אובמה במוזיאון השואה: "אסד מתקרב ליום האחרון כשליט"

אלי ויזל: "איך זה שאסד עדין בשלטון? איך זה שמכחשי השואה אחמדיניג'אד, מוסיף לעשות מה שהוא עושה"? ■ אובמה: "אנו נרדפים ע"י זכרונות מעשי הזוועה שלא מנענו"

בנאום במוזיאון השואה בוושינגטון, הכריז היום (א') נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כי יפעל נגד ניצול טכנולוגיות חדשות, בעיקר טכנולוגיות של מדיה חברתית וטלפוניה, להפרת זכויות אדם ולדיכוי עמים. אובמה הכריז שיחתום על צו נשיאותי שיאסור על העברת טכנולוגיות כאלה למדינות כסוריה ואיראן, שמשתמשות בהן לדיכוי אזרחיהן. הוא התחייב, שיעשה כל מה שביכולתו למנוע שואות עתידיות.

באזהרה מחודדת, שכוונה למשטר בשאר אל אסד בדמשק, אמר הנשיא: "ריבונות לאומית לעולם אינה רישיון (של השליטים) לטבוח באזרחיהם".

אובמה ניצל את הביקור במוזיאון השואה כדי להדגיש את נחישות ההחלטה של ממשלו להאבק בתופעות של רצח עם, מעשי טבח המוניים, דיכוי ושלילת זכויות האדם והודיע על הקמת גוף ממשלי מיוחד שתפקידו יהיה לעקור משורש תופעות כאלה. הוא החיל את המשפט "לעולם לא עוד" לא רק השואה אלא גם על מעשי הטבח ההמוניים שנעשו אחריה..

"זיכרון ללא נחישות החלטה הוא מחווה ריקה", הכריז הנשיא. "מודעות ללא פעולה אינה משנה דבר. מבחינה זו, 'לעולם לא עוד' הוא אתגר לכולנו, להפסיק לרגע ולבחון את עצמנו".

"השואה הגיעה לשיאה הברברי באושוויץ ובטרבלינקה, אך היא החלה בלבבות אנשים ונשים מהשורה. ואנו ראינו זאת שוב, את הטירוף שיכול לסחוף עמים, לסחוף אומות, ולקבע את עצמו. מעשי הטבח בקמבודיה, ברואנדה, בבוסניה, בדארפור".

ובקטע אחר של נאומו אמר אובמה: "אנו נרדפים ע"י זכרונות מעשי הזוועה שלא מנענו".

הוא הבטיח שארה"ב תוסיף להדק את הסנקציות נגד סוריה, לרבות אמצעים פיננסיים ומשפטיים, והכריז שתומכי בשאר אסד מנהלים קרב אבוד. "אנו יודעים שיומו האחרון של אסד כשליט סוריה מתקרב", הכריז אובמה.

נשיא ארה"ב הכריז, כי תמיד ייתייצב לצידה של ישראל: "'לעולם לא עוד' הוא אתגר שתכליתו להגן על זכותם של אנשים חופשיים ואומות חופשיות לחיות בשלום ובביטחה, לרבות מדינת ישראל. כאשר ביקרתי במקום שבו היה גטו וארשה, הביטה בי אשה אחת ישר לעיניים ורצתה שאבטיח שאמריקה תעמוד לצד ישראל. 'זו המדינה היהודית היחידה שיש לנו', היא אמרה. הבטחתי לה שתמיד אתייצב לימין ישראל".

"לכן, כאשר נעשים מאמצים להשוות ציונות לגזענות, אנו דוחים אותם. כאשר גופים בינלאומיים מפלים לרעה את ישראל בהחלטות בלתי הוגנות, אנו יוצאים נגדם. כאשר נעשים ניסיונות לשלול לגיטימציה מישראל, אנו נאבקים בהם. כאשר אנו ניצבים לפני משטר שמאייים על הביטחון הגלובלי, מכחיש את השואה ומאיים להשמיד את ישראל, ארה"ב תעשה כל מה שבכוחה כדי למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני".

אובמה סיפר, כי בביקור ביד ושם הוא קיבל מתנה שבה נחרטו המילים הבאות מספר יואל: "ההיתה זאת בימיכם ואם בימי אבותיכם, עליה לבניכם ספרו ובניכם לבניהם ובניהם לדור אחר".

"לכן אנו פה", אמר הנשיא. "לא סתם לזכור אלא לדבר. עלינו לספר לילדינו כיצד הרשע הזה הורשה להתרחש, מפני שאנשים כה רבים נכנעו ליצריהם האפלים ביותר, ומפני שאנשים כה רבים אחרים עמדו בצד ושתקו. הבה נספר לילדינו גם על חסידי אומות העולם. ביניהם נמצא גם יאן קארסקי, פולני קתולי צעיר, שראה כיצד יהודים הועלו על קרונות בקר, שראה את הטבח, ושאמר את האמת, אמת שהגיעה עד לנשיא רוזוולט עצמו".

"יאן קארסקי מת לפני יותר מעשר שנים, אך כיום אני גאה להכריז שאעניק לו את אות החירות הנשיאותי, העיטור האזרחי הגבוה ביותר בארה"ב".

בנימה של קדרות הוסיף אובמה: "למרות כל המאמצים שתיארתי... למרות העוצמה הבל תיאמן של מוזיאונים כמוזיאון השואה... אנו יודעים שמלאכתנו לעולם לא תושלם. יהיו סכסוכים שיהיה קשה ליישבם. יהיו מעשי הרג חסרי שחר שלא יימנעו. יהיו סיפור של כאב ומצוקה שיקראו תיגר על מצפוננו... ובכל זאת, כפי שאמר אלי ויזל, אנו חייבים להאמין בעתיד, לא לווותר, לומר כן לחיים, להאמין שקיימת אפשרות של צדק".

נאומו של אלי ויזל, שהציג את אובמה לנוכחים, האפיל על נאום הנשיא בפאתוס ובעוצמתו הרגשית. "איך זה שאסד עדיין בשלטון"? שאל ויזל. "איך זה שמחמוד אחמדיניג'אד מכחיש השואה, שמאיים להשמיד את ישראל בנשק גרעיני, עדיין בשלטון? זה כמעט מאוחר מדי. אנו חייבים למנוע קטסטרופה נוספת".

בהתייחסו לדילמה שרודפת את העם היהודי מאז השואה, אמר ויזל: "לא אלוהים אחראי לשואה. אנשים אחראים לשואה. בני אדם הגו זאת, בני אדם עשו זאת". לפני הנאום ביקר אובמה בתצוגות מוזיאון השואה בהדרכתו של ויזל ומנהלת המוזיאון, שרה בלומפילד.