IBI על 'לוויתן': "גידול של לפחות 50 מ' ד' בעלויות הקידוח"

גיל בשן מ-IBI, מעריך כי חידוש הקידוח לא יתרחש בשנה הקרובה: "למצוא ולהביא אסדה חדשה עלול לקחת כשנה" ■ על השותפויות במאגר: "נסחרות בשווי הוגן ואפילו מעט זול"

מעבר לאכזבה מדחיית הקידוח ב"לוויתן", הבאת אסדה חדשה לקידוח השדה תוביל לגידול של לפחות 50 מיליון דולר בעלויות הקידוח - כך מעריך גיל בשן מ-IBI, בעקבות הודעות השותפויות בשדה על אי-הגעת הקידוח לשכבת המטרה, והיערכותה של נובל אנרג'י מחדש לטובת המשך הקידוח בעוד כמספר חודשים.

מתי תשוב נובל לקדוח? בשן מצטרף להערכות בשוק כי הדבר לא יתרחש השנה, ומציין כי "למצוא ולהביא אסדה חדשה עלול לקחת כשנה שזה הרבה זמן". בנוסף, מציינים ב-IBI את מרכיב חוסר הוודאות, שנותר ללא שינוי בעקבות ההודעה: "עד עכשיו חיכינו לתשובה בינארית, יש או אין נפט, ואנחנו עדיין באותו המצב. מבחינה כלכלית אנחנו בעמדת המתנה".

נזכיר כי חברת נובל אנרג'י דיווחה אתמול על הפסקת הקידוח לפני שהגיע למטרות הנפט. החברה הסבירה כי החליטה לעצור את הקידוח בעומק של 6,500 מטר לאור "לחצים גבוהים והגבלות מכניות". הזכויות ב"לוויתן" מוחזקות בידי נובל (39.66%), קבוצת דלק (45.34%) ורציו (15%).

עוד לפי הדיווח, בעומק של 21 אלף רגל (6,522 מטר) התגלה גז טבעי במאגר "לוויתן 1", אשר הרכבו היה כבד יותר מאשר בשכבות העליונות יותר - שנוצר כננראה ממקור תרמו-גני, ומותיר את האפשרות להימצאותו של נפט בקידוח.

"כל פרויקט הנפט בלוויתן מבוסס על הערכה שקימת שם מערכת תרמו-גנית שאפשרה ייצור של נפט שנלכד בשכבות אלו", מסביר בשן. העובדה שנמצו הידרקרבונים מאששת את הערכות המוקדמות בדבר מערכת תרמו-גנית, בנוסף נתגלו שכבות אטומות שיוצרות מלכודת נפט - 2 פרמטרים מתוך 4 הכרחיים להיווצרות של תגלית נפט קיבלו חיזוק משמעותי".

לסיכום, מציינים ב-IBI כי אופציית הנפט "עדיין קיימת" ב"לוויתן", ובאשר להשקעה בשותפויות - מבהירים כי "השוויים בהן נסחרות השותפויות הוגנים, ואפילו מעט זולים ולכן אנו ממשיכים להעריך כי מדובר באחזקה כדאית וממולצת".