חוק טל יישאר בתוקפו עד סוף 2012 בשל הקדמת הבחירות

כך קובע היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון ■ חוק טל, המסדיר את אי-גיוסם לצה"ל של תלמידי הישיבות, אמור היה עפ"י פסיקת בג"ץ להתבטל ב-1 באוגוסט השנה

חוק טל, המסדיר את אי-גיוסם לצה"ל של תלמידי הישיבות, ושעל-פי פסיקת בג"ץ אמור להתבטל החל מ-1 באוגוסט השנה, יישאר בתוקפו עד סוף שנת 2012 בגלל הקדמת הבחירות.

כך קובע היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, בחוות-דעת שהגיש בתשובה לפנייתו של ח"כ משה גפני (יהדות התורה).

לדברי ינון, פיזור הכנסת יוביל להארכת חוק טל באופן אוטומטי עד תום 3 חודשים מכינוסה של הכנסת החדשה, זאת בהתאם לסעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת.

על-פי סעיף זה לחוק יסוד: הכנסת, "כל חיקוק שתוקפו היה פוקע תוך שני החודשים האחרונים לתקופת כהונתה של הכנסת היוצאת, או תוך 4 חודשים לאחר שהכנסת החליטה להתפזר, או תוך 3 החודשים הראשונים לתקופת כהונתה של הכנסת הנכנסת - יעמוד בתוקפו עד תום 3 החודשים האמורים".

בתשובה לפנייתו של גפני בעניין ההשלכות של קבלת חוק התפזרות הכנסת על מועד פקיעתו של חוק טל, ציין ינון בחוות-דעתו כי פיזור הכנסת יוביל להארכה אוטומטית של חוק טל עד לתום 3 חודשים מתחילת כהונתה של הכנסת הבאה.

היועץ המשפטי לכנסת מסביר בחוות-דעתו כי "על אף המצב הבעייתי שבו יישאר בספר החוקים חוק שבג"ץ קבע כי אינו חוקתי, תוצאה זו מתבקשת מלשונו של הסעיף, מתכליתו ומהגיונו של פסק הדין, שהרי בית המשפט לא התכוון להותיר את סוגיית גיוסם של בחורי הישיבות במצב של חלל נורמטיבי ובלא הסדרה חוקית כלל. אף כי בית המשפט קבע כי החוק במתכונתו הנוכחית אינו חוקתי, הוא הניח כי המחוקק יחוקק חוק חדש תחתיו שיתיישב עם הקביעות שבפסק הדין".

לדברי ינון, "מכיוון שלאחר התפזרות הכנסת הליכי החקיקה במידה רבה נעצרים, כעניין מעשי לא יהיה זה אפשרי לפעול בהתאם למצוות פסק הדין ולחוקק חוק שייתן מענה לפגמים המוזכרים בו, זאת במיוחד נוכח הרגישות והמורכבות המיוחדת של החוק הנדון. בדיוק לשם כך נקבע הסעיף הנ"ל בחוק היסוד, ולכן כשם שהוא חל על חוקים אחרים שאמורים לפקוע בתקופה זו - יש להחילו גם על חוק טל".

עוד ציין היועץ המשפטי כי נוכח פסק הדין וייחודיותה של הסיטואציה שבפנינו, אם אכן תחליט הכנסת על התפזרותה, בכוונתו להגיש לבית המשפט (ולצדדים לעתירות בעניין חוק טל) הודעה בדבר עמדה זו.

עמדתו המשפטית של ינון צפויה להיתקל במחלוקות עקרוניות, בשאלה האם סעיף בחוק יסוד: הכנסת העוסק בעניין כללי גובר על הוראה קונקרטית של בג"ץ שניתנה במסגרת פסק דין, והאם שאלת מועד פקיעתו של החוק במסגרת תקופת בחירות נבחנת על-פי מועד מתן פסק הדין או ההתפתחויות שאירעו במועד מאוחר יותר.

כותרתביניים:

בחודש פברואר השנה הורה בג"ץ, ברוב של 6 שופטים נגד שלושה, לקבל את 5 העתירות שהוגשו בשנת 2007 לביטולו של החוק המסדיר את אי-גיוסם של תל מידי ישיבות לצה"ל.

על-פי דעת הרוב, שאותה הובילה נשיאת בית המשפט העליון היוצאת, דורית ביניש, חוק טל איננו עומד בדרישת המידתיות ולפיכך איננו חוקתי. נשיא העליון הנוכחי, אשר גרוניס, נותר בדעת מיעוט.

פרשת גיוס תלמידי הישיבות הובאה לפתחו של בג"ץ מספר רב של פעמים מאז שנת 1970, ובעקבות פסק דינו מ-1998, אז בוטל הסדר דחיית השירות שקבע שר הביטחון, הוקמה בתקופת ממשלת ברק "עדת טל", ובעקבותיה נחקק ב-2002 חוק טל, כהוראת שעה ל-5 שנים, שהוארכה ב-2007 ב-5 שנים נוספות.

פסק הדין קבע כי הכנסת לא תוכל להאריך את חוק טל. היא תוכל להימנע מחקיקת חוק המסדיר את מסלולי השירות לתלמידי ישיבות, או לחוקק חוק ייעודי, שייכנס לתוקף בחודש אוגוסט, ושיעמוד במבחני המידתיות ששירטטו השופטים.