בצה"ל רוצים לזעזע: צפו בקמפיין הקשה למניעת חטיפת חייל

צה"ל השיק קמפיין פרסומי המתמקד בסיכון לחטיפת חיילים ■ הצבא פונה לחיילים ומשפחותיהם בניסיון למנוע נסיעה בטרמפים מחשש לחטיפה ע"י גורמים עוינים

צה"ל השיק אתמול (א') קמפיין פרסומי רחב-היקף המתמקד בסיכון לחטיפת חיילים. תחת הכותרת "אל תתפוס טרמפ, זה יכול לתפוס אותך", צה"ל פונה לחיילים ולמשפחותיהם בניסיון למנוע נסיעה בטרמפים מחשש לחטיפה על-ידי גורמים עוינים.

הרקע לקמפיין הוא הצטברות של דיווחים מודיעיניים בצה"ל על ניסיונות לחטיפת חיילים בישראל. החשש בצה"ל הוא מפני חטיפה באמצעות טרמפים ולא במישור המבצעי.

במסגרת הקמפיין, בצה"ל העלו ליו-טיוב סרטון המתאר חייל חטוף המצולם על-ידי חוטפיו, ולדרישתם הוא מקריא לעיני המצלמות את דרישותיהם. הסצינה זכורה היטב מהחטיפות של החייל גלעד שליט והנווט רון ארד, שצולמו על-ידי שוביים ואולצו למסור את דרישותיהם לעיני המצלמות.

יש שיגידו כי לאור זאת הקמפיין של צה"ל הוא בחוסר טעם ואף מזעזע, אבל זה בדיוק מה שניסו להשיג בצה"ל - להרתיע ולזעזע בהתבסס על הזיכרון הקולקטיבי של אזרחי ישראל וחיילי צה"ל.

בסרטון, כמו במקרים קודמים הזכורים לכולם, החייל מובל על-ידי חוטפיו רעולי-הפנים, כשפניו מוסתרות על-ידי בד שחור. הצילום יוצא מדי פעם מפוקוס, בניסיון לשדר אותנטיות, והשחקן שמגלם את החייל מקריא את המספר האישי שלו ומספר בקול מפוחד כי הוא נחטף כשעלה על טרמפ בדרך הביתה.

"אם ישראל לא תשחרר את לוחמי החירות המוחזקים בכלא של הכיבוש הישראלי, יוציאו אותי להורג ברצון אללה", מקריא ה"חייל" החטוף בסרטון. בסוף הסרטון החייל פונה למצלמה ואומר "אמא אני מצטער" - משפט שכל ישראלי שצופה בסרטון לא יכול להישאר אדיש אליו, וזו בדיוק המטרה.

בסוף הקטע המבוים בסרטון, פונה השחקן, כשהוא מאופר באופן רגיל להבדיל מהמראה הקודם בו הוא כביכול בשבי, ואומר לצופים כי "בסרט הזה כבר היינו - אל תתפוס טרמפים, זה יכול לתפוס אותך".

לפתח דיון ציבורי שישפיע גם על המשפחות

לדברי דובר צה"ל, תא"ל יואב (פולי) מרדכי, הקמפיין הוא פועל יוצא של תוכנית רב-שנתית בצה"ל שגובשה בסוף השנה שעברה. לאור האיומים והדיווחים המודיעיניים, בצה"ל מבקשים להגיע אל המשרתים בצה"ל ואל משפחותיהם, במטרה לעודד מעורבות ולפתח דיון ציבורי בנושא ההשלכות האפשריות של נסיעה בטרמפים.

הקמפיין יתמקד בשלטי חוצות בבסיסי צה"ל, ברכבות וברחובות מרכזיים בערים. כמו כן יתפרסמו סרטונים ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט. הקמפיין ימשך בשבועיים הקרובים, ובעוד חודש וחצי יתחדש פעם נוספת.

לדברי תא"ל מרדכי, "מדובר בקמפיין ראשון מזה שנים ארוכות שאנחנו מובילים בתחום הזה. המטרה של הקמפיין היא לעורר שינוי בהרגלי הנסיעה של החיילים, על-ידי הבנת הסיכון גם באופן ישיר וגם על-ידי סביבת המשפחה.

"הערוץ המרכזי שבו נעשה שימוש הוא בערוצי הניו-מדיה, מתוך הבנה כי אלה הם הערוצים המרכזיים שהחיילים והציבור עושה בהם שימוש. הקמפיין יתמקד באתר צה"ל הרשמי באינטרנט וגם בערוצים הרשמיים של צה"ל בפייסבוק ובטוויטר".