קופסה שחורה ביבואנית BMW

האם הפרשות הענק הפתיעו את דלק רכב,או שאלה מהלכים שיועילו לה בעתיד

יותר מחודש חלף מאז פורסמו הדוחות הכספיים יוצאי הדופן של חברת קמור מוטורס, יבואנית BMW בישראל. בניגוד לרווחיות המאפיינת בדרך כלל את יבואניות הרכב המקומיות, סיימה החברה את המחצית השנייה של 2011 עם הפסד עצום של כ-100 מיליון שקל (ואת השנה החולפת כולה בהפסד של 83 מיליון שקל). זאת, לעומת רווח נקי של 4.7 מיליון שקל שהציגה ב-2010.

קמור מוטורס נמצאת בבעלות מלאה של חברת דלק רכב, יבואנית מאזדה ופורד, שבשליטת גיל אגמון. במסגרת עסקה שנחתמה בחודש יולי אשתקד, והושלמה בדצמבר, רכשה דלק רכב את הבעלות המלאה בחברה תמורת 235 מיליון שקל, סכום שרובו שולם לחברת קמור שבשליטת דני ברנר, בעלת השליטה הקודמת ביבואנית BMW.

ההפסד החריג מחק את מלוא ההון העצמי של קמור מוטורס, העביר אותה לגירעון של 3 מיליון שקל, ונבע בעיקרו מהפרשה חריגה של כ-51 מיליון שקל לחובות מסופקים של לקוחות החברה (ב-2010 עמדה ההפרשה בגין חובות הלקוחות על פחות ממיליון שקל).

את ההפרשה העצומה אשתקד הסבירה קמור מוטורס בכך ש"התגלו אירועים המעידים על קשיים פיננסיים משמעותיים של לקוחות אחדים במגזר הרכב של החברה. כתוצאה מכך, ולאחר ניתוח הרכב החוב והתייעצות עם יועציה המשפטיים, כללה החברה בתקופת הדוח הוצאות בגין חובות מסופקים".

אלא שניתוח מלומד של עמיתי ב"גלובס" אבישי עובדיה (שחלקו השני מתפרסם היום במדורו "רווח והסבר", ראו עמ' 10) עשוי לשפוך אור חדש על ההפסד החריג שרשמה קמור מוטורס ב-2011. עובדיה מגדיר כ"מטריד" את גובה ההפרשה והקיטון ביתרת הלקוחות של יבואנית BMW, בתקופה שחלה מאז נחתמה העסקה למכירת החברה ועד שהושלמה. הוא גם מצביע על שני תרחישים אפשריים שגרמו לכך.

ניקוי אורוות שישתלם בעתיד

התרחיש הראשון הוא שדלק רכב מצאה תוהו ובוהו בספרי קמור מוטורס ושהפרשות הענק מעידות על כך שהמספרים שהוצגו בדוחות החברה הנרכשת בשנים קודמות (עת נוהלה, בין היתר, על ידי הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ) לא ביטאו את מצבה האמיתי. לפי תרחיש זה ייתכן שההכנסות שדווחו לא היו הכנסות אמיתיות, ייתכן שחוב הלקוחות לא היה באמת חוב שניתן לגבות, ומכאן שייתכן שהרווחים שרשמה קמור מוטורס בעבר לא היו רווחים של ממש.

אם אכן זה המקרה, כיצד ייתכן שדלק רכב לא דרשה הפחתה משמעותית - של עשרות מיליוני שקלים - במחיר העסקה? מדוע לא שמענו אותה קובלת על נכונות הנתונים שעל בסיסם בוצעה הרכישה?

זה מוביל אותנו לתרחיש השני שלפיו דוחות העבר דווקא כן שיקפו את מצבה האמיתי של קמור מוטורס, והרוכשת, דלק רכב, דווקא מעוניינת בביצוע הפחתות גדולות עד כמה שאפשר טרם תאחד את קמור מוטורס בדוחותיה הכספיים (החל מהשנה הנוכחית).

ניקוי אורוות יסודי שכזה יוכל לשחק בעתיד לידי דלק רכב, במקרה בו יתברר שההפרשות שביצעה קמור מוטורס בדוחות הכספיים היו מחמירות מדי. או אז תוכל דלק רכב להציף רווחים נאים בשנים הבאות, כתוצאה מגביית חלק מחובות הלקוחות שהופרשו בעבר. הרווחים הללו עשויים לשמש להגדלת הדיבידנדים שתוכל לחלק החברה לבעלי המניות שלה, ובראשם בעל השליטה גיל אגמון.