"למחאה אין פיתרון קל; סיכוי גבוה להקדמת הבחירות"

ב-IBI מעריכים היום: "גם לאחר העלאה צפויה של יעד הגירעון הממשלתי ל-3% מהתוצר בשנת 2012, יידרש קיצוץ של כ-11-12 מילארד שקל בתקציב"

גם לאחר העלאה צפויה של יעד הגירעון הממשלתי ל-3% מהתוצר בשנת 2012, יידרש קיצוץ של כ-11-12 מילארד שקל בתקציב - כך מעריכים היום (ב') ב-IBI. רפי גוזלן מבית ההשקעות, סבור כי "המחאה החברתית לא תאפשר חזרה לפתרונות קלים של העלאות מסים עקיפין, והסבירות להקדמת הבחירות גבוהה למדי".

גוזלן מציין כי בימים האחרונים החלו לחלחל לשוק המקומי חששות בנוגע להתרופפות במשמעת הפיסקאלית של הממשלה, במסגרתן הודלפו העברות בנק ישראל כי ללא התאמות בתקציב - הגירעון הממשלתי עשוי להגיע לכ-47 מיליארד שקל (כ-5% מהתוצר), מה שדורש קיצוץ תקציבי או לחלופין העלאת מסים.

"רצוי להבהיר כי לא מדובר בקיצוץ תקציבי, כלומר ירידה בהוצאות, אלא בתוספות פחותות בצד ההוצאות", כותב גוזלן. "כשם שהגירעון השנה לא יהיה 2% אלא יותר בכיוון של 3.5% ביחס לתוצר, כך להערכתנו סביר שגם יעד הגירעון ב-2013 יהיה גבוה יותר ויטפס ככל הנראה לרמה של 3% תוצר".

לכן, מסבירים ב-IBI, קיים בתקציב העתידי "בור" של כ-11-12 מיליארד שקל, בשקלול הקיצוץ הנדרש גם כך בכ-4.6 מיליארד שקל (0.5% תוצר), ההתחייבויות במסגרת ועדת טרכטנברג (3.5 מיליארד שקל) והתוספות לתקציב הביטחון (2.2 מיליארד שקל).

"לאורך השנים הוכח כי החששות מפני חריגה בגירעון לא נבעו מחריגה בצד ההוצאות אלא מגבייה נמוכה מהצפוי בהכנסות ממסים", מסביר גוזלן. "צריך להתחיל לדאוג רק במידה ותחזית ההכנסות ממסים תהיה לא שמרנית ובנוסף תניח שיעורי גידול גבוהים משמעותית מקצב הצמיחה הצפוי".

אז מהיכן ייסתם הבור בתקציב? "אקדח הבס"ם (בלו, סיגריות ומע"מ) לא יוכל לספק את הסחורה", כותבים ב-IBI. "המחאה החברתית לא מאפשרת את השימוש באותה מדיניות. ניסיון העבר לא מבשר טובות במבנה הקואליציה הנוכחית, והסבירות להעברת תקציב 2013 לפני הליכה לבחירות נמוכה למדיי, ונראה כי סדר העדיפויות החדש יחכה לממשלה החדשה".