"ראשון לציון בדרך להפוך לעיר שאינה 'עיר שינה' של ת"א"

ראש עיריית ראשון לציון דב צור: "המחירים לא מושפעים מכמות הדירות שנבנות בעיר, אלא ממה שקורה בכל מרכז הארץ"

"המדיניות שלנו היא לא להמשיך לאשר תוכניות בנייה נוספות למגורים בהיקפים גדולים, למעט צריפין. אנחנו לא עוסקים בהפשרה של שטחים חקלאיים לבניית עוד ועוד דירות בעיר מעבר למה שכבר מצוי בהליכי בנייה", כך מדגיש דב צור, ראש עיריית ראשון לציון, עיר שהחלה את דרכה כמושבה חקלאית לפני 130 שנה והפכה במרוצת השנים לעיר הרביעית בגדולה בישראל. צור מעדיף בשנים הבאות לראות יותר פרויקטים לתעסוקה בראשל"צ מדירות מגורים.

- ראשל"צ היא עדיין 'עיר שינה' של תל אביב?

"היא נמצאת בדרכה להפוך לעיר שאיננה כזו. הגדרת 'עיר שינה' כוללת הרבה מאוד מושגים, כמו תעסוקה ותרבות. בכל הקשור לתעסוקה עשינו כברת דרך גדולה. יש לנו מתחם עסקים חדש במעוין שורק, מקום מושבה של איקאה, שמתחיל להתאכלס בחברות הגדולות במשק ומשנה את מפת התעסוקה של ראשל"צ. אבל אנחנו לא נחים על זרי הדפנה, ואנחנו מתכננים שני מתחמי תעסוקה חשובים לא פחות על ציר כבישי 431 ואיילון, שאמורים לכלול יחד כמעט 3 מיליון מ"ר ויהיו נגישים לרכבים פרטיים ולהסעת המונים - כי תחנת הרכבת ראשל"צ מערב נושקת לשניהם. אחד מהשניים הוא מתחם ה-1,000 (בין הסופרלנד ושדרות משה דיין) שיכלול 1.75 מיליון מ"ר לתעסוקה ו-2,900 דירות והשני הוא מתחם ראשון-איילון (צפונית למשה דיין ומערבית למחלף ראשון-איילון), מתחם תעשייה קיים בו אנחנו מקדמים תוכנית לשדרוג, והוא מתוכנן לכלול כמיליון מ"ר. הסיבה שבגללה אנחנו מפתחים את האזורים האלה היא ש-60% מתושבי ראשל"צ עובדים מחוץ לעיר, מרביתם צפונית לראשל"צ, ואנחנו רוצים ליצור מצב שבו רובם יישארו לעבוד בעיר ויימנעו מהנסיעה המטרטרת לתל אביב ולאזורים שמצפון לראשל"צ".

- על חשבון פיתוח מגורים.

"אני לא עוצר בנייה למגורים, כי אי אפשר לעצור תוכניות מאושרות, ובראשל"צ קרוב ל-20 אלף דירות נמצאות בתהליכי בנייה. יש מעט מאוד ערים בארץ, אם בכלל, עם היקף כה גדול למגורים, כך שרק מימוש התוכניות הקיימות האלה ישנה את פניה של העיר. יש בה היום 70 אלף דירות קיימות, ותוספת של 20 אלף דירות היא דרמטית מאוד, וזה עוד לפני הבנייה במתחם צריפין שתוסיף לנו עוד 7,000 דירות. צריפין הוא מהמתחמים הגדולים הכלולים בפינוי מחנות צה"ל, שהממשלה רואה חשיבות רבה בפינויים. לפי נתוני משרד הפנים אנחנו עוברים היום את ה-250 אלף תושבים".

- האטת הבנייה למגורים עלולה לסכל אפשרות להורדת מחירי הדירות הגבוהים בעיר?

"המחירים בראשל"צ לא מושפעים מכמות הדירות שנבנות או לא נבנות בעיר בשנה נתונה, אלא ממה שקורה בכל מרכז הארץ, וממדיניות, ריבית, משכנתאות, מצב המשק. אני מסכים שמחירי הדיור במרכז הארץ בכלל ובראשל"צ בפרט הם גבוהים, וחלק מניסיוננו להתמודד עם הבעיה הוא לייצר פה שוק של דירות בנות-השגה. אני מוכרח להגיד שאנחנו נתקלים במכשולים רבים שמעמידים הגורמים הממשלתיים שמעלינו בדרך להגיע לשם, בניגוד מפורש למדיניות הממשלה. הוועדה המחוזית דחתה לנו תוכנית לדיור בר-השגה על קרקע ציבורית ל-440 דירות, שהחברה הכלכלית העירונית הייתה אמורה לבנות ודחתה תוכנית לדירות להשכרה בכל מיני מיקומים בעיר, בטענה שאנו משנים את ייעוד הקרקע ממגורים להשכרה".

- אנחנו נמצאים ערב יום העצמאות. ההוצאות העצומות של הרשויות מוצדקות?

"חגיגות עצמאות נחגגות בכל העולם, לא רק בישראל, ועוד לא מצאו את הפטנט לקיים חגיגות בלי כסף. אני לא חושב שהופעה של אמנים שניתנת בחינם לתושבי העיר היא מעשה שאינו ראוי, אלא יש בכך מהלך עם היבטים סוציאליים. רוב האנשים שיחזו בהופעות לא היו יכולים ללכת להופעות רגילות בתשלום, כי לא היו יכולים לממן הוצאה כזו. חלק מאלה שכותבים על הבזבוז הם אנשים ציניים שיכולים ללכת להופעות ולשלם, אבל לא חושבים על אלה שאין להם. אם העיר יכולה להעמיד את האירועים האלה, יש בכך תמורה נאותה למשלמי המסים. המחאה החברתית דורשת לא רק לחם, מים, עבודה, שכירות ומחירי דירות, אלא גם לקבל אירועי תרבות, וכשאירוע עצמאות מתנהל תחת כיפת השמים נהנים ממנו יותר זוגות עיניים".