אקו"ם: עיריות לא שילמו תמלוגים על מוזיקה באירועים פומביים

ערב יום העצמאות ולפני שהעיריות משיקות שוב את במות הבידור, מגישה אקו"ם תביעה נגד עיריות ת"א, רעננה והרצליה ומרכז השלטון המקומי ■ לטענתה, העיריות הפרו הסכמים עימה, לא שילמו תמלוגים ונמנעו מלדווח על קיום אירועים פומביים

בעוד כשבועיים יתקיים יום העצמאות ה-64 של מדינת ישראל. כמדי שנה, יקימו העיריות במות בידור במרכזי הערים, והמוני בית ישראל ינהרו אליהן כדי לצפות בהופעות של מיטב הזמרים והבדרנים. ואולם, תביעה שהוגשה באחרונה לבית המשפט עלולה לסכל את תכניות יום העצמאות של חלק מהעיריות.

אגודת הקומפוזיטורים, המחברים והמו"לים בישראל (אקו"ם) הגישה באחרונה לבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה תביעה נגד עיריית תל אביב, עיריית הרצליה, עיריית רעננה ומרכז השלטון המקומי, בטענה כי העיריות אינן משלמות תמלוגים ליוצרים שיצירותיהם מושמעות באירועים פומביים שמפיקות העיריות, ואף אינן מדווחות על השימוש ביצירות.

באמצעות עורכי הדין אהוד גבריאלי והילה עוז מאיר ממשרד זליגסון גבריאלי ושות', מבקשת אקו"ם כי יימנע מהעיריות לעשות שימוש ביצירות המוגנות בזכויות יוצרים, כל עוד הן אינן מדווחות לאקו"ם על השימוש ואינן מעבירות תמלוגים ליוצרים.

הפרה מאסיבית

לטענת אקו"ם, על-פי הסכמים שנחתמו בינה לבין עיריות תל-אביב, הרצליה ורעננה החל משנת 2000, נקבע כי אקו"ם תעניק ל-3 העיריות רישיון לביצוע פומבי של יצירות מרפרטואר אקו"ם באמצעי השמעה מכניים והופעות חיות של אמנים בתחומי השיפוט של הרשויות, בתמורה לתשלום תמלוגים על-ידי העיריות.

לדברי האגודה, למרות שהעיריות הצטרפו להסכם, הן לא טרחו למלא אחר הוראותיו, ובמיוחד כאשר מדובר היה באירועים שבהן העיריות גובות דמי כניסה מהציבור.

אקו"ם מוסיפה וטוענת כי העיריות לא רק שלא טרחו לשלם את התמלוגים, אלא אף נמנעו במשך שנים מלהעביר דיווח על קיומם של האירועים הנ"ל, על מספר המשתתפים בהם ועל מחירו האמיתי של הכרטיס כפי שנגבה מהציבור.

עוד טוענת אקו"ם כי גם מרכז השלטון המקומי הפר את התחייבויותיו כלפיה ואף עודד את העיריות להפר את ההסכם, כשהודיע להן שאין לקיים את ההסכם עם אקו"ם. זאת, לדברי אקו"ם, כשהמרכז התחייב לסייע בידי אקו"ם בכל דרך להביא לקיומו המלא של ההסכם על-ידי העיריות.

"הפרת ההסכם על-ידי העיריות וארגון השלטון המקומי נותנת לגיטימציה להפרה מאסיבית של זכויות אקו"ם גם על-ידי גופים המתקשרים עם העיריות, בפעילויות שבגינן יש להסדיר עם אקו"ם רישיון, ועקב כך נגרמים לאקו"ם נזקים כספיים נוספים", נטען בתביעה.

בית-שאן שילמה

דברי אקו"ם, בחודשים האחרונים היא פנתה הן למרכז השלטון המקומי והן לעיריות וניהלה איתם משא-ומתן ארוך ומתיש, במטרה שגופים אלה יפעלו בהתאם להסכם וכדי להימנע מנקיטת הליכים משפטיים, אך ללא הועיל. לכן, נטען, לא נותרה לאקו"ם ברירה אלא לעתור לבית המשפט.

עוד טוענת אקו"ם כי באחרונה חייב המחוזי בנצרת את עיריית בית-שאן לשלם לאקו"ם פיצוי בסך 80 אלף שקל בגין הפרת הסכם דומה שנערך עמה.

בתביעתה מבקשת אקו"ם מבית המשפט להצהיר כי כל שימוש שעושות העיריות ברפרטואר יצירות אקו"ם מהווה הפרת זכויות יוצרים, וכי על העיריות להימנע מהשמעה פומבית של היצירות עד שיקיימו את ההסכם.

בנוסף מבקשת אקו"ם כי העיריות יגישו דוחות מאומתים לגבי כל מופע או אירוע שבהם הושמעו בפומבי יצירות מרפרטואר אקו"ם.

ממשרד גדעון פישר המייצג את מרכז השלטון המקומי נמסר כי: "אנו מצרים על כך שאקו"ם בחרה לנהל תביעתה בתקשורת ולא בבית המשפט. כאשר תוגש תגובת המרכז לשלטון מקומי יוארו טענות אקו"ם באור שונה לגמרי מאלה שהוצגו בתביעתה".