אודי שני צריך ללכת הביתה

התוצאה המתחייבת מדוח המבקר: מנכ"ל משרד הביטחון צריך לסיים את תפקידו

מנכ"ל משרד הביטחון, אהוד שני, צריך לסיים את תפקידו. זו התוצאה המתחייבת מדוח המבקר, שחוזרים בו תיאורים של ליקויים משמעותיים וחריגה מסמכות בצמידות לשמו ולתפקידו של שני.

שני, כך עולה מהדוח, עשה כמה וכמה מעשי מינהל לא ראויים, ולכן לא ראוי שיישא עוד בתפקיד הבכיר במיוחד של מנכ"ל האחראי על צה"ל, על התעשיות הביטחוניות, על הייצוא הצבאי ועל התקציב הכי גדול, הכי דורש והכי לחוץ. אם שני, שקודם למינויו כמנכ"ל, בינואר 2010, כיהן כראש סיב"ט, האגף לשיתוף-פעולה וייצוא ביטחוני, יישאר בתפקיד אחרי דוח כזה, אז מבקר המדינה ודוחותיו יישארו ערימת ניירות מיותרת וקבלת האחריות על התוצאות (accountability) של בכירי עובדי המדינה ושליחי הציבור תמשיך לשאוף לאפס. זהו מבחנה של הממשלה ושל הוועדה לביקורת המדינה, זה בעיקר מבחנו של שר הביטחון, אהוד ברק, בחובת האחריות הציבורית, השמירה על כספי האזרחים והמינהל תקין. בינתיים, על-פי נוסח התשובות שנתן למבקר, ברק נוקט את דרך הארץ - מחפף, מורח, עד שומר על גבו של המנכ"ל.

למחוק דיבורים על מנכ"לות תע"א

המנכ"ל שני לא יכול להמשיך בתפקידו כי קיבל החלטת הצטיידות השווה מיליארדים על דעת עצמו, לא פעל כדין בחובת קיום מכרז, לא קיים הליכי קבלת החלטות ראויים. די לקחת פרשה אחת מהדוח, הנוגעת ליצוא הביטחוני, כדי להבהיר איך זה עובד: "דוח זה מצביע על ליקויים, חלקם מהותיים, שנפלו ב-5 עסקאות ייצוא ביטחוני שבהם התנהלות בכירים במשרד הביטחון, ובראשם מנכ"ל משרד הביטחון, מר אודי שני, לא נעשתה בהתאם לדפוסי מינהל תקין. התנהלות מנכ"ל משרד הביטחון באה לידי ביטוי בנקיטת פעולות המצריכות סמכויות חוקיות ללא סמכויות כאלה, באי קיום חוק הפיקוח ותקנותיו והוראות משרד הביטחון, בקבלת החלטות שאינה מבוססת על עבודת מטה סדורה ובאי התייעצות עם שר הביטחון בנושאים בעלי השלכה מהותית על מדיניות הייצוא הביטחוני". אם לא די בזה, המבקר שב וכותב: "משרד מבקר המדינה העיר כי מנכ"ל משרד הביטחון אינו יכול לעשות דין לעצמו".

הדוח האזרחי הזה, שעל חלקים בו מוטל חיסיון, הוא גם מבחן לרמטכ"ל בני גנץ, שכן גם מערכים גבוהים ביותר בצבא נמצאו פועלים בליקויים משמעותיים, עד כדי שגרמו פגיעה בעבודתו של גנץ עצמו כראש הצבא. כך, בפרק מערך כלי טיס בלתי מאוישים, נכתב: "בפגמים שהועלו בעבודת המטה במשרד הביטחון ובצה"ל היה כדי לפגוע בתהליכי קבלת ההחלטות ברמות הבכירות ביותר בצה"ל, קרי סגן הרמטכ"ל והרמטכ"ל וכן ברמות הדרג המדיני המאשר את הפרויקטים".

בעקבות הדוח, ראוי גם לדרוש תגובה רצינית של מערכת הביטחון להתנהלות התע"א, החברה הממשלתית המככבת בתיאורים של ליקויים והפסדים, בפרק מערך כלי טיס בלתי מאוישים. אגב, זה חודשים יש דיבורים על מינויו שני לתפקיד מנכ"ל תע"א. הדוח הזה, ראוי שימחק את שאריות הדיבורים בעניין זה.