S&P מעלות: "חוששים שצים לא תעמוד בדרישות הנזילות"

חברת הספנות סופגת הערב הורדת דירוג ל-ל-"B", מדירוג קודם של "BB", עם תחזית שלילית ■ צים בתגובה: "לא נלקחו בחשבון שורה של מקורות מימון ותמורה הצפויה ממימוש נכסים"

חברת הספנות צים , המצויה בבעלות מלאה של החברה לישראל (שבבעלות עידן עופר), סופגת הערב (א') הורדת דירוג מחברת S&P מעלות, אשר מורידה את דירוג החברה ל-"B", מדירוג קודם של "BB", עם תחזית דירוג שלילית. "אנו חוששים כי החברה לא תעמוד בדרישות הנזילות של הבנקים לקראת סוף 2012", כותבים כלכלני מעלות.

במעלות מסבירים כי חלק משמעותי ממקורות הנזילות של החברה בשנתיים הבאות, תלויים בקשר הדוק לתנאי הסחר הימי - אשר "יהיו מאתגרים ב-12 החודשים הקרובים, מה שעלול לפגוע במאמצי צים לייצר תזרים מזומנים מספק".

צים, נזכיר, נקלעה למשבר קשה שבמהלכו הפסידה מאות מיליוני דולרים בתוך 4 שנים, ונאלצה לבצע הסדר חוב מורכב לפריסת חוב של מעל 3 מיליארד דולר. בשל העובדה שהענף עדיין לא מתאושש, פועלת החברה היום לגבש הבנות חדשות עם הבנקים המממנים שלה.

"אנו ממשיכים להיות מוטרדים מתמונת נזילות מאד מאתגרת החל מסוף 2012 ובמהלך 2013 לחברה", כותבים במעלות, שם מעריכים כי במהלך השנה תצליח החברה לעמוד בדרישת הבנקים ל-EBITDA של 61 מיליון דולר, אולם סבורים כי יעד ה-EBITDA של 250 מייון דולר בשנה הבאה "נראה מאתגר מדי נוכח המצב בענף".

צים, בעלת קו של אוניות ספנות, נקלעה במהלך 2009 לאחת השנים הקשות בתולדותיה לאחר קריסה בהיקפי הסחר העולמי (תוצר נלווה של משבר האשראי). החברה יישמה תוכנית הבראה שכללה הזרמות הון מצד החברה לישראל והסדרי חוב מול חלק מנושיה.

במסגרת התוכנית, הזרימה החברה לישראל לצים סכום של כ-550 מיליון דולר, עוד כ-50 מיליון דולר באחרונה (כחלק מ"רשת ביטחון" בשווי של 100 מיליון דולר, שנקבעה באותה תוכנית הבראה). ב-2011 רשמה צים הפסד של 397 מיליון דולר, וכך צברה הפסד של 1.1 מיליארד דולר בארבע השנים האחרונות.

לחברה יש צי של 99 אוניות (97 אוניות מכולה ו-2 אוניות להובלת כלי רכב), מהן 29 בבעלותה ו-70 בחכירה.

אלון רווה, סמנכ"ל הכספים של צים מסר בתגובה: "בנימוקיה להורדת הדירוג של צים, S&P מעלות אינה לוקחת בחשבון שורה של מקורות מימון ותמורה הצפויה מפעילות מימוש של נכסים שונים שהינם חלק אינטגרלי מהתוכנית העסקית של החברה לשנתיים הקרובות. יצוין, כי תוכנית עסקית זו על המקורות הנוספים הכלולים בה, אושרה וקיבלה זה מכבר את תמיכת כל הבנקים הרלבנטיים, לרבות תיקון של אמות המידה הפיננסיות לשנים 2012-13 בהתאם לתוכנית".