עיריית בת-ים אישרה תוצאות מכרזים במחיר הפסד

עיריית בת-ים אישרה תוצאות מכרזי מקרקעין למרות שהם נמוכים בעשרות אחוזים מהערכת השמאי על הקרקע ■ יו"ר האופוזיציה בעירייה פנה למשרד הפנים בבקשה לא לאשר את המכרזים

עיריית בת ים אישרה ביום ראשון את תוצאות מכרזי המקרקעין שנסגרו לפני כחודש במרכז העיר וזאת למרות שהם נמוכים בעשרות אחוזים מהערכת השמאי על הקרקע. יו"ר האופוזיציה בעירייה המכהן גם כיו"ר ועדת הביקורת פנה למנכ"ל משרד הפנים בבקשה לא לאשר את המכרזים משום שהם אינם סבירים ויגרמו לנזק לקופת העירייה.

המגרש הראשון, הממוקם ברחוב הקוממיות בעיר, משתרע על פני 3,592 מ"ר ומאפשר בניית פרויקט שיכלול 152 יחידות דיור במגדל בן 42 קומות שיכלול גם 500 מ"ר שטחי מסחר ו-2,000 מ"ר לתעסוקה. שטח המגרש השני עומד על 2,657 מ"ר ועל פי המכרז, ניתן יהיה לבנות עליו בניין מגורים בן 20 קומות עם 100 יחידות דיור, 500 מ"ר למסחר ו-2,000 מ"ר לתעסוקה.

במכרז הראשון הוגשו 3 הצעות כאשר הגבוהה ביותר, כפי שנחשף ב"גלובס", הייתה של חברת YBOX הנמצאת בבעלותו של איש העסקים יעקב גורסאד ועמדה על כ-47.5 מיליון שקל לא כולל מע"מ. הצעה זו הייתה נמוכה באופן משמעותי מהערכת השווי שביצע שמאי מטעם העירייה למגרש ועמדה על 78.12 מיליון שקל לא כולל מע"מ. מדובר בהפרש של כ-30 מיליון שקל, או כ-40% פחות מהערכת השמאי.

במכרז השני הוגשו שתי הצעות בלבד וההצעה הגבוהה ביותר הייתה של בני זיגדון שהציע בעבור הקרקע כ-35 מיליון שקל. גם במקרה הזה העריך שמאי העירייה את המגרש בסכום גבוה יותר שעמד על כ-55.9 מיליון שקל, כלומר ההצעה הזוכה הייתה נמוכה בכ-37% מהערכת השמאי.

עו"ד אלי יריב, יו"ר האופוזיציה בעירייה המכהן גם כיו"ר ועדת הביקורת מצטט מתקנות העירייה את הסעיף הקובע כי: "מקום בו היה נושא המכרז מכירת מקרקעין תמליץ הוועדה על ההצעה הגבוהה ביותר, כל עוד אינה נמוכה באופן בלתי סביר מן הסכום שנקבע באומדן". עוד מוסיף יריב ואומר: "מדובר בהחלטה אומללה. הנהלת העירייה שנמצאת במצוקה כספית מוכרת את נכסי הציבור בזול מתוך יאוש, פוגעת באינטרסים של העיר ותושביה ומעשירה את כרישי הנדל"ן שמנצלים את המצוקה הכספית שאליה נקלעה העירייה בניהול בזבזני ולא אחראי".

יריב לא הסתפק בדברים הללו וגם שלח מכתב למנכ"ל משרד הפנים עמרם קלעג'י במסגרתו התריע כי אישור המכרזים הללו אינו סביר. "מצבה הכלכלי של עיריית בת-ים מתדרדר והגרעון התפעולי העומד על 100 מליון שקל לשנה מביא את מקבלי החלטות בעיריית בת-ים לבצע פעולות הרסניות. האם מישהו מחברי הנהלת העירייה היה מוכר את ביתו או את רכושו האחר בפחות מ-40% ממחיר השוק? בוודאי שלא. הנהלת עיריית בת-ים איבדה את המצפן וההחלטות המתקבלות בלתי רציונליות בעליל. הנך נדרש שלא לאשר מכירת הקרקעות במחירי הפסד כפי שבוודאי תדרוש עיריית בת-ים".

מעיריית בת ים נמסר בתגובה: "המציאות הנדל"נית במדינת ישראל, לאחר המחאה החברתית, מכתיבה התנהלות שונה בנושא טיפול במקרקעין בכל רחבי הארץ. מתוך הכרה ולמידת מצב שוק הנדל"ן, בחרה העירייה לבצע שמאות מחודשת למגרשים הנדונים. שלוש ההצעות שנתקבלו בעקבות הפרסום המחודש של המכרז היו נמוכות מההערכה הראשונית. מובן כי בשם האינטרס הציבורי, ומתוך רצונה של הרשות למצות את הפוטנציאל הנד"לני ולבצע את עסקת המכירה כחלק מההתחדשות העירונית, עסקת המקרקעין אושרה הן על ידי ועדת המכרזים והן על ידי מועצת העיר, אמש".