בנק לאומי: המחאה מתפוגגת; מחירי הדירות בדרך לעלייה

אין בשורה לרוכשי הדירות: "במידה ותמשך מכירת הדירות החדשות בקצב הנוכחי, ימשך הלחץ לעליית מחירים" ■ מה מניע את התחדשות הביקוש לרכישת דירות?

בנק לאומי לא מספק בשורה לרוכשי הדירות בסקירה השבועית, שהתפרסמה היום (ה') בבלוג לאומי. על פי כלכלי הבנק, בחודש פברואר הסתכם היקף המכירות של דירות חדשות שנבנו ביוזמה פרטית ב-1,423 דירות, עלייה של 4.2% בהשוואה לחודש ינואר. במונחים שנתיים, מדובר בהיקף מכירות של כ-17,080 דירות חדשות. מנגד, מסבירים בלאומי, עומד המלאי הבלתי מכור של דירות חדשות שנותרו למכירה על 14,415, כאשר זהו החודש הראשון מאז ראשית 2011 שבו המלאי הבלתי מכור קטן.

"כפי שניתן לראות בתרשים, הפער בין מלאי הדירות החדשות שנותרו למכירה וקצב המכירות החודשי חזר להתרחב בשלושת החודשים האחרונים. הדבר בא לידי ביטוי בירידת חודשי ההיצע אשר עומדים כעת על 10.4 חודשים. כלומר, מלאי הדירות שנותרו למכירה יספיק לכ-10 חודשים, במידה ויימשך קצב המכירות הנוכחי", כותבים כלכלני לאומי.

דירות
 דירות

על פי בדיקה שערכו בלאומי, קיים קשר ברור בין מספר חודשי ההיצע ובין קצב השינוי במחירי הדיור. "בדיקה זו מעלה שבין 10-13 חודשי היצע מתקיים 'טווח נייטראלי' כלומר טווח בו פוחתים הלחצים לשינויי מחירים. לאור המגמה המוצגת בתרשים הנ"ל, במידה וקצב המכירות הנוכחי יימשך, ימשיכו חודשי ההיצע לרדת והלחצים לעליות מחירים יימשכו גם כן. זאת, במיוחד לאור ההתמתנות שחלה בחצי השנה האחרונה בקצב התחלות הבנייה ואשר מגבילה את הגידול של היצע הדירות למכירה", הם מסכמים.

מה מניע את התחדשות הביקוש לרכישת דירות?

על פי לאומי, התחדשות הביקוש לדירות חדשות נובע מגורמים שונים. ראשית, ישנן אינדיקציות לגבי התפוגגות של אפקט המחאה החברתית מן הקיץ שעבר, אשר תרם ככל הנאה לירידה החדה, אך הזמנית, במספר העסקאות בשוק הדיור בחודשי הקיץ אשתקד. שנית, תוואי העלייה של הריבית הממוצעת על המשכנתאות נבלם והתחלף שוב בירידה של הריבית. הריבית הממוצעת על המשכנתאות (צמודות מדד) ירדה מאז חודש אוקטובר ב- 0.3% במקביל לירידה של 0.75% בריבית בנק ישראל.

לבסוף, יש לציין כי במקביל לעליית מחירי הדירות חלה התייקרות משמעותית גם בשוק הדירות להשכרה. לפי מדד סקר מחירי הדיור, עלו מחירי הדירות מאז ראשית 2008 בכ- 58% ובמקביל עלו מחירי ההשכרה בכ-34%. מכאן, ולאור ציפייה להמשך עליית מחירי השכירות, רכישת דירה עדיין מהווה חלופה מרכזית עבור הציבור.

דירות
 דירות