גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ברגע ששמעתי על השריפה בכרמל הכנתי קו הגנה לאלי ישי"

בחנוכה 2010, כשהכרמל בער, דובר ש"ס לשעבר רועי לחמנוביץ' כבר הכין את קו ההגנה לאלי ישי ■ בראיון למגזין "פירמה" הוא מספר על העבודה עם שר הפנים

רועי לחמנוביץ', דוברו לשעבר של שר הפנים אלי ישי, נחשב תמיד למומחה בכיבוי שריפות. כמה אירוני הוא שדווקא מבחנו הגדול ביותר בתפקיד, היה באותו ערב חנוכה מר של אסון השריפה בכרמל. כשהמדינה כולה התקשתה לעכל את ממדי הטרגדיה, לחמנוביץ' ידע מיד שמדובר במשבר תקשורתי מן הסוג הגדול, האימתני, המאיים על מעמדו של נושא משרה בכירה. מה שבער בו באותו הרגע, היה הצורך להציל את הבוס. הדחף היה ביורוקרטי: לאסוף ניירת. ראיות. מסמכים סרוקים.

לחמנוביץ', הדובר החרוץ והמנוסה של השר, ליווה אותו כ-9 שנים רצופות וראה לאן נושבת הרוח. אם תרצו, הוא פעל עוד לפני שכוחות הכיבוי שבאחריותו של השר השתלטו על האש.

"שלחנו מיד ראש מטה ומזכירה ללשכה בירושלים", מספר לחמנוביץ' ל"פירמה", "והורינו להם להוציא את כל התכתובת שניהל שר הפנים בעניין שירותי הכיבוי מרגע כניסתו למשרד. כשבועיים מיום כניסתו לממשלה, ישי כתב מכתב לראש הממשלה שיקרה אסון, ואם יקרה אסון לא יהיה איך להתמודד איתו. הוא השווה את המצב של הכבאיות לקורקינט. איתרנו כ-50 מסמכים, פרוטוקולים של ישיבות, מכתבים, תשובות, זימונים. בכולם תואר המצב. המזכירה סרקה את כל המסמכים ואני העברתי לכל קובעי הדעה בישראל. אביב לביא ישב בתוכנית הבוקר ואמר 'תראו כמה מסמכים שלח הדובר של אלי ישי'".

- והמסמכים עזרו לישי? נדמה שלא הצלחתם לשכנע את הציבור שהשר עשה מספיק.

"נכון, זו בעיה, כי הנחת המוצא היא שמדובר באירוע שמתרחש במשמרתו של שר הפנים, והחשיבה המיידית הייתה שיאשימו אותו. היינו צריכים להראות שהוא פעל מתוך ניסיון לשנות את המצב הקיים. אבל היה ברור שיחפשו אותו כאשם".

"ישי אמר את האמת, והיה יעד למתקפה"

לחמנוביץ' זוכר לפרטי פרטים את קורות 2 בדצמבר 2010. הוא היה עם שר הפנים בסיור בדרום הארץ, כשבמהלך שעות הבוקר המאוחרות, כשהם יושבים סביב שולחן ישיבות, החלו להישמע צפצופים מהמכשירים הסלולריים של כולם.

"חלקנו מחוברים לארגוני ההצלה, וכולם סביב השולחן התחילו לקבל הודעות. הבנו שיש בלגן", הוא מספר. הסיור הופסק והשיירה מיהרה לירושלים. בדרך, ישי התקשר לראש הממשלה בנימין נתניהו ולנציב כבאות והצלה שמעון רומח.

לדברי לחמנוביץ', ישי ביקש לעלות לשטח, ונאמר לו שעדיף לו שידחה את הגעתו לשם. לדבריו, ראש הממשלה התייעץ עם ישי אילו אמצעים לנקוט. "הוא העלה את הרעיון של סיוע מקפריסין ויוון. לרומח הוא אמר שהוא מבקש לבטל חופשות, שכולם יחזרו, שיביאו את האנשים ויסיעו את כולם לשם".

השיירה נסעה ישירות למשרד הפנים והשר פתח בסדרת התייעצויות. זה היה ערב נר ראשון של חנוכה, ולדברי הדובר לשעבר, רק אחרי שהשר קיבל אישור לנסוע לאזור האסון, הוא נסע לביתו לבלות את החג עם משפחתו. לחמנוביץ' נסע לבית חמיו בראשון-לציון, כדי להדליק שם נרות.

ואז התחילו להגיע הטלפונים, דווקא מעיתונאים בתחום הכלכלי, לא כאלה שלחמנוביץ', כדובר ותיק, רגיל להיות עמם בקשר רצוף. העיתונאים, חמושים במידע תקציבי, הציגו בפניו נתונים מספריים, וללחמנוביץ' היה ברור שמישהו הספיק לתדרך אותם היכן לחפש את האשם.

"לקחתי את הטלפון, אמרתי לבן שלי, 'אבא חייב לחזור לעבודה', הדלקתי איתו נרות בזריזות והתקשרתי אליו (לישי) ואמרתי לו, 'יש קולות מכל מיני עיתונאי כלכלה, והם אומרים שהועברו אלינו כספים לכיבוי שריפות ושלא עשינו כלום. מתדרכים נגדנו'. ישי סירב להאמין לי בשנייה הראשונה ואמר 'אף אחד לא יגיד דברים כאלה כשהכול עוד בוער ולא ברור כמה הרוגים יש'. אמרתי לו, 'בוא נראה אם יגיע עוד טלפון'. בטלפון השני, מכלי תקשורת אחר, כבר הבנתי את המצב. התקשרתי שוב לישי ואמרתי לו 'תן לי אישור להתחיל לעבוד'".

הם קבעו להיפגש במנחת הכנסת, עלו על מסוק וטסו לכיוון חיפה. "המראה בשטח היה מזעזע. הייתה תחושה קשה ביותר. אתה נושם ריח שרוף ופיח, רואה את כל האסון מלמעלה עוד לפני שהשתלטו על השריפה. ישבתי ליד ישי במסוק וראיתי את העצב בפניו. הוא ישב ליד החלון והסתכל החוצה, ולמרות שהוא אדם עתיר ניסיון בפוליטיקה, ראיתי עליו את הקושי".

- ואתה כבר מבין שזה המשבר התקשורתי הגדול ביותר בקדנציה של ישי?

"כן, וגם אמרתי לו את זה. ואני חושב שהעיתונאים שנמצאים בזירה עסוקים בכרוניקה של האירועים ואין להם יכולת להתמודד עם המסמכים והתמונה הגדולה. ולכן, ברור לי שעד ההלוויה האחרונה, המסה הקריטית של הדיווחים תהיה על האירוע, על הכרוניקה, ולכן אני פונה עם המסמכים שמאתרים לי בלשכה אל הפרשנים. אני מסמן את מובילי הדעה: נחום ברנע, אלוף בן, בן כספית, בכירי ynet, אביב לביא, אמנון אברמוביץ'. אלה שיש להם זמן לרדת לעומקם של דברים, כי חשוב לי שידעו איך זה עבד".

- מה היה הפספוס הגדול שלך בש"ס?

"העובדה שלא הספקתי לדברר יותר את פסקי ההלכה של הרב עובדיה יוסף. יש לו פסקים מדהימים, גם בנושא מעמד האישה, ועוד הלכות שהיו מדהימות אנשים. כתפי הרב עובדיה יוסף הן הכתפיים ההלכתיות, הציבוריות והרוחניות, ולצערי חלק מהציבור הישראלי מכיר את הרב דרך פילטרים של התקשורת ולא מבין את גדולתו".

- אז למה לא עשית זאת?

"בגלל המגבלות של המדיה. כדי להביא אמירה שלמה של הרב ולתת לה הסבר הלכתי, צריך זמן, ואנשים מיהרו לקפוץ על כותרות שהוא מייצר, בלי להקשיב לחלקים האחרים של דבריו".

- מכל השנים שלך כיועץ תקשורת, אתה יכול לספר על ראיון שהשר ישי נתן ושיצאת ממנו והבנת שזו קטסטרופה?

"היה ראיון לערוץ הכנסת בנושא ההומואים. ישי סיגל לעצמו מינוח, שהומואים ולסביות זה מחלה. וכשהוא נשאל על זה, הוא אמר משהו בסגנון 'שיהיו בריאים'. בראיון אחר, עם מיה בנגל, זה עלה שוב, והיא לקחה את התשובה שלו באופן אישי. בבחירות הבאות הזמינו אותו לצ'אט בוואלה, ולפני הראיון אמרתי לו 'ישאלו אותך שוב על הנושא של ההומואים, ואל תגיד שזו מחלה. תגיד שזו סטייה מן הנורמות המקובלות'.

"ישי אמר לי, 'מה ההבדל?', והוסיף שבצבא היו נותנים פטורים נפשיים להומואים וללסביות. המשכתי להתווכח איתו ואמרתי לו, 'אם תגיד שזו סטייה מן הנורמה, תישאר נאמן לתפיסת עולמך, אבל לא תעליב אנשים'".

הראיון המלא - במגזין "פירמה"

עוד כתבות

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?