"לא נמשוך השקעות מחברות שסוחרות עם ישראל"

הכנסיה המתודיסטית, המייצגת את הזרם הפרוטסטנטי הגדול ביותר בארה"ב, דחתה יזמה למשיכת השקעות מקאטרפילר, מוטורולה סולושנס ויוליט פאקארד ■ העילה: תורמות לדיכוי הפלסטינים ■ אך הכנסיה קוראת "לכל המדינות" להחרים מוצרים מההתנחלויות

העצרת הכללית של אגד הכנסיות המתודיסטיות (United Methodist Church), הזרם הפרוטסטנטי הגדול ביותר בארה"ב, דחתה אתמול (ד') שתי יזמות שהיו מחייבות קרנות וגופים פיננסיים אחרים של הארגון למשוך השקעות מחברות שמנהלות קשרי סחר עם ישראל ובמיוחד מהחברות קאטרפילר, מוטורולה סולושנס ויוליט פאקארד, ששמותיהן מצוינים במפורש. העילה: שלוש החברות תורמות לדיכוי הפלסטינים בידי ישראל.

שתי היזמות היו ראש החץ של קמפיין גדול נגד ישראל שמנהלת קואליציה רופפת של קבוצות פרו-פלסטיניות בארה"ב ומחולה לה מזה כמה שנים. הקואליציה הזו, שסיסמתה "חרם, משיכת השקעות, סנקציות" (ובקיצור: BDS), מיקדה את מאמציה באגד הכנסיות המתודיסטיות, שבו מיליוני חברים, במאמץ למצוא מענה הולם להתייצבות ללא תנאי של נוצרים אוונגליים לימין ישראל.

אך הכוונה היתה לא רק לתקוע טריז בתוך הקהילייה הנוצרית בארה"ב אלא גם למצוא גוף גדול ויוקרתי, רחוק מהשוליים הקיצוניים, שיהיה מוכן להטיל חרם על חברות שסוחרות עם ישראל ולשמש דוגמה לאחרים. תקדים החרם שתרם למיגור האפרטהייד בדרום אפריקה הנחה את שתי היזמות.

"זו היתה יזמה מסוכנת מאוד בגלל המיקום המרכזי של הכנסיה המתודיסטית בחיים הציבוריים בארה"ב", אמר אמש ל"לגלובס" פעיל יהודי. "הצלחת היזמות היתה עלולה לקבוע תקדים מסוכן ולפרוץ חור בסכר שמגן על ישראל מפני ניסיונות לשלול את הלגיטימציה שלה".

במושב העצרת של המתודיסטים, שמתכנסת מדי ארבע שנים, הפעם בטאמפה, פלורידה, התקיימו אתמול ויכוחים נוקבים בין מצדדים ומתנגדים. בחודשים שקדמו למושב, שימשו מקבלי החלטות בכנסיה מטרה למאמצי לובינג של ארגונים יהודיים, ישראליים ופלסטיניים. בסופו של דבר, החליטה העצרת, ברוב של כשני שלישים מ-1000 הצירים, לדחות את הקריאות למשיכת השקעות משלושת החברות האמורות, מחברות שסוחרות עם ישראל בכלל, ולאמץ במקומן החלטה שקוראת להשקעות "חיוביות" שתכליתן לעודד צמיחת כלכלית בשטחי הרשות הפלסטינית.

העצרת דחתה הצעה לאמץ את "מסמך קאירוס (Kairos Document), קול קורא שפרסמו כמרים שחורים בדרום אפריקה ב-1985 ושנחשב כתשתית תיאולוגית להטלת חרם על משטרים שדוגלים באפרטהייד.

בכל זאת, העצרת אימצה החלטה שמגנה את ה"כיבוש הישראלי" וההתנחלויות ושקוראת ל"כל המדינות לאסור יבוא מוצרים מתוצרת חברות שיושבות בהתנחלויות הישראליות בשטחים פלסטיניים".

זו אינה הפעם הראשונה שיזמות של חרם ומשיכת השקעות עולות בארגונים כנסיתיים בארה"ב, בעיקר פרוטסטנטיים. במרוצת השנים טיפחו ארגונים אלה קשרים חזקים עם פלסטינים והם מרבים לשלוח משלחות לשטחים. אף אין זו הפעם הראשונה שקאטרפילר משמשת מטרה למאמצי חרם ומשיכת השקעות, מפני שהבולדוזרים שלה משמשים את צה"ל להרס בתים ולהקמת סוללות.

הכומר אלכס ג'וינר, מווירג'יניה, חבר בקבוצה שמתנגדת למשיכת השקעות, אמר ל"ניו יורק טיימס": "כולנו מודאגים מהסבל ומהכיבוש המתמשך, מפני שהוא פוגע גם בחברה הישראלית וגם בחברה הפלסטינית. אך הכנסיה קבעה שאנו רוצים צעד חיובי, ואנו מתנגדים לצעדי ענישה כאמצעי להשכנת שלום".