פרשת אלשיך: לשכת עורכי הדין תומכת בעו"ד אפרים נוה

כל בכירי הלשכה מתייצבים מאחורי יו"ר ועד מחוז ת"א, עו"ד אפרים נוה, שהגיש את התלונה נגד ורדה אלשיך, ומגנים את יועמ"ש הנהלת בתי המשפט, עו"ד ברק לייזר

פרשת "הפרוטוקול המשופץ" של שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ורדה אלשיך, חוזרת לכותרות: כל בכירי לשכת עורכי הדין מתייצבים מאחורי יו"ר ועד מחוז תל-אביב בלשכה, עו"ד אפרים נוה, שהגיש את התלונה נגד אלשיך לנציב התלונות נגד שופטים, אליעזר גולדברג.

במקביל, מגנים מוסדות הלשכה - באקט יוצא דופן של שיתוף-פעולה - את היועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט, עו"ד ברק לייזר, שהטיל דופי בהתנהלותו של עו"ד נוה.

הפרשה החלה בספטמבר 2011, בדיון שהתקיים באולמה של אלשיך בעניין כינוס נכסיו של אברהם יעקובסון. חובותיו של יעקובסון עומדים על כ-36 מיליון שקל, והנושה העיקרי שלו הוא בנק הפועלים. עו"ד ארגז נשוי לנושה נוספת של יעקובסון, ובאותו דיון ביקש להתמנות למנהל מיוחד בתיק.

הדיאלוג בין אלשיך לארגז בדיון היה חריף, ולאחר שאמרה לו כי אם יטען יחויב בהוצאות, משך ארגז את בקשתו. בהמשך הדיון התפתח דין ודברים סוער באולם, נוכח טענתה של אלשיך כי ארגז הסתיר ממנה מידע בדבר עמדתו המעודכנת של בנק הפועלים בתיק.

אלשיך הכתיבה לפרוטוקול דברים חריפים נגד ארגז, ואף הודיעה כי הפרוטוקול ישמש לצורך הגשת תלונה נגדו לוועדת האתיקה בלשכה מטעם הנהלת בתי המשפט. אלא שעותק הפרוטוקול שצורף לתלונה כלל 36 שינויים ותוספות ביחס לפרוטוקול המקורי, שעותק ממנו קיבל ארגז מהקלדנית של אלשיך, כחצי שעה לאחר תום הדיון. לכן יכול היה ארגז לערוך השוואה מפורטת בין הפרוטוקול המקורי לזה ה"משופץ", ובעקבות זאת פנתה הלשכה להנהלת בתי המשפט וביקשה הבהרות לכך.

בהמשך החליטה ועדת האתיקה במחוז תל-אביב של הלשכה, שעו"ד נוה עומד בראשה, לגנוז את תלונתה של אלשיך נגד עו"ד ארגז, ובמקביל הגיש נוה תלונה נגד השופטת לנציבות התלונות נגד שופטים, תלונה שעדיין מתבררת.

אלא שהיועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט, עו"ד ברק לייזר, הפיץ לכלל הגורמים הבכירים במערכת המשפטית מכתב ובו הטיח ביקורת חריפה נגד התנהלותו של עו"ד נוה, ואף האשימו כי הוא עושה שימוש פוליטי בוועדת האתיקה שבראשותו.

"נוצר חשש ממשי", כתב לייזר לפני כחודשיים במכתבו, "ולפיו ועדת האתיקה המחוזית מצויה בניגוד עניינים שאיננו מאפשר לה לטפל בתלונה, וזאת נוכח העובדה שהעומד בראשה, מר נוה, משמש גם כיו"ר הוועד המחוזי, והוא גורם פוליטי שחרט על דגלו את המאבק בבתי המשפט ובשופטים עצמם בכל מחיר".

לייזר אף איים כי הנהלת בתי המשפט שוקלת הגשת תלונה משמעתית נגד נוה עצמו.

באורח יוצא דופן, קיימו בשבוע שעבר הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין והמועצה הארצית שלה ישיבה משותפת, שבה הוחלט להעניק לעו"ד נוה גיבוי מלא ולגנות את עו"ד לייזר נוכח ההאשמות שהפיץ.

"המועצה הארצית והוועד המרכזי מדגישים את עצמאותן של ועדות האתיקה של הלשכה ומגבים ועדות האתיקה וחבריהן במילוי תפקידיהם על-פי דין", צוין בהחלטה המשותפת. "הלשכה דוחה כל ניסיון להלך אימים על ועדות האתיקה. המועצה והוועד דוחים מכל וכל את טענותיו של לייזר נגד נוה, ורואים בחומרה את האמירות הבלתי ראויות נגדו ואת ההאשמות בזילות בית המשפט ובשימוש בלתי ראוי בתפקידה של ועדת האתיקה".

החלטת המוסדות הבכירים של הלשכה הופצה לאותה רשימת תפוצה שקיבלה את מכתבו המקורי של לייזר, ולפיכך נשלחה בין היתר לנציב גולדברג, לנשיא העליון השופט אשר גרוניס, לשר המשפטים יעקב נאמן, למנהל בתי המשפט מיכאל שפיצר ועוד.