לאתרי קופונים בישראל אין מה לחשוש

בשונה מהקופונים, בהטבות של פייסבוק Offers לא חייבים להציע 50% הנחה

במשך תקופה ארוכה מנסה פייסבוק את מזלה בשוק הקופונים והדילים. תחילה היו אלה דילים מבוססי מיקום ודילים מותני פרסום ברשת החברתית, אך הדבר לא צלח במיוחד. גם הניסיון להכניס את שירות ה-Deals של פייסבוק לישראל באמצעות הנציגות המקומית, שבינתיים די התפרקה, לא ממש עבד. המהלך הנוכחי של פייסבוק, Offers, הוא שלב נוסף של הרשת החברתית.

הכותרות אמנם מדברות על ניסיון להתחרות בהצלחה של גרופון בעולם ומול אתרי הקופונים המסורתיים בישראל, אך השאלה הגדולה היא האם מדובר בהכרח בעולמות משיקים, והאם האתרים הישראליים, שזכו לעדנה במחצית הראשונה של השנה שעברה ולמעט עייפות החומר לקראת סופה, צריכים לחשוש?

קודם כל, בשונה מהקופונים, בהצעות של פייסבוק לא חייבים להציע 50% הנחה, וכך עסקים עדיין יכולים לשמור על יחס מסוים של רווח מהטבעות שהם מחלקים.

כלי שיווקי נטו

בנוסף, במקרה של ההטבות אין צורך לשלם עמלה לאתרי הקופונים, שעשויה להגיע גם ל-20%-30%.

מנגד, העובדה שבפייסבוק משתמשים כ-3.5 מיליון ישראלים אמנם מאפשרת ויראליות רבה להטבות של העסקים, אך עשויה גם ללכת לאיבוד בתוך הניוז פיד של המשתמש לעומת מיילים מאתרי קופונים שמגיעים ישירות למייל.

יש לציין כי לעסקים ישנה האפשרות לפרסם בפייסבוק את ההטבות, אך אין זה מבטיח חשיפה מקסימלית, כיוון שמקום הפרסום מוגבל.

נקודה נוספת היא זהות העסקים שמפרסמים קופונים, לעומת אלה שצפויים להציע את ההטבות של פייסבוק: עסקים קטנים הם משתמשים כבדים של אתרי הקופונים, בעיקר לאור העובדה שמדובר בכלי שיווקי נטו עבורם. מנגד, בשלב הנוכחי פייסבוק לא פותחת את ההטבות שלה למספרה השכונתית או לפאב שבקצה הרחוב (לחלקם כנראה אין אפילו עמוד בפייסבוק).

אז האם בשורה התחתונה אתרי הקופונים צריכים לראות בכניסה של הטבות פייסבוק לישראל כאיום? בינתיים לא. סופר-פארם, למשל, מעולם לא פרסמה דילים באתרי הקופונים וכנראה גם לא תעשה זאת. בהמשך, כשההטבות של פייסבוק יגיעו גם לעסקים בינוניים וקטנים עלולה להיווצר תחרות, אך לא בטוח שהאתרים הגדולים ייפגעו.

בכל מקרה, מי שירוויח בסופו של דבר הוא הלקוח.