"לא לפתוח שמפניות - רבעון כזה טוב בשווקים לא יחזור"

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון מעריך שהמצב באירופה עדיין גרוע ושאנחנו עלולים לעמוד בפני קריסה של מדינה גדולה בה ■ הוא גם מעריך שלא תהיה תוכנית להקלה כמותית נוספת בארה"ב

האסטרטג הראשי של קבוצת איילון יניב פגוט לא מתרגש מהראלי שניצת בשווקים בעולם מאז תחילת השנה ומספק תחזית קודרת במיוחד עבור הכלכלות הגלובלית והמקומית, במיוחד זו של אירופה ומזהיר ש"לא לפתוח בחגיגות סיום המשבר".

פגוט טוען שהירידה בסף המתח באירופה לגבי המשבר הכלכלי שחלה לאחרונה מהווה בסך הכל "השקט שלפיני הסערה" ושכל הצעדים שנקטו מנהיגי אירופה על מנת לטפל במשבר כמו האמנה הפיסקאלית החדשה, תוכנית הבנק המרכזי למתן הלוואות לטווח ארוך לבנקים באירופה, המיזוג בין קרנות החילוץ השונות של האיחוד האירופי על מנת ליצור "חומת אש" בהיקף של 800 מיליארד אירו, וכו', הן בסך הכל "קניית זמן יקרה במיוחד".

בקבוצת איילון מעריכים, שההסכמה של גרמניה למיזוג בין חבילות הסיוע של אירופה מהווה התפכחות מצד ההנהגה במדינה שספרד ופורטוגל ייאלצו בסופו של דבר לקבל חבילת סיוע משלהן, כמו במקרה של יוון. פגוט מעריך שהשווקים באירופה ובעולם, עדיין לא תמחרו קריסה אפשרית של ספרד או פורטוגל, וההשפעות של קריסה כזו על איטליה ועל התשואות על אגרות החוב שלה.

בעניין ארה"ב, באיילון מעריכים שלא תהיה תוכנית נוספת להקלה כמותית בעתיד הנראה לעיין, למרות הרמיזות של יושב ראש הפדרל ריזרב, בן ברננקי, מהשבוע שעבר לגבי אפשרות לתוכנית שכזו.

"אנו חוזרים על הערכתנו כי העוצמה הכלכלית היחסית המשתקפת מזרם הנתונים הכלכליים בארה"ב יקשה על הבנק המרכזי האמריקני להשיק תוכנית הרחבה כמותית שלישית", נכתב בסקירה של איילון. "זאת על אף הדקלרציה של הבנק אשר מנפקת רמזים כאילו תוכנית שכזו מצויה מעבר לפינה".