת, אחרי שבינואר השנה בוטלה העלאה מתוכננת של 40 אגורות בליטר בנזין, כך שסך הכל מתחילת השנה בלמה הממשלה עלייה של 65 אגורות לליטר", נאמר בהודעה.

הפחתת העלאת תעריפי הדלק, תמומן באמצעות קיצוץ של 2% מהתקנים במשרדי הממשלה. במסגרת התכנית שהוכנה בהנחיית שר האוצר יובל שטייניץ, מימון ההפחתה תעלה לקופת משרדו כ-600 מיליון שקלים. שר האוצר יובל שטייניץ התייחס להחלטה שהתגבשה, ואמר כי "הפתרון שגיבשנו מאפשר להקל את הנטל על הציבור מבלי לפגוע בכלכלה. המימון באמצעות ייעול המנגנון הממשלתי הוא הדבר האחראי והנכון מבחינה כלכלית".