הפתעה: בי"ח אסותא באשדוד יפעל כבר בשנה הבאה

התנאי של המשרד: רק שירותים ציבוריים לפי שעה ■ יכלול בין היתר מכון לב, מכון אונקולוגי, מיון, מחלקת ילדים ומחלקה גריאטרית

בשיא הוויכוח הציבורי והמשפטי שמתנהל סביב תנאי המכרז שמאפשרים לאסותא להעניק שירותי רפואה פרטיים (שר"פ) בבית החולים הציבורי באשדוד, שאת בנייתו היא עתידה לסיים בעוד כ-6 שנים, ל"גלובס" נודע כי משרד הבריאות התיר לאסותא להקדים את הפעלת ביה"ח במתכונת מצומצמת כבר לשנה הקרובה ובתנאי אחד: שיוענקו בו לפי שעה שירותים ציבוריים בלבד.

מערכת אשפוזית

ההיתר שניתן לאסותא, שעליו חתום מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' רוני גמזו, כולל הפעלה של חדר מיון קדמי ממוגן, מחלקה פנימית, מחלקה גריאטרית, מחלקת ילדים, מכון לב, מכון אונקולוגי (לטיפול בסרטן) ומכון דיאליזה. מדובר בעיקר במערכת אשפוזית כאשר בשלב המוקדם לא יופעלו חדרי ניתוח, למעט במקרה של צנתורים במכון הלב.

המחלקות האלה יכללו 105 מיטות אשפוז, נוסף על כ-100 מיטות נוספות לאשפוזים קצרים של עד 24 שעות. הן יופעלו בתוך מבנה בן 6 קומות שכבר הוקם מבעוד מועד על ידי העמותה החרדית "רפואה וישועה", שפרשה מההתמודדות במכרז אף שהשקיעה בו עשרות מיליוני שקלים. במתקן הזה יופעל באופן קבוע מכשיר דימות מסוג CT ומכשיר MRI על פי הצורך. את החניה התת-קרקעית במבנה ניתן יהיה להסב לאשפוז בעת מצב חירום.

ההפעלה המוקדמת של ביה"ח מהווה בשורה חיובית ל-230 אלף תושבי העיר החמישית בגודלה, זאת 10 שנים לאחר שעבר בכנסת חוק המחייב הקמה של בית חולים ציבורי באשדוד. עם זאת, מה שמעניין בעיקר הוא העיתוי שבו ניתן ההיתר להפעלה המוקדמת - השבוע שבו נאלצה המדינה להשיב לעתירה שהוגשה לבג"ץ על ידי שורה של ארגונים חברתיים כנגד האפשרות שאסותא תפעיל בביה"ח שירותים פרטיים.

העותרים, ובהם האגודה לזכויות האזרח ורופאים לזכויות אדם, טענו כי הפעלה של שר"פ מנוגדת לעיקרון השוויון שקבע חוק ביטוח בריאות ממלכתי ולרוח פסיקה קודמת של בג"ץ שאסרה על הפעלת שר"פ בבתי חולים ממשלתיים. המדינה טענה מנגד כי הפעלת שר"פ בהיקף של 25% מהפעילות הניתוחית היא שעודדה את היזם (אסותא) להתמודד במכרז, וללא המודל הזה אסותא עלולה לסגת מהפרויקט.

"בית חולים ציבורי"

ל"גלובס" נודע כי פרופ' גמזו אינו שותף לעמדה הרשמית שהוצגה בבג"ץ, וכי לדעתו לביה"ח באשדוד בהחלט יש היתכנות כלכלית גם ללא שירותים פרטיים. ייתכן כי גמזו חתם סופית על ההיתר לא רק בשל הצורך בתוספת של מיטות אשפוז ובצורך ההולך וגובר של תושבי אשדוד, אלא גם כדי להוכיח לאסותא ולמשרד האוצר שאפשר גם בלי השר"פ.

"אני לא חושב שזה מוכיח שלא צריך שר"פ", טוען בתגובה פרופ' יהושע (שוקי) שמר, יו"ר אסותא, "זה רק מוכיח עד כמה רצינו לתקוע יתד להפעלת בית חולים ציבורי, וזה היה התמריץ הכי גדול שלנו כדי לקדם את בית החולים העתידי והמלא שאנחנו בונים".

לדבריו, ההיתר להפעלה מוקדמת הוא תולדה של מו"מ מול משרד הבריאות שהחל לפני שנה וחצי וכלל כדבריו "עליות וירידות", הרבה לפני העתירה שהוגשה בעניין השר"פ. שמר מדגיש כי ביה"ח יחזק את העיר אשדוד, יקלוט כוח אדם מקומי ויוביל שיתוף פעולה מלא עם הגורמים המוניציפליים. לפי פרופ' שמר, עדיין לא הוחלט מי האדם שינהל את ביה"ח - תפקיד שצפוי למשוך לא מעט מועמדים.