גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

35% מהצעירים בגילאי 20-30 נעזרים כלכלית בהוריהם

שכר לימוד, שכ"ד, הוצאות שוטפות, חתונה - ההורים בישראל מקריבים טיולים, חסכונות ופנסיה למען הילדים ■ כך משלמים ההורים על אוזלת-היד של המדינה

"הילד בן 30, יש לו חום גבוה, הוא ישן על הספה בבית הוריו". כשאהוד בנאי חיבר את מילות השיר הזה, הוא היטיב לקלוע לתופעה הולכת ומתרחבת: גיל ההתבגרות פולש צפונה לעשור השלישי של החיים, ומשאיר את "הילדים המגודלים" תלויים כלכלית בהוריהם.

"זו מגמה שהולכת ומתחזקת באירופה ובארה"ב", מציינת ד"ר שירה עופר, סוציולוגית, שחוקרת סוגיות משפחה מאוניברסיטת בר-אילן, "והיא לא פוסחת על הצעירים הישראלים. אלא שלישראלים הרבה יותר קשה מבעבר להתבסס בקריירה ולהגיע לעצמאות כלכלית".

- מדוע?

"תואר ראשון כבר לא מספק מעסיקים, והרבה צעירים ממשיכים ללימודי תואר שני. אבל אם במדינות מערביות אחרות צעירים מגיעים לתואר שני בגיל 24, הרי שאצל הישראלי זה מתארך לגילאי 27-28. בנוסף, המשבר הכלכלי שנמשך כבר מ-2008 הפך את התחרות על כל משרה פתוחה לבלתי אפשרית. רמת הביטחון התעסוקתי צנחה, מוסד הקביעות נעלם, היד על הדק הפיטורים הרבה יותר קלה, והצעירים הללו מוצאים את עצמם נאלצים להחליף מקומות עבודה, כשהמשמעות היא יותר קיטועים בקריירה וקושי לצבור ניסיון".

על חשבון הפנסיה

סקר עדכני שערכה חברת "נכס", החברה הכלכלית באוניברסיטת תל-אביב, מציג תמונת מצב עגומה על הכנסותיו של סטודנט ישראלי ממוצע.

מהסקר עולה כי 38% מהסטודנטים עובדים עד 60 שעות בחודש, כאשר 70% מהם אפילו משתלבים בעבודה קבועה, ו-50% מתוכם עובדים בעבודה בעלת אוריינטציה לתחום הלימודים שלהם.

20% מרוויחים בין 2,500 ל-4,000 שקל בחודש, ו-33% מרוויחים עד 2,500 שקל בחודש.

"גם ה'עשירים' מביניהם שמשתכרים 4,000 שקל לא מצליחים לגמור את החודש", אומר גיל גולדנברג, מנכ"ל נכס. "מה הפלא שהם עדיין תלויים כלכלית בהורים, וחלקם מעדיפים להמשיך לגור עם אבא ואמא"?

- כמה מהם גרים עם ההורים?

"30% מהסטודנטים גרים עם ההורים, 10% גרים לבדם, 5% במעונות, ו-17% עם שותפים, אבל כ-40% מאלה ששוכרים דירה מקבלים סיוע מההורים. שכר הדירה הממוצע של נע בין 1,700 ל-1,900 שקל בחודש".

- ומי משלם את שכר הלימוד?

"באוניברסיטאות ובמכללות הציבוריות שכר לימוד לתואר ראשון עומד על 9,847 שקל, ועל 13,343 שקל לתארים מתקדמים. שכר זה לא כולל דמי אבטחה ודמי רווחה שמשתנים ממוסד למוסד, ועלותם ביחד היא כ-500-1,000 שקל לשנה. במכללות הפרטיות שכר הלימוד נע בין 25,000 ל-35,000 שקל. כ-65% מהצעירים מסתייעים בהורים בתשלום שכר הלימוד ו-21% מהסטודנטים לקחו הלוואה בגין הלימודים.

"לעומת בני גילו באירופה ובארה"ב, אחרי 3 שנים בצבא ומספר שנים נוספות של משכורת רעב (שכר סטודנט), הישראלי מגיע במקרה הטוב לתחילת הקריירה שלו בגיל 28, כשבדרך הוא נדרש לעמוד בשכר דירה מטורף ובשכר לימוד גבוה. מי שמשלים את הפער הכלכלי בשנים הללו הם ההורים, על חשבון הפנסיה, הטיול או החסכונות שלהם".

- כמה מהצעירים בגילאים 30-20 נעזרים בהוריהם?

עופר: "30% מקרב בני ה-20-30 אמרו כי הם מקבלים כספים מההורים. 30% הוא נתון מאוד גבוה, שמסביר מדוע את מחאת הקיץ יזמו צעירים".

עו"ד רועי מקלר, מרצה במכינות קדם צבאיות לצעירים בני 20 עד 30, ומנהל תוכניות ממשל בג'וינט, סבור שההיאחזות הכלכלית בהורים היא רק הסימפטום - כאשר הבעיה עמוקה יותר: היעדר תחושת שייכות, ומכאן גם היעדר לקיחת אחריות אישית. "הצעירים הללו מרגישים דפוקים: הם החמיצו את השנים היקרות שלהם בצבא, כאשר אף אחד שם למעלה לא טורח לסייע להם כשהם חווים את חוסר הצדק החברתי-כלכלי ביציאה לאזרחות. הסטייט אוף מיינד שלהם הוא: 'עכשיו מגיע לי. גם אם המשמעות היא שההורים יממנו אותי לכמה שנים טובות'. כך נוצר מצב שבו ההורים ממנים את אזלת היד של המדינה".

- מה עושה התלות הכלכלית הזו של הצעירים להוריהם?

עופר: "היא מייצרת תחושה אמביוולנטית. מצד אחד, ההורים רוצים להעניק, מצד שני בגיל מסוים לקראת גילאי 30-28 התופעה הזו מתחילה להעיק גם עליהם. נוצרת גם תחושת מרמור בבחינת 'די מספיק. עד מתי אמשיך להאכיל, לנקות, לתמוך ולשלם את חשבונות הילד?!'.

"ויש כאן גם היבט אובייקטיבי: עם התנאים הכלכליים הנוכחיים גם היכולת של ההורים לעזור נשחקת. הם נעשים מבוגרים, יש להם הוצאות על תרופות ובריאות, הם שואלים את עצמם: 'מתי כבר אני אזכה לצאת לעצמאות'".

גולדנברג: "חרף הקושי הכלכלי של ההורים, האמא היהודיה לא תיתן לבן שלה לחיות במצוקה כלכלית גם כשהוא מגיע לסוף שנות ה-20 שלו. ההורים בישראל מממנים, בממוצע, 66% מעלויות החתונה, כ-120 אלף שקל.

"וגם אחרי החתונה יש לא מעט צעירים שממשיכים לקבל מהוריהם מעין קצבה חודשית של מאות ואף אלפי שקלים המסייעת בתשלום חשבונות, תשלום משכנתה ועוד.

"הסקר החברתי של הלמ"ס, שנעשה ב-2009, דיבר על כך ש-30% מהצעירים מסתייעים כלכלית בהוריהם. בשלוש השנים האחרונות שיעור זה נסק להערכתנו ל-35% בשל ההתייקרויות המטורפות במשק".

- משהו הולך להשתנות?

עופר: "אם המדיניות הכלכלית הנוכחית תימשך, אם הפערים החברתיים יחמירו - התופעה של צעירים התלויים כלכלית בהורים תחריף. לפי שעה המחאה החברתית של הקיץ הייתה קוסמטית בלבד. הכול תלוי במה תניב המחאה החברתית הבאה, אם תהיה כזו. אם גם זו תתמסמס - לא אתפלא אם תוך שנים ספורות נהיה עדים לכך שגם 'ילדים' בני 35 וצפונה יאלצו להיות נסמכים על שולחן הוריהם".

עוד כתבות

דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית בוועדת המדע בראשות אורית פרקש הכהן / צילום: נעם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"יש להיערך לאבטלה הולכת וגוברת": ועדת ה-AI דנה בשוק העבודה

במסגרת דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית, הזהירה היו"ר, אורית פרקש־הכהן, מפני תרחיש בו האוכלוסייה העובדת תצטמצם עד כדי "אבטלה טכנולוגית" ● נציגות משרד העבודה ובנק ישראל ציינו כי "רמת המוכנות של המשק לאימוץ הבינה המלאכותית לא גבוהה מספיק"

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

קודם תקום ועדה, אח"כ נראה: החורים במתווה החדש להבאת עובדים זרים

על רקע המשבר המתמשך בענף הבנייה בישראל, הממשלה אישרה היום תוכנית שנועדה להביא לסיום במחסור הפועלים ● מה היא מציעה, האם היא תייעל את ההליך או דווקא תסרבל אותו, ואיך קשורים האמריקאים לסיפור?

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

מגמה מדאיגה: האינפלציה זינקה לקצב שנתי של 2.8% באפריל - הרבה מעל הצפי; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.8% לעומת צפי של 0.6% • הפתעת המדד נובעת בעיקר מעלייה חדה במחירי טיסות לחו״ל ועלייה חדה בסעיפי הדיור ● מחירי הדירות עלו בכ-1%, העלייה הגבוהה ביותר נרשמה בתל אביב ● לידר שוקי הון: "לאור אי הוודאות הגאופוליטית והלחץ לעליות מחירים, לא צפויה הורדת ריבית בהחלטת הריבית הקרובה"

גל בר דעה / צילום: כדיה לוי

שנה אחרי שעבר למה שהיה בית ישראכרט: וואן זירו מחפש שוכר למשרדים שבבעלותו

במשך חודשים ארוכים היו חלק מהמשרדים ברחוב עמינדב בתל אביב ריקים וכעת מחפשים בבנק שוכר • זאת לאחר שוואן זירו עצמו כבר עבר לפני כשנה למשרדים אותם הוא שוכר ברחוב בית עובד • בדוחות הכספיים ציין וואן זירו כי רשם ירידת ערך של 5.2 מיליון שקל בגין השטחים שלא הושכרו עד עתה

מפגינים פרו-פלסטינים בהאג / צילום: Reuters, Charles M. Vella / SOPA Images/Sipa USA -

חרם אקדמי: האקדמיה ההולנדית המלכותית לאמנות מנתקת קשרים עם "בצלאל"

הצעד הוכרז לאחר חודשים של קמפיינים מצד גורמים פרו-פלסטינים במוסד ההולנדי, כולל עצומה וכן כינוס ועידה כללית שהצביעה בנושא והחליטה על החלת החרם על האקדמיה לאמנות ולעיצוב בצלאל ● שני המוסדות קיימו בשנים האחרונות שיתופי-פעולה מקיפים, כולל הרצאות אורח

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נתוני האינפלציה בארה"ב הקפיצו את וול סטריט: מדד S&P 500 ונאסד"ק בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עלה ב-1.4% ● מניות המם - גיימסטופ ו-AMC ירדו בכ-20% ● מניות שריכזו עניין: דל, בואינג וניאו ●  ישראליות: מאנדיי זינקה ב-21%, ריסקיפייד עקפה את התחזיות לרבעון הראשון ● הכלכלה מתקררת: האינפלציה בארה"ב עלתה באפריל ב-0.3%, פחות מהצפי ● הביטקוין זינק ב-7%

איך לחסוך בחיי הסוללה? / אילוסטרציה: Shutterstock

סוללת הטלפון מתרוקנת במהירות? כך תאריכו את זמן השימוש בה

השימוש היומיומי בסמארטפונים ובמחשבים ניידים מייצר תלות בשקעי טעינה, אך ניתן להקטין אותה בכמה צעדים פשוטים ● מהקטנת בהירות מסך, דרך כיבוי תוכנות "כבדות" ועד תוכנית חיסכון בחשמל

ורנון היל וכלבו סר דאפילד בפתיחת סניף חדש של מטרו בנק בלונדון, ב-2010 / צילום: Reuters, PA Images

המנכ"ל שהעסיק את אשתו, נתן לכלב שלו תואר והפיל בנק

ורנון היל, המייסד של בנק קומרס ומטרו בנק, שניהם הסתבכו בשל עבירות רגולטוריות, היה גם מי שעמד מאחורי בנק רפובליק פירסט שנפל

בנייה חדשה. למרות שמספר הדירות הלא מכורות גבוה, המחירים ממשיכים לעלות / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

תסתכלו על תל אביב ותראו את הפרדוקס של שוק הדיור כולו

רוכשי הדירות רואים את המצב, ומוטרדים ממנו יותר, אבל מה שיותר משפיע עליהם הוא חוסר התיפקוד הממשלתי והפוליטי, ואפס המעשה בתחום הדיור ● וכך הגענו למצב שבפעם הראשונה מחירי הדירות עולים - גם בזמן מלחמה

ג'ייקוב לו, שגריר ארה''ב בישראל / צילום: אוריה תדמור

שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, מגיע מחר לראיון מיוחד בכנס גלובס

במסגרת כנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל של גלובס שייערך מחר (ה'), שגריר ארה"ב יעניק ראיון מיוחד ● עוד ידברו בכנס: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר, לראשונה מאז שהודיע על סיום תפקידו, ומנכ"ל פרטנר אבי גבאי וכן שורה של גורמים מובילים בחברה הערבית והיהודית

שינויים ביציבות השקל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הדולר נחלש לשפל של חודש וחצי מול השקל. אלו הסיבות

הדולר נסחר סביב רמה של 3.66 שקלים, הרמה הנמוכה מאז תחילת חודש אפריל ● עליית מדד המחירים לצרכן בישראל מול ההתקררות באינפלציה בארה"ב מובילה להתחזקות המטבע המקומי ● גם האירו נחלש מול המטבע המקומי

סניף של שופרסל דיל. בעיגול: רני רהב / צילומים: טלי בוגדנובסקי, שלומי יוסף

אחרי 25 שנה: שופרסל ורני רהב נפרדים

במסגרת רה-ארגון שעוברת שופרסל אחרי כניסתם של האחים אמיר, החליטה הנהלת החברה להיפרד מהדובר שליווה אותה למעלה משני עשורים ● רהב: "זכותם המלאה של בעלים להחליף דובר, משום שדוברות זו משרת אמון"

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

מחר: דיון דחוף בביה"ד הבינ"ל לצדק בהאג בבקשה לעצירת המלחמה בעזה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) יקיים בימים חמישי ושישי דיונים בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● בישראל עדיין לא החליטו אם המשלחת תתייצב מחר בהאג, לאחר שלדיונים שנערכו בחודש ינואר האחרון המשלחת התייצבה

רידא מסארווה / צילום: אינטל

הוא בן לאחת המשפחות הגדולות בחברה הערבית ואחראי על בניית המפעלים של אינטל בארץ ובעולם

רידא מסארווה, שאחראי על הנדסת הבינוי באינטל בעשרות מיליארדי דולרים, הגיע לפסגה כשהוא אחד מאנשי המפתח שאמונים על ההתרחבות הגדולה ביותר של החברה בכל שנותיה ● דרך לקיחת אחריות אישית, חוש הומור מפותח וחשיבה טכנית, כך הוא עשה זאת ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

יוסי שיינפלד, מייסד ובעלי חברת בינוי וניהול חוות השרתים SDS / איור: גיל ג'יבלי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כך הפך היזם מסוכות נחלים לסנדק של חוות השרתים בישראל

במעטה של חשאיות גמורה, איש העסקים יוסי שינפלד הפך בעשור האחרון לבונה חוות השרתים המוביל במדינה ● הוא אף הקדים את התנופה שחולל מכרז הענן הממשלתי נימבוס בהשקעות בתחום, והחברה שלו מאחסנת בבלעדיות את פעילות מיקרוסופט בישראל ● כעת הוא לוטש את עיניו ליעד הבא: בינה מלאכותית ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

היחסים עם ישראל סיבכו את ענק ההשקעות בחזית מפתיעה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ירדן הצליחה לסכל הברחת נשק בהובלת איראן, מה יכול לקרות אם לאיראן יהיה גרעין, נתניהו עדיין לא מוכן לדון ביום שאחרי ופסטיבל מוזיקה שמסתבך בגלל חסות של ברקליס ● כותרות העיתונים בעולם 

הציוץ של קית' גיל שעורר את הסערה, והציוצים של עוקביו שהופצו ברחבי הרשת / צילום: מתוך טוויטר

מניות המם חזרו לשגע את וול סטריט. קרנות הגידור הפסידו שוב מיליארדי דולרים

תחושת דה ז'ה וו הכתה השבוע בוול סטריט ● ציוץ אחד, של חשבון בשם The Roaring Kitty, הוביל לזינוק של מאות אחוזים בשורת מניות מם, מניות שנעות בחדות בגלל הייפ ברשתות החברתיות וללא קשר למצבן הפיננסי או העסקי ● בפעם הקודמת הסיפור הזה נגמר בקריסה של קרנות גידור וסדרה בנטפליקס ● הפעם השורטיסטים כבר הפסידו כמעט 2.5 מיליארד דולר ביומיים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

גל מעצרים במשטרת אנקרה: "חשש של ארדואן לניסיון הפיכה"

לפי דיווח של סוכנות "פוליטיקיול", כוחות ביטחון הפנים של טורקיה עצרו מספר בכירים במשטרת אנקרה, בגין חשד לקשר שלהם עם גורמי פשע ● לפי דיווח אחר, אחת מהדמויות המרכזיות בחקירה, המוגדר בתור "עד סודי" בתיק, טען כי "משטרת אנקרה ניסתה לתכנן הפיכה"

ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: ap, Susan Walsh

האינפלציה בארה"ב סיפקה זריקת אופטימיות למשקיעים. האם היא תישמר?

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עמד בחודש אפריל בציפיות הכלכלנים עם קצב שנתי של 3.4% ● מדובר בהתמתנות קלה באינפלציה ששלחה את וול סטריט לעליות, אך רפי גוזלן מאי.בי.אי פחות אופטימי: "יהיה קשה למתן את רמות המחירים"

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה