מקורבים לדלק נדל"ן: "מחזיקי האג"ח מהמרים, חסרי אחריות"

מניית דלק נדל"ן נפלה היום ב-13% בבורסה עקב החשש מפירוק החברה ■ עו"ד גיא גיסין, שהוביל את המהלך: "הפירוק הוא מלכודת הדדית" ■ מחזיקי סדרות ד' וה' מבקשים להימנע מפירוק אך מציבים דרישות חדשות

אחרי שהצהיר בעבר כי לא יילך להסדר חוב, ולאחר מכן כי לא יעשה תספורת לבעלי האג"ח, נכנע יצחק תשובה למצבת החובות הבלתי אפשרית של דלק נדל"ן שבשליטתו ולדרישות ההולכות וגוברות של מחזיקי האג"ח.

אמש (ב') הודיעה דלק נדל"ן כי היא מסירה את בקשתה לכינוס אסיפות נושים לצורך אישור הסדר חוב בחברה, והודיעה שאין בכוונתה להתנגד לבקשת הפירוק שהגישו מחזיקי האג"ח הקצרה (סדרה כ"ה). בכוונת דלק נדל"ן להגיש אישורה לביהמ"ש עם סיום פגרת חג הפסח.

בתגובה להודעת החברה, המשיכו האג"ח של דלק נדל"ן לקרוס היום בשיעורים של עד 18%, והגיעו לרמת מחירים של 30 עד 36 אגורות בלבד. המניה נפלה היום ב-13% למחיר המשקף לחברה שווי של 62 מיליון שקל בלבד, לעומת שווי של 4.6 מיליארד שקל בשיא.

בהודעת החברה לבורסה אמש נמסר כי "לאור בקשת הפירוק, נוכח תנאים חדשים (מעבר להסכם העקרונות שנחתם) שהציבו נציגויות מחזיקי האג"ח מסדרות ד' ו-ה', ושהחברה לא יכולה להיעתר להם לאור מצבה הכספי, וכן לאור הימשכות ההליכים זמן רב, והעובדה שאין בידי החברה הצעה אחרת, ולמרות ההשלכות השליליות העלולות להיגרם על ידי בקשת הפירוק למחזיקי האג"ח עצמם - אין מנוס מלפנות לביהמ"ש".

בדלק נדל"ן אמנם לא ניסו להילחם בבקשת הפירוק, אך ציינו כי זו החלטה של בעלי האג"ח. "החלופה של הסדר חוב הינה הטובה ביותר, והדירקטוריון והנהלת החברה עשו מאמצים רבים במהלך החודשים האחרונים על מנת להביא את הצדדים להסדר. אך בנסיבות העניין, אין מנוס מלנקוט צעדים כאמור".

שאר מחזיקי האג"ח עדיין לא רוצים פירוק ומאמינים שניתן להגיע להסדר, אך הדבר תלוי בתשובה. "דלק נדל"ן התחייבה לכנס אסיפת נושים, והם לא יכולים לבטל. בכל מקרה, אם הם לא ישפרו את הצעתם יהיה פירוק", אמר ל"גלובס" עו"ד גדעון (גידי) קירש, המייצג את סדרה ד'. "לא ביקשנו שיפורים מהותיים. הבנו שתשובה ייתן ביטחונות אישיים, אך לא קיבלנו אותם. אם היינו מקבלים אותם, מזמן היה הסדר חוב. ולכן, הכול תלוי בתשובה - זה בידיים שלו".

קיוו שהלחץ ירכך את תשובה

למעשה, רובם המוחלט של נכסי דלק נדל"ן משועבד לנושיה השונים, בעוד שלמחזיקי האג"ח, שהחוב כלפיהם עומד על מעל 2 מיליארד שקל, אין שעבוד מלבד פיקדון זניח בהיקף של 3 מיליון שקל. כך, שבמקרה פירוק הם צפויים להישאר ללא כלום.

אולם מחזיקי האג"ח מסדרה כ"ה מקווים כי צעד זה יהווה לחץ על תשובה, שיסכים לדרישותיהם החדשות. עו"ד גיא גיסין, שהגיש את בקשת הפירוק מטעם סדרה כ"ה, בצעד שהפר את שלוות חג החירות של רבים וטובים, אמר היום לגלובס" כי "הגיע הזמן שההתנהלות הנוכחית תיפסק, ולכן ביקשנו משקיף בדירקטוריון. חבל שמר תשובה החליט כך. המשמעות של הפירוק היא שיתחילו לבדוק את המהלכים שהובילו לקריסת החברה, וכך האמת תצא לאור".

- אם תלכו לפירוק לא תקבלו כלום, שהרי מרבית נכסי החברה משועבדים לבנקים, אז מדוע בכל זאת פעלתם כך?

עו"ד גיסין: "יש תהליך של מלכודת ה'אין ברירה' שתשובה הכניס אותנו אליו. אבל המלכודת הדדית - גם תשובה במלכודת הזאת".

- איזה נזק יכול להיגרם לתשובה מפירוק דלק נדל"ן?

"תשובה צריך לחשוב מה יקרה לרישיון של אקסלנס (בית ההשקעות שבשליטת קבוצת הפניקס שבשליטתו, א.ש.), כי בהתאם לתקנון הבורסה הוא לא יוכל להמשיך להיות חבר בורסה. גם הממונה על הביטוח ושוק ההון יצטרך לבחון את היתר הביטוח שניתן לבעל השליטה בהפניקס. בנוסף, תהיינה תביעות ישירות בהיקפים גדולים נגד נושאי משרה בחברה, ונגד תשובה ששימש כדירקטור צללים. כל אלו ישפיעו על היכולת של תשובה לגייס כסף, כי האשראי יהיה יותר יקר עבורו".

חשש מחילוט נכסים בחו"ל

בשלב זה אין הצעה חדשה מתשובה, ומקורביו מבהירים שגם לא תהיה. החשש הגדול של המשקיעים בדלק נדל"ן הוא שמינוי נאמן לחברה נתפס כשינוי שליטה, ויכול להוות טריגר לחילוט נכסים על ידי בנקים מלווים של נכסים שונים של החברה בחו"ל. פרופ' אמיר ברנע העריך בסקירה כלכלית שפרסם בנובמבר, כי במקרה של פירוק יקבלו מחזיקי האג"ח 9% מהחברה, אך במצבה היום גם את זה הם לא יקבלו. "מחזיקי האג"ח מהמרים על תביעות עתידיות במקום לקבל כסף וביטחונות. זאת התנהגות חסרת אחריות", אומר מקורב לדלק נדל"ן. "הם מתחו את החבל יותר מדי, הלכו צעד אחד רחוק מדי".

דלק נדל"ן נקלעה למשבר קשה ומאז חודש יולי אשתקד מנהלת מו"מ להסדר חוב עם מחזיקי האג"ח, להם היא חייבת 2.15 מיליארד שקל. בחודש ינואר חתמה על מסמך עקרונות להסדר חוב עם נציגות סדרה ה' (שהחוב כלפיה הוא כ-1.3 מיליארד שקל) ועם נציגות סדרה ד' (חוב של כ-150 מיליון שקל). שתי הסדרות מהוות 75% מכלל האיגרות המונפקות של החברה.

בחודש פברואר ביהמ"ש המחוזי בת"א אישר כינוס אסיפת נושים לצורך אישור הסדר חוב, אך זה לא קרה עד היום. דלק נדל"ן הגישה מצידה מסמך מפורט של הסדר החוב, אך בתחילת החודש העבירו מחזיקי האג"ח שורה של דרישות חדשות, ובראשן שיפור השעבודים וערבויות של תשובה, ולמעשה פתחו את כל ההסדר שכבר נחתם. סדרה כ"ה שהתנגדה מלכתחילה להסדר החליטה 'לשבור את הכלים', והגישה לפני כמה ימים את הבקשה לפירוק.

דלק נדלן
 דלק נדלן