היא שקטה, היא שקופה, היא מלטפת

פייסבוק הדאיגה אותך? כדאי לך לחשוב שוב. קבל אותה: הפלישה לפרטיות 2.0

דמיינו לעצמכם שדואר ישראל מחליט על מהפיכה מוזרה במקצת: מעתה משלוח דואר יתאפשר רק במעטפות שקופות, כך שדברי הדואר שלכם יהיו חשופים.

זאת ועוד, מעתה כל דבר דואר שתשלחו או תקבלו ייסרק על-ידי עובדי הדואר המסורים ויישמר אצלם על disk-on-key. לבסוף עניין פעוט נוסף: לדוור של הבניין שלכם, תקראו לו ניומן לצורך העניין, יהיה מהיום גם מפתח לבית שלכם, שבו יוכל לבדוק מדי פעם מה מעשיכם, עם מי אתם משוחחים ובאילו תכניות טלוויזיה אתם צופים.

חדשות מדאיגות? בדואר ישראל ימהרו להרגיע: זה הכול בשבילכם! אין לנו באמת עניין במידע אודותיכם. השינוי הוא עבורכם ולמענכם, על מנת שנוכל ללמוד כיצד לשפר את השירות הניתן לכם. ולשם אותה מטרה חשובה בדיוק, הדוור שלנו גם יתחיל ממש בקרוב לעקוב אחרי התנהלותכם ברחובות ולתעד אותה. שום דבר אישי - הכול אך ורק למען השירות הטוב שחרתנו על דגלינו.

קבלו אותם, עזבו אותם

הסיפור הזה, מופרך ככל שיישמע, הוא מציאות עבור רבים מאיתנו בחודשים האחרונים. לא מעטים רואים בפייסבוק את אויב הפרטיות ברשת, אולם בדיקה אמיתית של הנתונים מגלה כי פני הדברים שונים לחלוטין - הסכנה הממשית נשקפת דווקא מהיריבה הוותיקה יותר של מארק צוקרברג - גוגל.

לא מכבר נתבקשנו אנו, משתמשי גוגל, לאשר שינוי במדינות הפרטיות של החברה. רובנו מן הסתם כלל לא קראנו את מהות השינוי - וגם לא ניתנה לנו כל אפשרות לבחור אילו פרטים אודותינו יהיו חשופים ואילו לא. גוגל פשוט הציבה תנאים דרקוניים לשימוש במוצריה המצוינים והבהירה: קבלו אותם - או עזבו אותנו. הבעיה היא שבעולם וירטואלי הנשלט על-ידי שתי ענקיות פחות או יותר, אין בעצם לאן לעזוב.

במסגרת אישור המדיניות החדשה התבקשו משתמשי Gmail לאשר בפועל סקירה וסריקה של דברי הדואר האלקטרוני שלהם על-ידי מנוע החיפוש. מדובר במשתמשים שעבור חלקם Gmail הוא מקור פרנסה ומשמש כדואר שלהם שנים ארוכות, כך שהחלפתו לא הייתה כמעט אופציה (מה גם שרובם כלל לא התייחסו לשינוי המדיניות).

בנוסף לכך, גוגל מפעילה מגוון רחב של שיטות וטכנולוגיות שונות למעקב אחר פעילויות הגולשים שלה בכל אתר ויישום שהיא מפיצה ברשת האינטרנט.

אתם על המפה

צרפו לכך את מערכת האנדרואיד הגוגלית לטלפונים הניידים, על יכולותיה המופלאות - ותקבלו תמונת מצב מדאיגה במיוחד על שארית הפרטיות שנותרה לרבים מאיתנו בעידן הווירטואלי (אגב, מומלץ ביותר לבעלי אנדרואיד לבחון בקפידה את הגדרות המיקום והאבטחה של הטלפונים שלהם; אחדים צפויים להיות מופתעים ולגלות שמיקומם חשוף לעיני כל בכל רגע נתון על פני google maps).

ועוד לא דיברנו על המעקב אחרי החיפושים שלנו במנוע החיפוש, על שמירת כל תגובה שלנו בבלוגים של בלוגר גם אחרי שהם יורדים מהאוויר, על google analytics ועל Google Street View שהושקה ממש החודש בישראל. מעבר לכך, אישרתם במו מקלדתכם לגוגל לנטר מעתה את פעילותכם ברשת ה-wifi שלכם - לרבות ססמאות - כל עוד הרשת אינה מוגנת.

לנוכח כל אלה, מוזרה במיוחד התפיסה של רבים כי דווקא התחברות לפייסבוק מסוכנת עבור פרטיות המשתמשים. זה לא שלמארק צוקרברג אין יומרות רציניות בתחום, אך בינתיים מרבית השליטה בזירה החברתית היא ביד הגולש. תקלות מביכות מתרחשות בפייסבוק בעיקר בגלל היעדר ידע על יכולות הבקרה על הפרטיות שמציעה הרשת, או מוטיבציית יתר של גולשים לשתף את המשתמשים בקורות חייהם.

אסטרטגיה פולשנית

בגוגל רואים בחדירה לפרטיות שלנו יעד אסטרטגי ממדרגה ראשונה. בפברואר השנה פירסם בוגר אוניברסיטת סטנפורד מחקר שלימד כי בחברה לא בוחלים באמצעים בדרך ליעד: המחקר הוכיח כי גוגל עקפה את מנגנוני האבטחה בדפדפן ספארי באייפונים ואייפדים במטרה לעקוב אחר פעולות הגולשים בדפדפן; בחברה הגיבו שמדובר ב"טעות".

בקיץ שעבר שכרה גוגל עשרות לוביסטים, כדי לפעול גם בערוצים המשפטיים והפוליטיים למניעת פגיעה במדיניותה. והמגמה, מתברר, ממשיכה לצבור תאוצה: ב-3 החודשים הראשונים של השנה הנוכחית שילשה החברה את תקציב הלוביסטים שלה ל-5 מיליון דולר.

לא אחת אני נפגש עם מתנגדי פייסבוק סדרתיים, שמסרבים בכל תוקף להימצא ברשת החברתית. היא בעיניהם תכלית חוליי התקופה. סמל לחדירה לפרטיותנו. גם אם נקבל את הקביעה המוטעית לטעמי, הרי שעם העובדות קשה להתווכח: לנגד עינינו מתפתחת שפה חדשה, פייסבוקית. כדי ללמוד אותה חייבים להיכנס אליה ולהכיר את אורחותיה.

אגב, זה רלוונטי במיוחד עבור הורים לילדים: הדרך לתקשר ולעקוב במידת מה אחרי בני הדור שנולד לפייסבוק תהיה בשפת הפייסבוק. מי שלא יכיר אותה ימצא עצמו במוקם או במאוחר בנתק מסוים עם בני הדור הבא.

והפרטיות? היא כבר ממילא הולכת ודועכת בעידן הווירטואלי. רק שבעוד שגוגל כופה עלינו את הפיכת פרטיותנו לנחלתם, בפייסבוק בינתיים מסתפקים במועט יחסית. נותר רק לקוות כי שלא כמו בגוגל, עם הצמיחה המואצת לא יגבר גם אצל צוקרברג התיאבון להחליף את האח הגדול.

הכותב הינו מנכ"ל 3points - חברת תוכן ושיווק באינטרנט ובסלולר.