גבי פרל סוגר מעגל: בראשית תלווה לאי.די.בי 150 מיליון ש'

פרל, המוביל את השקעות קרן המנוף, שימש בעבר כמשנה למנכ"ל בקונצרן של נוחי דנקנר *חברת הביטוח מנורה תעמיד לאי.די.בי אשראי בסכום דומה

קרן המנוף בראשית וקבוצת הביטוח והפיננסים מנורה מבטחים יעמידו אשראי בהיקף כולל של 300 מיליון שקל לקבוצת אי.די.בי, שבשליטת נוחי דנקנר. במסגרת העסקה הנרקמת, כל אחד משני הגופים הפיננסיים ילווה לאי.די.בי פתוח 150 מיליון שקל (סה"כ 300 מיליון שקל), בריבית שנתית של כ-6.9%, צמודה למדד.

דבר המגעים שמנהלת אי.די.בי לקבלת הלוואה מגופים מוסדיים נחשף ב"גלובס" לפני כחודשיים, אז נכתב כי בכירים בקבוצה נפגשו עם כמה חברות ביטוח ובתי השקעות, כדי לבחון אפשרות לקבלת הלוואה בהיקף של 200-300 מיליון שקל מגוף מוסדי אחד, או לכל היותר שניים.

על פי הערכות בשוק, התמורה למלווים כוללת גם אפסייד שייגזר משווי מניות החברה הבת של אי.די.בי, דסק"ש, בעוד מספר שנים. לפי שעה, מדובר במגעים מתקדמים והתנאים הסופיים טרם נקבעו, אם כי ברור שהם יכללו שעבודים על חלק ממניות דסק"ש, כת"ש וכלל ביטוח שמחזיקה אי.די.בי.

קרן המנוף בראשית מנוהלת על ידי מני וסרמן ורן גרודצקי, והיו"ר שלה הוא גבי פרל. פרל היה בעבר מבכירי קבוצת אי.די.בי, ושימש מנכ"ל זרוע הפיננסים של כלל ביטוח המשתייכת לקבוצה, ומשנה למנכ"ל אי.די.בי פתוח.

עבור בראשית מדובר בעסקה אחרונה, או לכל היותר לפני אחרונה, שהיא תבצע. זאת משום שהיא סיימה את תקופת ההשקעה שלה. עד כה הקרן השקיעה - או נמצאת במגעים מתקדמים להשקעה - של מעל ל-80% מהכסף שהועמד לרשותה על ידי המשקיעים, ובסך הכל התקשרה בכ-18 עסקאות, בהן העמידה אשראי בהיקף כולל של מעל ל-1.6 מיליארד שקל.

מנהל ההשקעות הראשי של קבוצת מנורה מבטחים הוא יוני טל. הקבוצה, הנמנית על חמש קבוצות הביטוח הגדולות במשק, משקיעה בין היתר באמצעות העמדת אשראי "פרטי" ולא סחיר לחברות עסקיות. כך, נכון לספטמבר האחרון החברה השקיעה באג"ח קונצרניות לא סחירות ובהלוואות לא סחירות כ-17% מתיק הפוליסות המשתתפות ברווחים שהיא מנהלת.

באי.די.בי צריכים מזומנים

ההלוואות ממוסדיים הן חלק משורה של מהלכים שמובילה קבוצת אי.די.בי במטרה לחזק את מבנה ההון שלה, לאור המינוף הגבוה של הקבוצה ומצבה הפיננסי שהורע משמעותית בשנה החולפת. עם פרסום הדוחות הכספיים של הקבוצה לשנה החולפת, אמר יו"ר הקבוצה, דנקנר, כי "2011 הייתה השנה הקשה ביותר מאז 2003, שבה רכשנו את השליטה בחברה".

את השנה החולפת סיימה אי.די.בי עם הפסד ענק של 3.23 מיליארד שקל, שנבע בעיקר מהפחתות חשבונאיות על ההשקעה בבנק קרדיט סוויס, מחיקות שבוצעו בחברות הקבוצה בגין פרויקט הפלאזה בלאס וגאס, וירידת ערך ומוניטין בחברת הקמעונאות שופרסל.

אי.די.בי אחזקות הציגה בסוף 2011 גירעון בהון העצמי בהיקף של 1.1 מיליארד שקל, בהשוואה להון עצמי חיובי של 811 מיליון שקל בתחילת השנה. היקף החוב סולו של אי.די.בי אחזקות, החברה האם של הקבוצה, הסתכם בכ-2.3 מיליארד שקל.

במהלך 2012 צריכה הקבוצה לפרוע תשלומי קרן וריבית למחזיקי האג"ח והבנקים בהיקף של 414 מיליון שקל. בקופת הקבוצה יש כ-559 מיליון שקל, לאחר שביצעה גיוס הון בהיקף של 312 מיליון שקל בחודש פברואר. ב-2013 נדרשת אי.די.בי אחזקות לפרוע תשלומי קרן וריבית בהיקף של 466 מיליון שקל, ולצורך כך היא תצטרך מקורות כספיים נוספים בהיקף של 375 מיליון שקל.