"לברוח מהבורסה במאי ולחזור בספטמבר": גם השנה זה יעבוד?

למרות החדשות הרעות מכיוונה של אירופה, יש אנליסטים שחושבים שהקלישאה המפורסמת בעולם ההשקעות לא תהיה תקפה השנה ■ "המדדים המובילים יעלו עד 10% בחודשי הקיץ"

אחת הקלישאות בתחום ההשקעות בבורסה אומרת "עוזבים במאי וחוזרים בספטמבר", מכיוון שההיסטוריה מלמדת, שחודשי הקיץ התאפיינו בביצועים חלשים בבורסות ברחבי העולם. אולם חלק מהאנליסטים מעריכים שהשנה המצב יהיה שונה, ושלמניות יש פוטינציאל לעלות גם בחודשי הקיץ.

למרות שהמצב הנוכחי של אירופה לא מבשר טובות - מדד מנהלי הרכש של גוש האירו שפורסם אתמול נמצא בשפל של 3 שנים, המצב בספרד ממשיך להתדרדר כשהכלכלה שם התכווצה במהלך הרבעון הראשון של 2012, נשיא צרפת קרוב לוודאי יפסיד את הבחירות לנשיאות בחודש מאי - חלק מהאנליסטים שהירידות של הימים האחרונים הן לא תיקון לעליות מאז תחילת השנה אלא רק תגובה לאירועים ספיציפים.

"באסטרטגיה שלנו היינו מאוד דוביים מאז תחילת השנה, אבל אנחנו מאמינים שהראלי ימשך", אמר פיליפ ברטצ'י, אסטרטג בבנק השוויצרי Sarsin. "יש עדיין פטוינציאל לאפסייד במניות אבל הוא פחות ברור משהיה בתחילת השנה".

ברטצ'י מעריך שהמדדים של המדינות החזקות כמו הדאקס בגרמניה או ה-S&P500 בארצות הברית יכולים לעלות בין 5% ל-10% במהלך חודשי הקיץ. מנגד הוא מעריך שהבורסות של מדינות הפריפריה של אירופה עלולות לסבול במהלך התקופה הזאת. "אני חושב שיש עדיין פטינציאל למניות, במיוחד אם מסתכלים על השווקים באירופה שחוו לאחרונה מכירות בהיקף גדול יחסית אבל אני מעריך שזה לא הזמן לצאת מהשוק", הוסיף ברטצ'י.

מייק לינוף, האסטרטג הראשי של חברת הניהול Brewin Dolphin, שותף לדעה של ברטצ'י וטוען שמה שיכול לעודד את השווקים להמשיך את העליות גם בקיץ זה דוחות כספיים טובים של החברות בארצות הברית. "לא רק שמספר החברות ש"מכות" את התחזיות של האנליסטים נמצא בשיא, אלא גם קצב הדיווחים של החברות שממהרות לפרסם את דוחות הרבעון הראשון שלהם מוקדם בעונת הדוחות הינו כפול מהצפוי", כתב לינוף בסקירה שנשלחה ללקוחות.

גורם נוסף לאופטימיות של השווקים נעוצה במדיניות של הבנקים המרכזיים ברחבי העולםף שבעזרת מספר תוכניות שונות הזרימו כספים לשווקים על מנת לעודד את הצמיחה. לינוף מעריך שבטווח הקרוב לא יהיו תוכניות נוספות לתמרץ את הכלכלה אולם הוא מעריך שבמסיבת העיתואנים שיקיים יושב ראש הפדרל ריזרב בן ברננקי ביום רביעי הוא צפוי לספק זריקת הרגעה לשווקים.