מהפכה בהרגלי הצפייה: כך צורכים ספורט בעידן הטאבלטים

אוהדי ספורט כבר לא רק שוקעים בתוך הספה בזמן הצפייה בקבוצתם האהודה: הם מסמסים, מצייצים, צוללים אל תוך הסמארטפון או הטאבלט ■ איך באמת אנשים צורכים היום את הסופרבול והאולימפיאדה שלהם?

אנו חיים בעולם דינמי שמשתנה בכל עת. אבל מרוב שהשינויים האלה עוצמתיים, אנחנו מתקשים לשים לב אליהם בזמן אמת. הנה, עובדה: הרשתות החברתיות, שהתחילו לפני כמה שנים כגימיק השמור לעכברי אינטרנט בלבד, השתלטו מאז על כל חלקה מחיי האנושות.

וזו כמובן תופעה שלא פוסחת על החלק הלא קטן באנושות שאוהב ספורט: במהלך הסופרבול האחרון בפברואר זוהו על-ידי חברת TRENDRR, המתמחה בניתוח ועיבוד של מידע מרשתות חברתיות בהקשר טלוויזיוני, כ-15.8 מיליון ציוצים בטוויטר הקשורים לנעשה במשחק הפוטבול באותו ערב - זאת לעומת כ-3 מיליון ציוצים בסופרבול שנערך שנה לפני כן. כפי שאמרנו, שינויים עוצמתיים.

הנטייה הטבעית היא לייחס עלייה הדרמטית כזאת לגידול העקבי שרושמות הרשתות החברתיות בכמויות המשתמשים שלהן. אבל לא זה בהכרח הסיפור: הסיבה היא שאנחנו עדים בימים אלה למהפכת צריכת תוכן ספורטיבי.

אם בעבר כל שנדרשנו לעשות הוא להדליק את הטלוויזיה, להתרווח על הספה ולצפות בתוכן המשודר באותו הרגע (צריכת תוכן באופן הזה מכונה Lean Back Experience) - הרי שכיום אנו הופכים להיות יותר ויותר מעורבים בתוכן הנצרך. אנו מחליטים מה בדיוק לראות, מתי לראות, ואף משפיעים על התוכן המשודר באותו הרגע (בין אם באמצעות תגובות בפייסבוק ובטוויטר, דרך הצבעה למתמודדים בתוכניות ריאליטי באמצעות אפליקציות ייעודיות כמו בתוכנית "The Voice", ועד התמודדות בשעשועונים במקביל למתמודד באולפן כפי שנעשה ב"אל תפיל את המיליון").

צריכת תוכן שכזו מכונה Lean Forward Experience, והיא מתרחבת בעיקר הודות לחדירה המאסיבית של הסמארטפונים והטאבלטים למיניהם.

צריכת התוכן האקטיבית הזאת עובדת מצוין עם ספורט, מטעם פשוט: נאמנות האוהדים למותג יוצרת רמת מעורבות גבוהה בקרב צופי הטלוויזיה. השיחה בפייסבוק שאותם צופים מנהלים במקביל לשידור, היא תחליף הולם לשיח אוהדים פעיל במגרש עצמו.

***

במחקר שנערך לאחרונה על-ידי ענקית האינטרנט יאהו, נמצא כי 86% ממשתמשי האינטרנט בסלולר גולשים בסמארטפון או בטאבלט שלהם תוך כדי צפייה בטלוויזיה (ראו גרף). כרבע מהם ציינו כי תוכן הגלישה קשור לתוכן הנצפה בטלוויזיה.

גופי השידור, המפרסמים והחברות השונות הבינו את הפוטנציאל הגלום בהרגל זה, והחלו לפתח אפליקציות שונות המאפשרות לצופים לשתף, להגיב ולהשפיע על השידור בזמן אמת, גם (ובעיקר) כשמדובר על שידורי ספורט: בין אפליקציות הסמארטפון שנותנות מענה לצורך זה, ניתן למנות את "Star Player", המאפשרת לצופי ליגת האלופות בכדורגל להתחרות מול חבריהם בצבירת נקודות כתוצאה מחיזוי מהלכים עתידיים במשחק; ישנה גם אפליקציית "Playup" ומקבילתה הישראלית "MyStadium", המאפשרות לאוהדי הספורט לקיים דיונים בנוגע לנעשה על המגרש תוך כדי המשחק.

דרך מלהיבה זו בה נעשה שימוש במדיה האינטראקטיבית לצורך העצמת חוויית הצפייה ומתן ערך מוסף לצופה, נקראת Second Screen. מדובר במסך מחשב, סמארטפון או טאבלט, אשר נמצאים בסמוך למסך הטלוויזיה ומהווים מעין מסך משלים שמתעדכן בהתאם לנעשה במשחק הנצפה במסך המרכזי, הלא הוא מסך הטלוויזיה.

החוויה במסכי המשנה לא כוללת רק דיונים עם חברים: בחלק מאפליקציות הספורט ניתן להשתתף בסקרים שנערכים ושתוצאותיהם מתפרסמות אונליין, לצפות בסטטיסטיקה, בהילוכים חוזרים של מהלכים נבחרים, ואפילו לבחור זווית צפייה ספציפית בה הם מעוניינים לראות את המהלכים השונים.

פעילויות באינטרנט בעת צפייה בטלוויזיה
 פעילויות באינטרנט בעת צפייה בטלוויזיה

***

משחק הסופרבול שנערך השנה שודר לראשונה גם באינטרנט, באופן חוקי ובחינם, במקביל לשידורו בטלוויזיה. בעבר היתה נהוגה התפישה כי הצגת תכנים במספר מדיות בו-זמנית מביאה לקניבליזציה, שכן צריכת תוכן במדיה אחת גוזלת צופים מהמדיה השנייה ובכך פוגעת בהיקף ההכנסות. כיום מבינים ספקי התוכן וגופי השידור כי היכולת להיות ביותר מאמצעי מדיה אחד, מעצימה את החשיפה ואת חיבור הצרכנים למותג, וכפועל יוצא מכך דווקא מגדילה את ההכנסות.

דוגמה מעולה לשינוי החשיבתי הזה אצל גופי השידור נוכל לראות כבר בקיץ הקרוב באולימפיאדת לונדון. זוכרים את הימים שבהם יכולנו לצפות בכל פעם רק באחת מהתחרויות האולימפיות, למרות שישנן מספר תחרויות שנערכות במקביל? במשחקים האולימפיים הקרובים, תעלה לאתר האינטרנט שלה רשת BBC הבריטית פלטפורמה של 24 ערוצים, שישדרו בשידור חי בפס רחב את כל התחרויות, ויאפשרו לצופים לבחור את התחרות הספציפית אותה הם מעוניינים לראות (כ-2,500 שעות שידור בסך-הכול).

מעבר לכך, יוכלו הצופים להריץ את השידור לאחור, כך שאם יהיו מעוניינים לצפות לדוגמה ביוסיין בולט שובר עוד שיא עולם בריצה ל-100 מטר, במקצה שנערך לפני כ-3 שעות - כל שעליהם יהיה לעשות הוא לבחור בערוץ הג'ודו ולהריץ את השידור לתחילת הקרב המבוקש.

***

למרות כל הנאמר לעיל, השינוי המשמעותי ביותר בהרגלי הצפייה בשנים הקרובות יגיע לאו דווקא ממכשירי הסלולר המתקדמים, אלא בעקבות כניסתה של טכנולוגיית הטלוויזיות החכמות (SMART TV), בהובלתן של אפל וגוגל. אלה צפויות להשיק אינספור אפליקציות שיאפשרו לנו לשלוט ולהשפיע על התוכן הנצרך דרכן בדרך חדשנית לחלוטין, אותה לא הכרנו בעבר.

כפי שזה נראה כרגע, ספקי התוכן העיקריים בעתיד יהיו בעלי האפליקציות ולא ערוצי הטלוויזיה. תחשבו על עולם שבו על מנת לצפות בשידורי הפרמיירליג, יהיה עלינו לרכוש את האפליקציה הספציפית שתחזיק בזכויות השידור ולצפות בשידורים דרכה.

* רו"ח טל חן הוא שותף וראש מגזר ההיי-טק בפירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר.

* רו"ח יהל קלרמן הוא יועץ בכיר במחלקת ליווי עסקאות ב-Deloitte בריטמן אלמגור זהר.