משרד החינוך יוזם: תלמידים יוכלו לשאול ספרי לימוד

משרד החינוך הקצה 100 מיליון שקל לרפורמה שתצא לדרך כבר בשנת הלימודים הקרובה ■ התוכנית דורשת הסכמה של 60% מההורים בכל מוסד חינוכי

בשורה משמחת להורים: הנטל הכלכלי שכרוך בקניית ספרי לימוד לבית-הספר צפוי להצטמצם בקרוב. ביוזמת משרד החינוך, יחודש פרויקט השאלת ספרי לימוד בבתי-הספר החל משנת הלימודים הקרובה (תשע"ג).

במסגרת התוכנית, ישלמו ההורים סכום שנתי של עד 280 שקל בבתי-הספר היסודיים ועד 320 שקל בבתי הספר העל-יסודיים. בתמורה יקבלו התלמידים ספרים אותם ישיבו לבית הספר בתום שנת הלימודים.

לפי תיקון שביצע שר החינוך, גדעון סער, התנאי להצטרפות לפרויקט הוא הסכמה של לפחות 60% (במקום 90% שנדרשו בעבר) מההורים בכל מוסד חינוכי.

משרד החינוך הודיע כי יקצה כ-100 מיליון שקל עבור הנעת התהליך ורכישת ספרי הלימוד. בנוסף ישקיע המשרד כ-20 מיליון שקל מדי שנה להפעלת ולניהול התוכנית בכלל בתי-הספר.

התוכנית, יש לציין, פועלת כבר במאות בתי-ספר יסודיים, אך התקצוב מחדש והשינוי בתנאי הסף יאפשרו להרחיב אותה לכל בתי הספר המעוניינים כך, בהם חטיבות הביניים ובתי-הספר התיכוניים שעד כה כמעט ולא לקחו בה חלק. כמו כן, במושב הכנסת הקרוב מתכוון סער להעלות הצעת חוק ממשלתית בנושא על מנת להסדיר את המהלך בחקיקה.

פער של מאות אחוזים במחיר

גם שר הפנים, אלי ישי (ש"ס), ניסה ליזום לאחרונה מהלך להוזלת ספרי הלימוד, שלא זכה עד כה למענה. ישי קרא להילחם במחירים הגבוהים של ספרי הלימוד, לאחר שהצביע על פער של מאות אחוזים בין עלות הייצור של הספרים לבין מחיריהם בחנויות.

ישי הציג תוכנית אותה כינה "מהפכנית", להוזלת ספרי הלימוד בכ-80%. לפי התוכנית, המבוססת על בדיקת עלויות הייצור, זכויות היוצרים יוגבלו רגולטורית ל-25% מעלות ייצור הספר, ומשרד החינוך יוציא מכרז מרוכז לבתי הדפוס. למרות שהתוכנית הוגשה למשרד החינוך, לא קודם הנושא עד כה.