פשוט לא מצחיק

לא ברור מה מניע אנשים לשתול תכנים לא מתאימים בפלייליסטים לילדים ביו-טיוב

באחד מהימים הארוכים והיפים של חופשת פסח שמתי את הילדים מול יו-טיוב, הטענתי להם פלייליסט של "הדרדסים" והתפניתי לענייני הבוקר הרגילים שלי - בישול אורגני, מדיטציה טרנסצנדנטלית ותפירת שמיכת טלאים.

חצי שעה אחר-כך אני עובר מול המחשב ורואה אותם יושבים מול סרטון של "הדרדסטלנים".

"הדרדסטלנים" היא דאחקת רשת כמעט הייתי אומר מיתולוגית, בת יותר מעשור, פרי יצירתו המוקדמת של היוצר, האנימטור והתסריטאי איל B. היא גם שודרה בטלוויזיה. מדובר בטייק-אוף על הסדרה המפורסמת, בה מוצגים הדרדסים כסטלני-על ששומעים טראנס נצחונות, מתקשרים לדרד-דילר, מתחמקים מהדרדסמויים ונלחמים בדרדחנונים.

לא נורא מצחיק אם אתה בן יותר מ-20, אבל גם לא מזיק במיוחד. כך או אחרת, אני חושב שאין חולק על כך שלא מדובר בחומר צפייה מומלץ לילדים בני ארבע וחצי. מישהו חמד לו לצון והשתיל את הסרטון הזה בתוך פלייליסט לילדים.

בדרך-כלל אני מכניס את הילדים רק לאתרים שאני סומך עליהם ובודק מה שאני מראה להם, אבל איכשהו הדבר הזה חמק ממני. מצד שני, קשה לומר שזה השאיר עליהם איזשהו רושם או שאיזשהו נזק נעשה.

השתמשתי בכלים העומדים לרשותי. סימנתי את הסרטון, דיווחתי עליו, שלחתי מיילים למשתמש שהעלה את הסרטון ולמשתמש שיצר את הפלייליסט. לא רציתי להתלונן במשטרה, רציתי רק לשאול למה. בינתיים לא זכיתי לתגובה.

עניין של מוסר בסיסי

זו לא הפעם הראשונה שאני נתקל בתופעה הזו. זה קרה לי עם ה"טלטאביז". זה קרה לי עם "רחוב סומסום". זה קרה לי עם "ברבאבא". זה קרה לי עם עוד סדרות ילדים ביו-טיוב. דאחקות רשת - חלקן וולגריות למדי - מושתלות בתוך פלייליסטים של סדרות ילדים.

בעיקרון אין לי שום דבר נגד הדאחקות האלה. כבודן במקומן מונח. אני פשוט לא מצליח להבין למה שמישהו ישתיל אותן בפלייליסטים לילדים.

מדובר בתכנים שלא תמיד יזוהו על-ידי תוכנות הסינון. לא מדובר פה בפורנו הארד-קור, גזענות, פדופיליה או שנאה (למרות שגם כאלה יש, לעזאזל, לא מעט). מדובר במין, במין מה בעצם? מה זה? זו בדיחה? הרי אין פה איזה רוע יוצא דופן, אין פה - אני מאמין - ניסיון מכוון לפגוע בנפשם הרכה של ילדים. אז למה?

כמובן שיחסית לעוולות אינטרנט אחרות - ממדיניות הפרטיות של חברות הענק, דרך פורנוגרפיה ועד לניסיונות ממשלתיים לצנזר את הרשת - מדובר בלא יותר מאנקדוטה, משהו קטן ושולי, ובכל זאת ודווקא בגלל זה, זה כל-כך מבאס.

למה, בנאדם? למה אתה משתיל דרדסטלנים בפלייליסט המיועד לילדים בני ארבע וחצי? למה אתה הופך את הרשת למקום שפחות נעים להיות בו? אין פה שום עניין דיגיטלי, יש פה סוגיה פשוטה של מוסר בסיסי. למה אתה עושה לאחרים את מה ששנוא עליך?

הדרדסטלנים הם קש על גב הגמל. לא מספיק שאני צריך להיזהר מסוטים, לשמור על הפרטיות, לעמוד בפני שטף של פרסומות והטרדות ולהתחיל להתמודד בגוף ראשון עם סוגיות של ילדים ברשת - אז עכשיו בא לי גם הטיפוס הזה ומשתיל מה שמשתיל. סתם, כי זה נראה לו מצחיק. רק רציתי לשאול למה, ומה מצחיק בזה.