דיסקונט: הקמת ממשלת אחדות - סימן חיובי לכלכלה

כלכלני בנק דיסקונט: "הסבירות לפריצה חדה של הגירעון (גם ב-2013) פחתה, והממשלה תציג להערכתנו תוכניות לטיפול בגידול הצפוי בגירעון השנה ובשנת 2013"

בבנק דיסקונט הוציאו היום (ב') סקירה על רקע ההסכם הקואליציוני בין סיעת הליכוד לסיעת קדימה, בה מעריכים כלכלני הבנק את השלכות המהלך כסימן חיובי לכלכלה הישראלית.

בדיסקונט מציינים כי "הקמת ממשלת אחדות לאומית (במקום החלופה של בחירות בספטמבר) גורמת להמשך הרצף השלטוני, תוך הגדלת בסיס התמיכה של הממשלה (כשמונים אחוז מחברי הכנסת), מפחיתה את החששות לחוסר יציבות פוליטית בישראל ומאפשרת לממשלה לטפל בבעיות היסוד ובאתגרים הכלכליים העומדים בפני ישראל".

אחד מעיקרי ההסכם להקמת ממשלת אחדות לאומית הוא כי "הממשלה תפעל לגיבושו של תקציב חירום לאומי, אשר יאפשר למדינת ישראל להתמודד עם המשבר הכלכלי העולמי" וכי "הסיעות יפעלו לצמצום החקיקה הפרטית בכנסת, ולחיזוק המשמעת התקציבית". בעקבות כך מעריכים בדיסקונט, "על רקע מסורת של משמעת פיסקלית בממשלות ישראל, כי הסבירות לפריצה חדה של הגירעון (גם ב-2013) פחתה, והממשלה תציג להערכתנו תוכניות לטיפול בגידול הצפוי בגירעון השנה ובשנת 2013".

"אינפלציה: יתכנו העלאות מיסים חדשות. בהמשך לסעיף הקודם נציין כי הממשלה עשויה לנקוט בהפחתת הוצאות מחד ומאידך הגדלת מיסים (אולי אפילו העלאת מע"מ או מיסוי על מוצרים מסוימים כבר השנה). העלאת המיסים לכשעצמה עשויה להעלות את האינפלציה, אולם חשוב לזכור שהאינפלציה מושפעת גם מגורמים אחרים, כמו מחירי הנפט (לאחרונה ניכרת ירידה חדה), ההאטה בעולם וגורמים נוספים שעשויים לפעול בכיוון הפוך".

המחאה החברתית עשויה להתעורר שנית, מעריכים בבנק דיסקונט. "דחיית הבחירות עשויה לעורר מחדש את המחאה החברתית (שהיתה מתוכננת בלאו הכי להתעורר במידה כזו או אחרת בקיץ) ובפרט שחלק מהמוחים ישובו משדה הקרב הפוליטי (שאליו תכננו להצטרף) למגרש המחאות והצעדות. אולם, לאור בסיס התמיכה הגדול יותר של הממשלה בכנסת והעובדה כי הממשלה ערה למחאה וכבר החלה בתוכניות לטיפול בבעיות שעלו במחאה, יתכן והערכות של מספר גורמים ל'גל מחאות חדש שישנה מהיסוד את מצב ישראל' נראים מוגזמים מעט".

בתחום הבטחוני הם מציינים כי "ישנן הערכות כי הקמת ממשלת אחדות תזרז את הטיפול בבעיות הביטחוניות ובפרט מול איראן. נדלג על הערכה בנושא זה, אולם נזכיר כי ממשלות אחדות בעבר הוכחו כמתאימות ביותר הן לטיפול במשברים כלכליים (תוכנית הייצוב בשנות השמונים ועוד) והן בטיפול בבעיות הביטחוניות".

ומה ההשלכות על שוק האג"ח המקומי וריבית בנק ישראל? בדיסקונט מעריכים כי "בנק ישראל יוריד ריבית במהלך המשך השנה, על רקע המצב הכלכלי בעולם ובארץ. בעקבות הקמת ממשלת אחדות, גוברים הסיכויים למדיניות פיסקאלית מרוסנת ואחראית יותר, עניין שייקל על בנק ישראל 'לעשות את שלו' ולהוריד את הריבית. גורם זה יחד עם העלייה באחראיות הפיסקאלית יתרום לכשעצמו לרמת התשואות הנמוכה בישראל".

לבסוף, מציינים הכלכלנים בסקירה כי מדובר ב"אור לגויים"- אחדות מקומית לעומת פירוד אירופאי: "כשבוחנים את המצב במדינות המערב (שלא לדבר על מדינות ערב) חייבים לציין את ההבדל החיובי בין היציבות היחסית בישראל לבין המשך הכאוס הפוליטי וחילוקי הדעות באירופה: ביוון תוצאות הבחירות מצביעות על פילוג רב בפרלמנט וחשש לבחירות חוזרות, אי הוודאות לגבי המצב הפוליטי בצרפת גבוה (ביוני יתקיימו בחירות לפרלמנט ויתכן והרכבו ימנע מהולנד, הנשיא הנבחר, ליישם באופן יעיל את מדיניותו), ברוסיה קיימות מהומות על רקע המשך כהונתו (הצפוי אומנם) של פוטין כנשיא רוסיה, בהולנד קיימת אי וודאות לגבי הרכב הממשלה בעתיד, מפלגת השלטון בגרמניה נחלה כישלון בבחירות המקומיות בצפון המדינה וגם בארה"ב אי הוודאות הפוליטי גבוה. לאור זאת, חייבים לציין לשבח את היציבות היחסית הקיימת בישראל והיכולת להגיע מהר יחסית להסדר על הקמת ממשלה".