חצי מההוצאה של מכבי באסותא - על שירותים שבסל

נתוני משרד הבריאות מראים כי מכבי מוציאה הרבה יותר מכל קופה אחרת בביה"ח הפרטי שבבעלותה ■ מכבי: "משרד הבריאות מצוי בניגוד עניינים"

94.9% מההוצאות של מכבי שירותי בריאות על פעולות שונות בבתי חולים פרטיים ב-2010 הופנו לבית החולים אסותא, שנמצא בבעלותה המלאה של הקופה. כך עולה מנתונים של משרד הבריאות, אשר הגיעו לידי "גלובס". על פי הנתונים, מכבי הוציאה 1.6% בלבד על פעולות בבית החולים הפרטי "הרצליה מדיקל סנטר", שקופ"ח כללית מחזיקה בו 44%.

הנתונים האלה הוצגו באחרונה בפני ועדה מיוחדת במשרד הבריאות, שדבר הקמתה נחשף לפני כחודשיים וחצי ב"גלובס". הוועדה הוקמה, כדי לבחון האם קיימים ניגודי אינטרסים או הטיות שונות, כאשר קופת חולים מחזיקה בבית חולים פרטי. בין היתר, הוועדה אמורה לבחון האם מוטב לנתק בין הקופות לבתי החולים הפרטיים, אולם ככל הנראה תסתפק בהגבלות שונות, שיצמצמו את היקף השירותים שניתן לקבל כיום במסגרת הביטוחים המשלימים.

מעל המצופה

הוועדה עדיין לא סיימה את עבודתה, אבל חבריה כבר יודעים להצביע על כך שהקשר בין מכבי לאסותא מובהק אפילו מעל המצופה. לא רק שהיא כמעט לא קונה שירותים מבתי חולים פרטיים אחרים, אלא שמחצית מההוצאות שלה באסותא הן על שירותים שניתנים במסגרת סל הבריאות הממלכתי.

יתר הקופות, לצורך השוואה, מפנות מבוטחים לבתי חולים פרטיים רק באמצעות הביטוחים המשלימים. מכבי, לעומת זאת, מפנה את מבוטחיה לאסותא גם לצורך ביצוע בדיקות שונות שניתן לבצע בבתי חולים ציבוריים, וזאת בעלות של 245 מיליון שקל.

לדברי עו"ד יואל ליפשיץ, הסמנכ"ל לפיקוח על קופות החולים במשרד הבריאות וחבר בוועדה המדוברת, אין ספק שלראשי בתי החולים הציבוריים יש סיבה לקטר: "לא רק שהם לא יכולים ליהנות מהכנסות הביטוחים המשלימים שניתנים כיום למימוש רק בבתי חולים פרטיים, אלא שמכבי מוציאה רבע מיליארד שקל בשנה על שירותים שניתנים במסגרת הסל הממלכתי, והיו יכולים להתבצע אצלם".

לדברי ליפשיץ, במכבי טוענים כי רבים מהשירותים שהקופה רוכשת באסותא פשוט עולים פחות מאלה הניתנים בבתי החולים הציבוריים. בכל מקרה, הטענה נגד היקף הרכש של מכבי באסותא, בעיקר בכל הקשור לשירותים הניתנים בסל הממלכתי, עקרונית: כסף ציבורי מופנה לבית חולים פרטי, במקום לשרת את המערכת הציבורית.

לצורך השוואה, 35% מההוצאות של קופ"ח כללית על בתי חולים פרטיים הן על הרצליה מדיקל סנטר שבבעלותה, לעומת 26.8% מההוצאות שמופנות לאסותא ו-23.1% לבית החולים הפרטי אלישע בחיפה. גם כאן ניכרת הזיקה בין הגופים, ואולם לא מדובר בנתון מובהק כמו במקרה של מכבי ואסותא.

ללדברי ליפשיץ, ייתכן כי ההמלצה המרכזית תהיה להגביל את האפשרות לבחור מנתח במסגרת הביטוח המשלים - ואולם גם במקרה זה, ספק אם תושג המטרה לבלום את ההוצאה הפרטית לבריאות, שכן לא מן הנמנע כי רבים בציבור ירכשו עוד ביטוחים פרטיים יקרים יותר.

ממכבי נמסר בתגובה: "חברי מכבי יכולים לבחור בין מוסדות רפואיים שונים ורבים, מהם מעדיפים את אסותא בשל יתרונותיה המשמעותיים במישור המקצועי והשירותי. כשם שקופ"ח כללית משתמשת במכונים ובבתי החולים שלה, כך מציעה מכבי לחבריה את אסותא כמוקד פעילות רפואית בתחומי הדימות, האונקולוגיה, הדיאליזה ועוד במסגרת הציבורית, ולטובת ניתוחים במסגרת הביטוח המשלים. חבל שהוועדה מורכבת רק מאנשי משרד הבריאות המצוי בניגוד עניינים בהיותו הבעלים של ביה"ח הממשלתיים במקביל להיותו הרגולטור".

באסותא סירבו להגיב.

הוצאות קופות החולים
 הוצאות קופות החולים