מתיחה בפייסבוק: הדלק והחשמל הוזלו והבנקים הורידו ריביות

למעלה ממיליון ישראלים נחשפו למתיחת 1 באפריל של תנועת המחנה המשותף, שדיווחה על "חדשות טובות" כגון חוק חינוך חינם מגיל 6 חודשים, גיוס לכל ועוד

מתיחת 1 באפריל ברוח המחאה החברתית: תנועת "המחנה המשותף" העלתה היום (א') קמפיין פייסבוק שחשף כמיליון ישראלים לכותרות שנראו כלקוחות מתוך אתר חדשות מוכר, שדיווחו על "חדשות טובות" - כמו החלת חוק חינוך חינם מגיל 6 חודשים, הוזלה במחירי החשמל, הדלק והמים לאחר שראש הממשלה ביטל את המע"מ על מוצרים אלה, כינונו של "מס טייקונים" מיוחד שיממן את הרחבת סל התרופות, החלטה פתאומית של ראש הממשלה על "חוק גיוס לכל", הורדה בריביות הבנקים, ועוד.

הכותרות הוליכו את הגולשים אל האתר www.ynef.co.il, בו הוצבו ידיעות חדשותיות הנראות כאמיתיות, שבלבלו את רוב הגולשים. כותרות האתר יצרו למעשה תמונת מצב אלטרנטיבית, שהייתה יכולה להיווצר במדינה שבה המחאה החברתית הייתה מצליחה. הגולשים שעברו אל דף הבית באתר נחשפו לכותרת הראשית - שבישרה להם כי מדובר במתיחת 1 באפריל של תנועת "המחנה המשותף".

"כן, זו מתיחת 1 באפריל. תלמידי הישיבות עדיין לא גויסו לצה"ל, חינוך לגיל הרך זה עדיין לא חינם, הבנקים ימשיכו לקרוע אותנו בעמלות גם מחר בבוקר", כתבו ראשי תנועת "המחנה המשותף", עידן מילר ובועז נול, לגולשים שניסו להבין את מקור החדשות הטובות.
באתר הבדוי נפתח גם מדור דיעות, שכלל דווקא מאמרים אמיתיים שאכן נכתבו על-ידי החתומים עליהם, ובהם, לצד חברי תנועת "המחנה המשותף", גם מאמרי דיעה אמיתיים מאת מאיר דגן, גבי אשכנזי ופרופ' אוריאל רייכמן.

אשכנזי קרא במאמרו להנהיג חובת שירות לכל אזרחי המדינה, ואילו דגן קרא להחליף את שיטת המימשל, בכותבו: "השיטה הנוכחית מאלצת כל ממשלה לכלות את זמנה בהישרדות פוליטית וכניעה לאילוצים סקטוריאליים על פני תכנון ארוך-טווח, המותירים אותנו עם סדר עדיפות חברתי וכלכלי מעוות ועם חלוקה לא שוויונית של הנטל. המנהיגות עסוקה בלרצות את מפלגת לשון המאזניים במקום את האינטרס הציבורי הרחב".

באתר YNEF, כאמור, ניתן לקרוא היום, 1 באפריל, כתבות חדשותיות במגוון נושאים בהם עוסקת המחאה החברתית ואשר נדרשים לשינוי: כתבה המבשרת על כך שמחירי החשמל, הדלק והמים יוזלו ב-16%, לאחר שהמע"מ עליהם יבוטל; כתבה העוסקת בניצחון הציבור את הבנקים, לאחר שוועדת הכספים תאשר השבוע תקרה של פריים+ 6 על ריביות החובה למשקי-בית ותבטל לחלוטין את עמלת השורה שהבנקים גובים ממשקי-הבית; כתבה אחרת עוסקת בחוק חינוך חינם מגיל 6 חודשים שיועלה בממשלה לאחר הפסח. כתבה נוספת עוסקת ב"חוק נתניהו" לגיוס כלל האוכלוסיה לצה"ל וביטול חוק טל הפוטר את בחורי הישיבות משירות צבאי; כתבה נוספת עוסקת בהגדלת מספר המיטות בבתי-החולים, ועוד.