גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ב.מ.וו M5 נטשה את המסלול ועברה להרים; מה קרה?

אחרי שנטשנו את המסלול ויצאנו אל כבישי ההרים, חשה ב.מ.וו M5 שהיא במקומה הנכון בכבישים. כאן היא מלכה. כאן היא מכונית-המנהלים המושלמת למנהל שבלוטות האדרנלין שלו אינן מגיבות רק לדפי מאזן

ב.מ.וו 5M החדשה היא מכונית נפלאה. בכך אפשר בעצם לסיים את המאמר. וכי באמת יש עדיין צורך להכביר מלים על "התנהגות מרהיבה", "ביצועים מסחררים", "אחיזה עילאית", "מנוע אדיר", "הגה מדויק", "מגדש כפול"? הלא בב.מ.וו 5M מדובר. הלא כל האמור לעיל כבר ידוע ומובן מאליו. כלול במחיר. סטנדרט.

בעצם, ובמחשבה שנייה, על המגדש דווקא ראוי לומר כמה מלים. הוא לחלוטין לא "מובן מאליו" אצל ב.מ.וו, בוודאי לא ב-5M.

M5 במוו

אני, אללי, כבר זקן דיי כדי לזכור את חיוכי ההתנשאות ואת נחרות הבוז שהשמיעו אצילי ב.מ.וו למשמע המילה טורבו. "לא בשבילנו", הם קימטו חוטם אנין. "חילול הקודש", הם הוסיפו בחומרה, נצמדים ביתר-שאת לאמונתם המונותאיסטית במנוע בנזין אחד בלבד: זה הנושם באורח טבעי. בלי לחץ. ללא כפייתה הוולגרית של טורבינה אלימה.

אבל לא עוד. זה כמה שנים - גם ב.מ.וו במגדישים. ועתה, גם אל 5M הגיע הטורבו. אפילו שניים. הם מקננים להם בין שתי זרועות ה-V של מנוע ה-8V החדש ונושפים במלוא עוזם אל תוך הבוכנות.

ב-5M הקודמת נהם מנוע 01V בנפח 5.0 ליטר. נטול מגדש. הוא ייצר את מיטבו - 507 כ"ס ו-52 קג"מ של מומנט - אי-שם בשחקים שבין 6,000 ל-8,000 סל"ד. ב-5M החדשה נגדעו שתי בוכנות ונותרו רק שמונה, נפח המנוע התכווץ ל-4.4 ליטר, ובכל-זאת הוא מספק 560 כ"ס ו-68(!) קג"מ. ומלוא המומנט השגיב הזה מתייצב לעבודה כבר ב-1,500 סל"ד זעומים, ונשאר שם כמעט עד קצה הסקאלה. גם התאוצה ל-100 קמ"ש השתפרה קמעה (4.4 שניות). ועל אף תוספות הכוח והביצועים הללו, 5M החדשה צורכת כ-30% פחות דלק מקודמתה, כך בדק ומצא היצרן. וכל השפע הזה - בזכות נפלאות הטורבו. אפילו הטהרנים שבאנשי ב.מ.וו כבר מודים בזאת.

תיבת ההילוכים היא מן הזן כפול-המצמדים, בת 7 הילוכים, וכדרך התיבות הללו, היא טובה ונוחה. במצב "ספורט" חילופי ההילוכים מהירים כברק שקמצוץ חריימה ננעץ בעכוזו, ובהורדת הילוך היא יודעת כמובן להשמיע את נביחת-המנוע הקצרה והסקסית, שמעלה קמעה את הסל"ד ועושה את הורדות הילוכים לחלקות ונטולות קיפצוצים.

אלגנטיות צוננת

אין מנוס מלהמשיך במחמאות ולהודות כי המכונית הזאת גם יפה מקודמתה. חרטומה זכה לעוד צמד כונסי-אוויר מרשימים מתחת לעיצוב הכליות המוכר, אבחות עדינות חידדו את צדודיתה וגם הירכתיים לוטשו. ולו הייתי עשיר דיי כדי לרכוש לי אחת, הייתי מוכן להמתין שנה בתור ובלבד שאקבל אותה בצבע "שחור קפוא". "פרוזן בלאק" בלועזית. עטוית השחור-מט הזה, היא לא רק יפה ומסתורית כמו חור שחור בחלל, היא לא רק מקרינה כוח, היא לא רק אגרסיבית. היא ממש מאיימת. ולא אתפלא אם גנב הרכב המקובל יימלט ביבבות אימה מייד לאחר שיעיף מבט אחד מבוהל בחוטמה הכעוס.

בסביבת הנהג והנוסעים שוררת אלגנטיות מוקפדת, צוננת, מדויקת. הכול במקום, הכול נוח, הכול מעוצב ביד זורמת והרמונית. לצד מושב הנהג עדיין נעוץ גלגל ה-"i-drive" האופייני של ב.מ.וו, זה שקנה לעצמו עוינות רבה בתסבוכו. אך עם השנים הוא התמתן, זכה לעירוי של שפיות, ועתה - גם ללא שלוש שנות לימוד ודוקטורט בתורת תפעולו, אפשר להשתלט על שלל תפקידיו.

היינו יחד על מסלול מרוצים. "אסקארי" שמו. הוא שוכן לא הרחק מהעיר רונדה שבאנדלוסיה. מסלול שהוא סיפור בפני עצמו. אולי בפעם אחרת נספר אותו. די היה בצמד הקפות כדי ששנינו, 5M ואני, נסכים שהיא גדולה עליי בכמה מספרים.

לא ממש צנומה

על המסלול הזה הייתי גם עם 3M, אך איתה התיידדתי חיש-קל. כבר כתום הקפה אחת הרגשנו כחברים ותיקים, והיא השביעה אותי חדווה והתרגשות. עד היום אני חולם עליה, ומתעורר בעיניים דומעות.

עם 5M היחסים היו הרבה יותר מורכבים. היא יודעת כל-כך הרבה יותר ממני, עד כי נדמה היה לי שאני בסך הכול מטריד אותה. לא רק שלא הצלחתי להתקרב אל פסגות יכולותיה, אלא שאפילו להרגיז אותה לא הצלחתי. נדמה היה לי שהיא מתייחסת אליי בסלחנות מסוימת, מבצעת בקלילות קרירה את מלוא הוראותיי, ולא מעלה אפילו אגל אחד של זיעה על מצחה. לא אתפלא אם היא גם עיינה בעיתון בעודי מתאמץ להרשים אותה.

אך גם במלוא הרצון הטוב ליטול את מלוא האשמה עליי, אין מנוס מלומר מילת-ביקורת עדינה גם עליה. היא... איך נאמר זאת? לא ממש צנומה. משקלה מגרד (מלמטה) שני טון. על מסלול מרוצים שני טון זה הרבה. נכון, אם יש יצרן רכב שיכול לחלץ התנהגות ספורטיבית מ-2,000 קילו - זה ב.מ.וו, אבל גם לכישרונם של האשפים מבוואריה יש גבול. גם הם לא יצליחו להפוך קרנף לבלרינה.

אחר-כך נטשנו את המסלול ויצאנו אל כבישי ההרים שמסביב. אני די בטוח שגם המכונית, כמוני, חשה שהיא במקומה הנכון דווקא שם. בכבישים. במהירים וגם במפותלים. כאן היא מלכה. כאן היא מכונית-המנהלים המושלמת למנהל שבלוטות האדרנלין שלו אינן מגיבות רק לדפי מאזן. כאן היא גם ה-GT המסעירה שיודעת לבלוע מאות ואלפי ק"מ במהירות מסחררת, בנוחיות ובביטחון.

בתום 300-ומשהו ק"מ גיליתי שאני נוסע על טיפות הדלק האחרונות. חישוב זריז העלה שצרכתי ליטר אחד לכל 4 ק"מ. כנראה לא נהגתי בדיוק כמו שהיצרן נהג כשהגיע לתצרוכת של 10 ק"מ לליטר, כפי שהוא מצהיר. חלילה לי מלחשוד ביצרן שהוא שיקר. אין שמץ של ספק בלבי כי בנהיגה שקולה, אחראית ומתונה אפשר להגיע גם לתצרוכת הנקובה במסמכיו. אך מי שרוצה לנהוג כך - שיקנה בבקשה פריוס. 5M היא לא בשבילו.

*** הכותב היה אורח ב.מ.וו באנדלוסיה

חלק מהמתחרות

יגואר XF-R

תמורת 969 אלף שקל תוכל לייבא את גרסת-העל של XF, שמצוידת במנוע V8 מוגדש בנפח 5 ליטר, עם הספק נאה של 510 כ"ס. עם מנוע זה ותיבה אוטומטית חדשה היא מאיצה ל-100 קמ"ש ב-4.9 שניות ועדיין מציעה נוחות ושימושיות של סאלון מפוארת.

מרצדס CLS63

ל-CLS63-AMG החדשה, יש 4 דלתות, 4 מושבים מפוארים ומנוע 5.4 ליטר, שמייצר 525 כ"ס ומומנט של 50 קג"מ. כמו M5 היא מאיצה ל-100 קמ"ש ב-4.4 שניות ומציעה שלל אופציות שליטה ספורטיביות. המחיר המשוער ביבוא סדיר: כ-1.1-1.3 מיליון שקל.

אאודי RS6

מחירה של RS6 במחירון היבואן הוא 952 אלף שקל. כאן מקבלים הנעת קוואטרו לכל הגלגלים ומנוע V10 של למבורגיני עם נפח של 5 ליטר והספק צנוע של 580 כ"ס - די והותר כדי להטיס 5 נוסעים ב-4.5 שניות ל-100 בואכה 250 קמ"ש.

עוד כתבות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן