"תרבות ה'חפיף' תהפוך כל סככה זמנית למלכודת מוות"

כך אומרים באיגוד המהנדסים לבנייה בתגובה לאירועי הר הרצל ■ באיגוד טוענים שיש בעיה רצינית בהתייחסות להקמת מבנים זמניים ■ האחריות לאירועים כאלה מוטלת על הרשות המקומית

‏"תרבות ה'חפיף' וה'יהיה בסדר' שנהוגה בישראל, בעיקר בתחום האירועים, עלולה להפוך כל סככת צל שמקימים עבור חתונה על שפת הים למלכודת מוות", כך אומרים היום באיגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות בתגובה לאסון שאירע אמש בחזרות לטקס יום העצמאות הממלכתי בהר הרצל, בו נהרגה סגן הילה בצלאלי כתוצאה מקריסת גשר התאורה.

‏לדברי איגוד המהנדסים, הקמת מבנים ארעיים בישראל לא מקבלת את ההתייחסות המקצועית הראויה. יו"ר האיגוד, דני מריאן, הוסיף כי העובדה שמבנה הוא ארעי ושמיועד לפירוק בתוך מספר ימים לא אומרת שיש להקל ראש בתכנונו, באישורו, בהקמתו ובפיקוח על הקמתו.

‏הוא הוסיף שהקמת מבנה ארעי כגון במה, סככת צל או מתקנים לאירועים, חייבת לקבל את אותה התייחסות הנדסית כמו הקמת מבנה רגיל. גם בהקמת מבנה ארעי, הוא מציין, יש לדאוג לאפיון השימוש הנכון, כולל העומסים שיפעלו על המבנה, תכנון הנדסי מתאים, פיקוח הנדסי בעת ההקמה ואישור של מהנדס בטיחות.

‏האחריות לנושא, אומר מריאן, טמונה ברשויות המקומיות המאשרות אירועים כאלה, ועליהן לדרוש לאכוף טיפול הנדסי נאות בכל מבנה או מתקן ארעי שהן מאשרות להקים בתחומן.

‏עוד מוסיף מריאן שגורמים פרטיים שמקיימים אירועים בשטחם צריכים אף הם להיות מודעים לנושא ולפעול בהתאם גם אם לכאורה לא חלה עליהם חובה לקבל אישורים או רישיונות. "במה שנבנית על גבי בריכה פרטית", הוא אומר, "יכולה להפוך חתונה ליום אבל".