כך "תגנוב" אסותא את בכירי הרופאים בישראל

אסותא קורצת לרופאים רבים, שנשארים במערכת הציבורית מתוך רצון להכשיר סטודנטים ולעסוק במחקר ■ הבנות בעניין גובשו עם אוניברסיטת ת"א

רשת בתי החולים הפרטיים, "אסותא", עומדת לממש את אחד הצעדים שמאיימים ביותר על בתי החולים הציבוריים, בעיקר במרכז הארץ: להפוך לבית חולים אוניברסיטאי שיכשיר סטודנטים לרפואה ובהמשך גם מתמחים.

ל"גלובס" נודע כי אסותא הגיעה לאחרונה להבנות עם אוניברסיטת ת"א, שלפיהן כבר בשנת הלימודים הקרובה יעברו הסטודנטים לרפואה חלק מהלימודים הקליניים שלהם בבית החולים הפרטי ברמת החייל.

בצד הפוטנציאל שטומן המהלך להתמודדות עם המחסור ברופאים שנובע בין היתר ממגבלת מקום ומתקציב של השדות הקליניים הקיימים בבתי החולים הציבוריים, קיים חשש שאסותא "תגנוב" באמצעותו יותר רופאים בכירים - כאלה שהעבודה האקדמית קורצת להם לא פחות מהשכר.

כיום, רבים מהרופאים הבכירים לא יכולים להרשות לעצמם לזנוח את עבודתם העיקרית בביה"ח הציבורי משום שהוא מהווה בסיס למחקר, ללימוד הדור הצעיר של הרופאים ולחיזוק המוניטין בשוק הפרטי. אם אסותא תוכל לספק גם את הצורך הזה, יותר ויותר רופאים יבלו באסותא גם בשעות הבוקר.

יו"ר אסותא, פרופ' שוקי שמר, לא מכחיש שזה החזון שלו: "בעתיד יהיו לנו יותר 'פול-טיימרים', זה הרצון שלי. רופאים שיעבדו קבוע ולא רק באופן חלקי". עם זאת, שמר חושש מכך שאוניברסיטת ת"א עומדת בפני לחצים לנסות ולהביא לביטול ההסכם, כאשר הוא רומז לכיוונם של בתי החולים הממשלתיים מהמרכז. באיכילוב ובתל השומר, שנחשבים ליריבים הגדולים של אסותא, סירבו להגיב. באוניברסיטת ת"א הובכו מעט מהפנייה של "גלובס" וציינו כי אין עוד סיכום בעניין.

לא רוצים תחרות

גורם בכיר במערכת הבריאות אמר ל"גלובס" במידה רבה של סרקזם, כי "טוב שהסטודנטים ייחשפו בשלב כה מוקדם לרפואה הפרטית, לאור עובדת היעדר התקנים והמשאבים במערכת הציבורית. גם הם, ככל הנראה, ייבחרו לנטוש את הספינה הציבורית".

לפי ההבנות עם אוניברסיטת ת"א, הסטודנטים לרפואה מהשנה הרביעית ועד השישית ("השנים הקליניות"), יוכלו ללמוד באסותא רק במסגרת של קורסי בחירה בשלב הראשון. במידה שהצדדים יהיו מרוצים מההתקשרות, תכלול תוכנית הלימודים גם קורסי חובה.

מאחר שבאסותא אין את כל המחלקות שקיימות בבתי חולים ציבוריים, כמו מיון ומחלקה פנימית, ימשיכו הסטודנטים לקבל חלק מההכשרה גם בבתי חולים אחרים כמו איכילוב ותל השומר.

בית החולים של אסותא ברמת החייל כולל בצד חדרי הניתוח הרבים גם מחלקה לטיפול נמרץ, מחלקה אונקולוגית, מחלקת אף אוזן גרון, מכון דיאליזה ועוד, שפועלים באמצעות צוות רפואי קבוע גם בשעות הבוקר. עם תחילת ההפעלה של בית החולים אסותא באשדוד בעוד כשנה וחצי, שם הוא יעבוד במתכונת ציבורית לכל דבר ויכלול בין היתר מיון, מחלקה פנימית ומחלקת ילדים, יוכשרו הסטודנטים של אוניברסיטת ת"א גם שם. במקביל, נמצאת אסותא במגעים גם עם אוניברסיטת בן גוריון, לפתיחת תוכנית דומה.

פרופ' שמר לא מתרגש מההתנגדות שהמהלך הזה יוצר מאחורי הקלעים, והוא משוכנע כי הדבר רק יתרום לשיפור האיכות של בתי החולים הציבוריים. לדבריו, אלה שמעוניינים בסיכול המהלך לא רוצים תחרות אלא הנצחה של הבינוניות בשירות הציבורי.

שמר סבור כי בכירי עולם הרפואה צריכים לברך על הצעד הזה, לאור המחסור הגובר ברופאים. "הרי רק לאחרונה דיברו על כך שצריכים להביא רופאים מחו"ל, אפילו מהודו", טוען שמר. "כל אחד יודע שהמחסור הזה לא נובע מכך שאין ביקוש מצד הצעירים הישראלים, רק להפך, אלא מהיעדר תשתית מספקת של שדות קליניים. לכן, מי שלא ישתמש במשאב הזה שלנו יביא למחדל לאומי וכולי תקווה שלא תהיה כניעה ללחץ והשכל הישר יגבר".

הקרב על המתמחים

אסותא לא מסתפקת בהכשרת הסטודנטים לרפואה, אלא שואפת להכשיר גם את הרופאים הצעירים בתקופת ההתמחות שנמשכת 4-6 שנים. מכיוון שבמרבית המקרים רופא נשאר לפחות לכמה שנים באותו בית חולים שבו עבר את ההתמחות, המשמעות היא מרחיקת לכת.

שמר מספר כי החל כבר במגעים עם המועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית, שהיא הגורם המוסמך לאשר מהלך דרמטי שכזה. "החזון שלי הוא שאסותא תהפוך בעשור הקרוב ל'מאיו קליניק' של מדינת ישראל - בדיוק כמו אחד ממרכזי המצוינות של הרפואה בארה"ב", הוא מסכם.