אנליסטים: "יש למנוע מהכלכלה להיכנס למעגל אימה"

מנהיגי המדינות החברות בקרן המטבע יפגשו בסוף השבוע כדי לדון במצב הכלכלה העולמית ■ על הפרק: החשש מהמשבר באירופה, ההאטה בסין ובהתאוששות ארה"ב, והרחבת משאבי המימון של הקרן

ההאטה בצמיחה העולמית (בדגש על סין) ובהתאוששות כלכלת ארה"ב, יחד עם החרפת הדאגות מהתפשטות משבר החוב באירופה לעבר ספרד - אלה הסוגיות המרכזיות שיעמדו על הפרק, לקראת סבב פגישות של מנהיגי הכלכלות החזקות בעולם.

מנהיגי המדינות החברות בקרן המטבע הבינלאומית, צפויים להיפגש בוושינטון בסוף השבוע הקרוב, ולדון בעיקר בהרחבת משאבי המימון של הקרן לכ-600 מיליארד דולר - סכום אשר לטובתו יצטרכו מדינות דוגמת ארה"ב, סין, יפן וברזיל, להרחיב את היקף השתתפותן במימון החירום.

ברקע, הורדת תחזיות הצמיחה בסין (יחד עם פרסום נתוני צמיחה מאכזבים יחסית במדינה, לרבעון הראשון של השנה); נסיקת תשואות האג"ח של ספרד וחוסר היציבות של המערכת הבנקאית במדינה; דיווחים בדבר ההאטה בצמיחה בצרפת וברזיל, ונתונים לא מעודדים בדבר שוק התעסוקה בארה"ב - כל אלה מטרידים את מובילי המדיניות הפיננסיות ברחבי העולם, באחרונה.

"יש להימנע מכניסת הכלכלה ל'מעגל אימה' של התכווצות בצמיחה וקיצוצים בתקציב", מזהיר צ'ארלס דלרה, מנהל בכיר ב-Institute of International Finance, אשר מייצג בנקים גדולים ובינלאומיים.

באירופה, תשואות האג"ח הספרדיות ל-10 שנים חצו את רף ה-6% בשבוע החולף - תוך שהן מגיעות לרמות שיא אותן הציבו במהלך שנת 2011, אז נראה היה כי משבר החבו באירופה נמצא בשיאו. זוהי, כאמור, עדות משמעותית לחוסר האמון שמביעים המשקיעים בכלכלה הרביעית בגודלה באירופה.

גם לסין דאגות משלה, לאחר שפרסם הבנק המרכזי במדינה כי הצמיחה ברבעון הראשון של שנת 2012 הסתכמה בכ-8.1% - קצב הצמיחה האיטי ביותר בכלכלה הגדולה ביבשת אסיה, מזה 3 שנים (וירידה משמעותית בהשוואה לצמיחה של 8.9% ברבעון הרביעי של השנה).

גם ברזיל סובלת מהאטה, כשהציגה צמיחה של 2.7% בשנת 2011 (פחות ממחצית משיעור הצמיחה שהציגה ב-2010); ואילו בארה"ב - נתונים מדאיגים באשר למצב שוק התעסוקה המקומי, נכון לחודש מארס, יחד עם ירידה בסנטימנט הצרכנים והמכירות הקמעונאיות, תרמו גם הם לתחושה כי ההתאוששות הכלכלית חווה האטה.

"הסיכונים לא בהכרח יהיו גדולים כמו שחזינו בתחילת השנה", אמרה לגארד במסיבת עיתונאים שנערכה בוושינגטון בשבוע שעבר, לקראת הכינוס השבוע. "אבל אל לנו לטעות, הסיכונים ממשבר החוב והדרישות לטיפול בו עדיין גדולים למדי, וזה יהיה חסר אחריות אם נתעלם משני הדברים האלה".