סגן החשכ"ל: נשלם ריבית על עיכוב בתשלומים לקבלנים

גבי שוחט: "במקרים מסוימים, החשב הכללי נותן רשת ביטחון, אך אם אין הצדקה לעיכוב, החשב ייתן הנחייה לבצע את התשלום. אם מישהו רואה עצמו נפגע מעיכוב בתשלומים, יש כתובת שניתן לפנות אליה"

החשב הכללי באוצר יחייב משרדי ממשלה שיעכבו ללא סיבה מוצדקת תשלומים לקבלנים לשלם להם גם ריבית פיגורים, כך אמר אתמול סגן החשכ"ל, גבי שוחט בכנס השנתי של אגף התשתיות והבנייה החוזית בהתאחדות בוני הארץ. שוחט אמר כי משרד החשכ"ל סבור שמה שנדרש מהקבלן המבצע נדרש גם ממזמין העבודה - כלומר כשם שמצפים מהקבלן לעמוד בזמן בפרויקט - כך נדרש המשרד המזמין לעמוד בתשלום עבור העבודה, אחרת יישא בריבית פיגורים.

"במקרים מסוימים, החשב הכללי נותן רשת ביטחון, אך אם אין הצדקה לעיכוב, החשב ייתן הנחייה לבצע את התשלום. אם מישהו רואה עצמו נפגע מעיכוב בתשלומים, יש כתובת שניתן לפנות אליה. עובדה שזה עובד, אנחנו דואגים להפעיל את המכבשים. אנחנו אמנם ב-1 באפריל, וזה יום המתיחות - אך זו לא מתיחה" , אמר שוחט.

בכנס, שנערך במלון ליאונרדו סיטי טאואר בר"ג, השתתפו ניסים בובליל נשיא התאחדות בוני הארץ, מוטי כידור, מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, יוסי גורדון, מנהל חטיבת הנדל"ן בבנק מזרחי טפחות, חיים ברק, מנהל הקו האדום נ.ת.ע, ד"ר יואב סרנה, יו"ר א.אפשטיין ובניו בע"מ, אסף מורג מרקיע הנדסה ותשתית ועו"ד גל הררי, שהנחה את הכנס.

גבי שוחט התייחס בדבריו גם לסוגיית חוזה המדף, אותם חוזים סטנדרטיים שהונהגו כדי להשיג האחדה ולמנוע תופעה של מאות סוגי חוזים שונים. לדברי שוחט, "המדינה איבדה שליטה בכל מה שנוגע לחוזי המדף - הם נועדו להבטיח, לשמור ולהגן על מסגרת של סטנדרטים אחידים. עם השנים זה התמסמס. יש זליגה לכיוונים אחרים. הייתי אומר שבמהלך השנים בוצעה התפתחות בתחומים שונים, אין ספק שזה חולל שינוי. אותו חוזה מדף לא מתאים היום. מורכבות הפרויקטים השתנתה. נוצר מצב מיוחד שמחייב התייחסות. גם הסטנדרטים השתנו, כל נושא רעידות האדמה למשל וכמובן הנגישות ותקנים חדשים. נוצר נתק בין המצב בענף הבנייה למה שהתיימר להיות בחוזה המדף".

סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר אגף התשתיות אילן מרדכי התייחס בדבריו למחנק האשראי שמקשה על פעילות הקבלנים שאינם בליגת העל של חברות הבניה. לדבריו "פעלנו בהתאחדות במספר חזיתות מול מחנק האשראי שנכפה עלינו ומול ערבויות חסרות היגיון וגם הצלחנו. למשל במע"צ, הצלחנו להקטין את גובה ערבות הבדק, זה חיסכון של הרבה מאוד כסף. הצלחנו להוריד את ערבות ההצעה מ-7 אחוז ל-5 אחוז, הצלחנו להשיג במע"צ שקבלן ידע מראש את גובה הערבות וכך יוכל להתארגן. הצלחנו להגדיל את מאגר המשתתפים בג' 2 להערכתי נעשתה פה עבודה משמעותית ביותר. אם לא ימצא פיתרון למחנק האשראי הענף יהפוך לריכוזי ולא כל הקבלנים יוכלו לגשת למכרזים וזו הבעיה המרכזית של הענף".

אשר גרין, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר אגף בניה חוזית התייחס בדבריו לבעיות בחוק המכרזים ואמר: "אני קורא לגבי שוחט להרים את הכפפה, לרדת לשורש הבעיה בחוק חובת המכרזים, להפסיק פעם אחת ולתמיד את האנרכיה בענף, אין טעם להמציא את הגלגל מחדש, יצירת תנאי סף הזויים וגישה למכרזים במחירים לא ריאליים מתחת למחירי עלות של "מתאבדים תורנים". צריך סדר חדש בבניה הציבורית. בכדי שאנו נוכל לעשות עבודה אמיתית".