מעוז: "הצעירים בישראל טפילים שמתעלקים על ההורים"

הטור של אורית-קלייר ארזי שלשום באתר "גלובס" ממשיך לעורר סערה ■ אמש ב"לילה כלכלי" תמך בה הכלכלן שלמה מעוז: "יש פה חברה צרכנית חוצפנית"

הסערה שעורר הטור של אורית-קלייר ארזי באתר "גלובס" שלשום (ב') לא שוככת: אמש בתוכנית "לילה כלכלי" הגיב הכלכלן שלמה מעוז לדברים של ארזי, הסכים עימה וכינה את דור בני ה-20 וה-30 בישראל "טפילים".

הדברים מגיעים בתגובה לסדרת כתבות שפורסמו השבוע ב"גלובס", שהראו כי דור הצעירים בני ה-20, ה-30 ואפילו ה-40 מסתייעים יותר ויותר בהוריהם בני ה-50-60. (לסיפור המלא)

"אלה טפילים", קבע מעוז, "הם יושבים ומבזבזים כסף בבתי-קפה, שותים בירה ונוסעים הרבה לחו"ל. יש פה חברה צרכנית חוצפנית. תוחלת החיים של ההורים שלהם עולה, ואני לא יודע מי יעזור להורים שלהם".

שרון גל, מנחה "לילה כלכלי", אמר למעוז שלאותם צעירים "אין אפילו כסף לחשמל", אך מעוז המשיך בשלו ואמר: "שיחסכו! אני אקח אותך לתל-אביב ואראה לך מה הם עושים - הם מבזבזים כסף. בני ה-20 וה-30 יושבים על הצוואר של ההורים שלהם ולוקחים להם את הכסף. הם טפילים, והגיע הזמן לעשות פה סדר. זו לא איטליה שהאמא מפנקת את הילדים הקטנים... שיחסכו. התרגלתם לרמת חיים? וואלה יופי. תוחלת החיים עולה - מי יתמוך בכם לכל הרוחות? צאו לעבודה! צאו מהבית של ההורים שלכם!".

"הם עובדים ומשתכרים, אבל יש משכנתא ודלק והוצאות כבדות", הקשה גל, אך מעוז השיב: "וכמה עלתה להם החתונה והבירה והנסיעה לחו"ל?".

בדיון השתתף גם ד"ר איציק ספורטא מאוניברסיטת תל-אביב, שנקט עמדה הפוכה מזו של מעוז. "יש אולי פינוק מסוים, אבל זה לא רע אם נהיה איטליה בכמה דברים", הוא אמר. "כשאומרים על אנשים שהם פרזיטים ומפונקים - אני לא אוהב את זה, וזה לא נכון. התנאים האובייקטיביים השתנו: הביטחון התעסוקתי ירד; ההוצאות - בעיקר של זוגות צעירים - עלו; לאנשים אין אופק קריירה, אין פנסיות. ההורים שלהם קיבלו עזרה גדולה ועבדו במקומות מסודרים, עם משכורת אולי לא גדולה - אבל מסודרת".

מעוז דחה את דבריו של ספורטא והוסיף: "אני מסתובב בכל הארץ, ואין מקום חניה בשום מסעדה ובשום בית-קפה. גם בחצור הגלילית. לא צריך להתעלק על ההורים".