התאחדות בוני הארץ נערכת להגשת עתירה נגד חברת נ.ת.ע

זאת בטענה לאפליית קבלנים ישראליים במכרז לחפירת מנהרות הרכבת הקלה בת"א

התאחדות בוני הארץ נערכת בימים אלה להגשת עתירה כנגד חברת נ.ת.ע בגין טענות לאפליית הקבלנים הישראליים במכרז שפורסם לחפירת המנהרות של הרכבת הקלה בתל-אביב.

לטענת הקבלנים, במכרז במתכונתו הנוכחית קיימת אפליה כנגד הקבלנים הישראליים, ויש העדפה לקבלנים זרים.

מההתאחדות נמסר כי ההחלטה על הפניה לערכאות משפטיות התקבלה לאחר שנציגי התאחדות בוני הארץ נפגשו בתחילת השבוע שעבר עם מיכאל רצון, יו"ר חברת נ.ת.ע, והצדדים לא הגיעו להסכמות לשינוי תנאי המכרז.

במקביל, נשיא התאחדות בוני הארץ, נסים בובליל, פנה לשר התחבורה, ישראל כץ, וביקש את התערבותו הדחופה לשינוי תנאי המכרז של החברה.

במכרז המדובר מאפשרת חברת נ.ת.ע שהמציע יהיה "מיזם/תאגיד משותף", המורכב מחברה זרה וחברת ישראלית, אך קבעה כי "החברה/הקבלן הישראלי" לא יהיה בעל שליטה. כלומר, החברה הישראלית או מספר חברים ישראלים יחזיקו לא יותר מ-49% ממניות המיזם במצטבר, והחברה הזרה תחזיק מעל 50% ממניות המיזם המשותף ותהיה בעלת השליטה.

"אין ספק כי פרויקט הרכבת הקלה בתל-אביב חיוני והגיע הזמן שייצא אל הפועל", אומרים בהתאחדות, "אבל הדרישה לשליטה של חברה זרה בפרויקט זה תמוהה, ולא ברור מדוע יש צורך בהתערבות בהתקשרות העסקית בין החברות, במקום להשאיר לשחקנים את האפשרות לקבוע את תנאי ההתקשרות בניהם".

בובליל הוסיף לדברים ואמר כי "אין לדרישה זו אח ורע בעולם, היא מנוגדת להצהרות ויעדי הממשלה בדבר עידוד פעילותן של חברות ישראליות. ענפי הנדל"ן והתשתיות, התעשייה, החקלאות והמלונאות הם הענפים מחוללי הצמיחה והתעסוקה במשק, וכל פגיעה בהם תפגע בצמיחה".

עוד טוענים הקבלנים כי ניסיון העבר מלמד כי רוב החברות הזרות שפעלו בארץ לא השלימו את הפרויקטים, ובנוסף, בנסיבות פוליטיות ובעת משברים ביטחוניים, החברות הזרות נוטות לעזוב.

מנתונים שרוכזו בהתאחדות בוני הארץ עולה כי לפחות ב-4 הפרויקטים הגדולים שנבנו בארץ בשנים האחרונות (נתב"ג 2000, נמל היובל, מנהרות הכרמל והרכבת הקלה בתל-אביב), מעורבותן של החברות הזרות דווקא עיכבה את קידומם של הפרויקטים.

כדוגמה מציגים הקבלנים את שקרה בפרויקט נמל היובל באשדוד. "במקרה הזה נקלעו הצדדים למחלוקת משפטית שעדיין מתנהלת בבתי המשפט", מסבירים בהתאחדות. "בתגובה לתביעה שהוגשה נגדה טענה, בין היתר, חברת נמלי ישראל, מזמינת הפרויקט מאשטרום-דרגדוס, החברה הספרדית שהייתה שותפה למיזם, כי האינתיפאדה באותה עת גרמה לקשיים רבים, מאחר שהספרדים נמנעו בתקופה מסוימת משליחת עובדים לישראל. לבסוף, נמל היובל באשדוד נפתח רק ביולי 2005 לתקופת הרצה, ונחנך רשמית רק בינואר 2007, כמעט 3 שנים אחרי המועד המקורי".

מחברת נ.ת.ע נמסר כי הם יגיבו לדברים כשיקבלו את העתירה.