שטייניץ יורה על פינוי אשראי בהיקף של כ-7 מיליארד שקל

במסגרת הוראת השעה יתפנו מקורות אשראי בהיקף של כ-7 מיליארד שקל, לרבות 2.5 מיליארד שקל עבור מגזר הנדל"ן ■ שר האוצר: "מחנק האשראי הפך למצוקה משמעותית שמתחילה לתת את אותותיה; יש לתת פתרונות מעשיים בטווח המיידי"

"מחנק האשראי הפך למצוקה משמעותית שמתחילה לתת את אותותיה, בעיקר בנדל''ן", כך אמר שר האוצר, יובל שטייניץ, בדיון דחוף שנערך הבוקר (ד') בנושא עם בכירי משרדו. יצוין כי אין מדובר בדיון הראשון בנושא. עוד נודע ל"גלובס" כי שטייניץ שוקל להתקין הוראת שעה שלפיה החזר המע''מ יהיה אוטומטי בכל בנק, עד שתמומש ערבות המכר. בכיר באוצר מסר ל"גלובס" כי הצעד צפוי לפנות מקורות (אשראי) בהיקף של כ-7 מיליארד שקל, לרבות 2.5 מיליארד למגזר הנדל''ן. כמו כן, שר האוצר הנחה את כל בכירי משרדו "לתת פתרונות מעשיים בטווח המיידי". "שר האוצר מתכוון לנקוט פעולות משמעותיות", מסר הבכיר.

בנק ישראל לא יתנגד למהלך

בנק ישראל התנגד למהלך שמנסה לבצע שטייניץ באמצעות הוראת השעה (החזר המע''מ), אך באוצר מעריכים היום כי אם מנגנון ההחזר יהיה ברור ופשוט, ולנוכח ההחמרה במחנק האשראי, הם יסכימו לצעד. לפי ההוראות של בנק ישראל, כל בנק חייב לרתק סכום קבוע למקרה של פשיטת רגל, כל פעם שהוא מעניק הלוואה לבנייה. הסכום הזה כולל את המע''מ (16%), והאוצר כבר הצהיר כי הוא מוכן לוותר עליו במקרה של פשיטת רגל.

נראה כי הדברים מגיעים גם כתגובה על חוסר המעש של בנק ישראל בכלל והמפקח על הבנקים בפרט בנושא, ולא רק על החמרת מחנק האשראי. בנק ישראל נוקט רגולציה אקטיבית וקשוחה מאוד בכמה מישורים לרבות חיזוק ההון של הבנקים ומגבלות קשות על מגזר הנדל''ן, רגולציה שעלולה לפגוע במתן האשראי במשק.

בתחילת אפריל פורסם פרוטוקול הדיונים המוניטריים של בנק ישראל ובו נחשף כי במהלך הדיונים הצהיר המפקח על הבנקים דודו זקן כי אכן יש בעיה בזמינות האשראי אך היא נקודתית, לגבי מגזר העסקים הקטנים ולמגזר הבנייה. לפי הפרוטוקול שפרסם בנק ישראל, זקן טען אז כי האוצר הוא זה שצריך לטפל בסוגיית האשראי לעסקים הקטנים. לגבי ענף נדל''ן טען כי עליית הסיכונים היא זו שהביאה להקשחת התנאים. בנוסף ציין כי לפחות בחלק מהבנקים, הקשחה זו נובעת גם מהמגבלה הענפית האפקטיבית שהטיל המפקח על הבנקים על מנת לשמור על יציבות המערכת הבנקאית.

מבנק ישראל נמסר כי בנק ישראל לא יתנגד למהלך כל עוד המנגנון פשוט, ברור ושקוף.