קרדן צנחה ב-90% וגרינפלד הגדיל ביטחונות

לבעל השליטה בקרדן הלוואה של 120 מיליון שקל שמולה שועבדו מניות החברה ■ לגרינפלד עסקים פרטיים נוספים אך ההחזקה העיקרית שלו בקרדן איננה מניבה לו דיבידנד ■ חשוב להבהיר, כי גרינפלד עומד בכל תשלומי החוב במועדם

צניחה של כ-90% בשווי מניות קרדן בשנים האחרונות אילצה את אחד מבעלי השליטה בקבוצה, יוסף גרינפלד, להגדיל את הביטחונות בגין הלוואה שנטל מבנק, בגובה של כ-120 מיליון שקל. כך נודע ל"גלובס". ההלוואה נלקחה על-ידי גרינפלד לפני כחמש שנים באמצעות החברה הפרטית "טלרומית אחזקות", לצורך ביצוע השקעות.

על רקע השחיקה בשווי מניות קרדן שניתנו כבטוחה מול ההלוואה, דרש הבנק וקיבל מגרינפלד ביטחונות נוספים בשנים 2010-2011. במקביל להגדלת הבטוחות, נחתמו גם מסמכי פריסת תשלומים. חשוב להבהיר, כי גרינפלד עומד בכל תשלומי החוב במועדם.

למרות שנראה כי מבחינת הבנק החוב עשוי להיחשב כבעייתי, לאור הירידה החדה בשווי הבטוחות, הרי שכלכלני הבנק מעריכים ככל הידוע שקיימת רמת ודאות גבוהה של החזר החוב.

סביר להניח שלגרינפלד עסקים פרטיים נוספים, וקשה להעריך את מצבו הפיננסי. עם זאת, העובדה שההחזקה העיקרית שלו במניות קרדן איננה מניבה לו דיבידנד או יכולת למכור את המניותיו ברווח משמעותי, מעיבה קרוב לוודאי על מצבו התזרימי.

מדיניות הדיבידנד בקרדן קובעת חלוקת דיבידנדים בגובה של 20% עד 30% מהרווח הנקי השנתי. על רקע ההפסדים בשנים האחרונות, הפעם האחרונה שבה חולק דיבידנד אמיתי (ולא "דיבידנד בעין") הייתה ביולי 2008.

הנפילה: קרדן איבדה 90% מהשיא ב-2007

המשבר בשוקי מזרח אירופה כיווץ את שווי החברה של יוסף גרינפלד ביותר מכל חברת החזקות אחרת, ובקרדן תולים תקוות גדולות בשוק הנדל"ן הסיני, כשמעבר לפינה ממתינים פירעונות אג"ח גדולים.

לזמן קצר, בשלהי שנת 2007, נראה היה כי קבוצת קרדן הופכת ככלות הכול ליקירת שוק ההון. לאחר ניסיונות חוזרים ונשנים לבצע הצפת ערך בחברת ההשקעות, באמצעות שינויים מבניים שונים, "גילה" סוף סוף השוק את חברת ההשקעות המגוונת, שמתאפיינת לא פעם כחסרת מיקוד וכבעלת מבנה החזקות מסורבל.

הנהירה של יזמי נדל"ן מקומיים למזרח אירופה הייתה אז בעיצומה, וקרדן, בשליטת צמד היהלומנים לשעבר יוסף גרינפילד ואבי שנור, שהייתה שם הרבה לפני כולם, קטפה את הפירות. כשהיא רכובה על גל ההצלחה של החברה הבת GTC, הרשומה למסחר בבורסה של פולין (שבה ממוקדת עיקר פעילותה), נסק בנובמבר 2007 שווי השוק של קרדן ל-6.3 מיליארד שקל, ובשלב מסוים אף נכנסה מניית החברה למדד המעו"ף.

אלא שימי התהילה היו קצרים. המשבר של 2008 היכה בשווקים, וגם מניית קרדן, מוטת הפעילות במזרח אירופה (נדל"ן ופיננסים), לא נמלטה מהמפולת.

הדבר לא ריפה את ידיו של איתן רכטר, מנכ"ל קרדן NV ושותף לשליטה בחברה, שאמר אז כי "אין היגיון כלכלי בירידת הערך". אלא שנכון להיום התכווץ שווי קרדן ב-90% מתקופת השיא - יותר ממניותיה של כל חברת החזקות אחרת (כולל אי.די.בי החבוטה).

בקרדן ניסו למזער נזקים, ויצאו למסע מימושים וניקוי שולחן במזרח אירופה, כולל מכירת בנק רוסי ברווח, מימוש של בנק באוקראינה כמעט ללא תמורה וחילוץ ההון העצמי בהשקעה בקניון בסין. מהלכים אלו הפחיתו את מצבת החובות האימתנית של הקבוצה במאות מיליוני שקלים, אבל לא הספיקו כדי להפיג את חששות המשקיעים.

את שנת 2011 סיכמה הקבוצה עם הפסד עצום של 148 מיליון אירו (725 מיליון שקל), שנזקף בעיקר לחלקה בירידת ערך פרויקטים, קרקעות ומלאי דירות למגורים - מרביתם ברומניה ובבולגריה - של החברה הבת GTC פולין.

פעילות במזרח אירופה שתרמה הפסדים כבדים אשתקד הייתה זו של זרוע הביטוח והבנקאות KFS. בסה"כ סגרה קרדן שלוש שנות הפסדים בסכום כולל של 1.3 מיליארד שקל.

מועדי הפירעון מתקרבים

נכון להיום נסחרות אג"ח קרדן NV (זרוע הפעילות העיקרית של הקבוצה) - שלה חוב של כ-2.5 מיליארד שקל לציבור - בתשואה דו-ספרתית של 12%, כך שעל מחזור החוב אין מה לדבר, ומועדי הפירעון מתקרבים. נראה ש-20 שנה מאז הפכה משלד בורסאי לחברת החזקות בינלאומית היא מתקרבת לרגע המבחן הגדול שלה: ב-2013 היא תצטרך להחזיר לבעלי החוב מהציבור רבע מיליארד שקל, ובשנה שלאחר מכן כמעט חצי מיליארד שקל.

למבחן הזה נכנסת קרדן כשבקופתה נחים בסה"כ כ-600 מיליון שקל, ונוסף לכך מצפה החברה לתזרים נטו של כ-200 מיליון שקל, שצפויים להתקבל השנה ממכירת הבנק הרוסי. נוסף לכך, ייתכן שגם החזקות הקבוצה יסייעו בשירות החוב. לפי דיווח מלפני כמה ימים, ההחזקה ביבואנית הרכב UMI אמנם משועבדת לבנק מזרחי-טפחות, אולם פעילות הנדל"ן המתפתחת של הקבוצה בסין, וההחזקה בחברת תשתיות המים תהל, אינן משועבדות, וככל הנראה מהוות את "נשק יום הדין" של קרדן להתמודדות עם הפירעונות הצפויים. את 2013 מצפה הקבוצה לסיים עם כרבע מיליארד שקל בקופה.

שינויים בשדרת הניהול

מנהלי קרדן לא קופאים על השמרים. אשתקד המשיכה הקבוצה במהלכים להתרת סבך החברות הציבוריות שהיא כוללת, ולהפרדת פעילותה המתבצעת בישראל מזו המתבצעת בשווקים המתעוררים. בקרדן קיוו שמיקוד הפעילות ימשוך משקיעים לחברה, אלא שבינתיים הדבר לא קרה. גם שדרת הניהול בחברה עוברת שינוי. החברה הבת תהל שידדה מערכות בהובלת המנכ"ל החדש, סער ברכה, ובסוף החודש הנוכחי ייכנס לתפקידו מנכ"ל חדש בקרדן NV עצמה - שוקי אורן, שאמור לתרום לה מניסיונו בניהול מערכות גדולות, לאחר שכיהן בעבר כחשב הכללי באוצר.

"קרדן הפכה למה שהפכה הודות לפעילות הנדל"ן שפיתחה בפולין ופעילות הפיננסים והביטוח במזרח אירופה, ובאמת, עד המשבר של 2008 זה הלך מצוין", אומר היום נעם פינקו, אנליסט המסקר את החברה מטעם בית ההשקעות פסגות. "לכן, בשנות הגאות, הם הציגו תשואה פנומנלית לעומת אי.די.בי למשל (שקרדן כמעט והשתלטה עליה ב-2003, ע' ש')".

הבעיה הייתה שהקבוצה נכנסה למשבר של 2008 בלי עוגנים יציבים וקשיחים, מהסוג שמייצר מזומנים בלי קשר למחזוריות כלכלית. בהיעדר עוגנים שכאלה, קרדן נחשפה במלוא עוצמתן למחיקות הערך הגדולות של GTC - החזקתה המרכזית - בשוקי הנדל"ן של ולין, רומניה, בולגריה, קרואטיה, סרביה והונגריה.

גם היום עדיין לא ברור כיצד תצלח קרדן את הגל הנוכחי של המשבר במזרח אירופה. הזרקור מופנה לאחרונה לצרות שיש במערב היבשת, אבל המצב במזרחה לא פחות בעייתי, כמשתקף בדוחות הכספיים העגומים של GTC. גם משוק הנדל"ן הלוהט של ישראל נכוותה הקבוצה, ומניות החברה הבת קרדן נדל"ן נחתכו כמעט בחצי תוך שנתיים, בין היתר נוכח מחיקות הענק בפרויקט הולילנד בירושלים, הידוע לשמצה.

בקבוצה שואבים עידוד מצבר גדול של פרויקטים בתהל, וכן מרכישות הנכסים להשבחה, שעשויים להניב תשואה לטווח הארוך, דוגמת תריסר מתקני מים בסין, מדינה שבקרדן תולים בה תקוות רבות כמנוע הצמיחה שיחלץ אותה מהמצב הנוכחי.

הפעילות הסינית של קרדן זכתה לפני כמה חודשים לתג מחיר שמן, לאחר שחברת הביטוח מגדל חתמה על מזכר הבנות להשקעה בחברה הבת קרדן לנד סין, אולם בפברואר השנה הודיעו הצדדים על הפסקת המגעים לעסקה, שנועדה לשקף לחברה הבת שווי של כ-400 מיליון אירו (כ-2 מיליארד שקל) לפעילות זו, שש שנים בלבד לאחר כניסתה של קרדן לפעילות במדינה.

"אם עסקת מגדל הייתה יוצאת לפועל, המניה והאג"ח היו היום במקום אחר", מעריך פינקו מפסגות.

קרדן, הפועלת בסין בתחום הנדל"ן למגורים והנדל"ן המניב, דיווחה על האטה בקצב המכירות, בגלל החלטה ממשלתית לצנן את השוק. נראה כי הקבוצה צריכה לקוות שההגבלות הממשלתיות יוסרו בהקדם לפחות לקראת סופה.

התחום המניב מהווה פוטנציאל ערך גדול, שכן קרדן רכשה את הקרקעות בשנים 2005 עד 2008, והגבירה הילוך ככל שהפנימה את גודל המחיקות באזורים האחרים.

קבוצת קרדן
 קבוצת קרדן