דלק ניגשה למכרז בקפריסין עם חברות ענק זרות

(עדכון) - בקונצורסיום נמצאות ENEL ו-אדיסון (EDF) - שתי חברות האנרגיה הגדולות באירופה, שעשויות להפוך בעתיד שותפות אסטרטגיות ב"לוויתן"■ נובל החליטה לא להתמודד במכרז ■ צפו ברשימת הקבוצות המלאה

קבוצת דלק ניגשה היום (ו') למכרז לקבלת רישיונות לחיפושי נפט במימי קפריסין, כאשר בקונצורסיום החברות שותפות חברת אדיסון, וודסייד וחברת ENEL. נובל אנרג'י, נציין, החליטה לא להתמודד על המכרזים - כך לפי דיווחים בתקשורת הקפריסאית, אותם אישרו לאחר מכן השותפויות בהודעות רשמית לבורסה בת"א.

חלוקת הזכויות במסגרת הקונצורסיום הינה 30% לוודסייד, 30% לאדיסון, 15% לחברת ENEL וכ-12.5% לכל אחת מהשותפויות בקבוצת דלק (דלק קידוחים ואבנר). הרכב הקבוצה עשוי לפתוח פתח לכניסת חלק מהחברות הזרות כשותפויות אסטרטגיות ב"לוויתן". כאשר לחלקן ישנם אמצעים וטכנולוגיה החסרות לדלק - כך למשל, אחת מהן מחזיקה בצינור גז לאירופה (אדיסון), בעוד השנייה מתמחה בפיתוח תשתיות הנזלת גז (וודסייד).

נציין כי ENEL ואדיסון (EDF) מהוות למעשה שתי חברות האנרגיה הגדולות באירופה. עוד נזכיר כי היום הוא המועד האחרון להתמודדות על 12 רישיונות ימיים נוספים שקפריסין מחלקת.

החברות בקונצורסיום דלק: ענקיות גז

באשר לחברות בקונצורסיום דלק, מדווחת הקבוצה כי חברת Woodside אנרגיה, בבעלות מלאה של Woodside Petroleum, עוסקת בין היתר בייצור תשתיות LNG (הנזלת גז), הפעילה בקידוחים בשטחי אוסטרליה.

אדיסון הינה חברה בבעלותה של Edison SpA, העתידה להפוך בזמן הקרוב לחברת בת של Electricite de France הצרפתית (EDF). נציין כי לחברה צינור גז לאירופה, והינה ספקית גז מרכזית באיטליה.

לבסוף ישנה ENEL, חברה בבעלות מלאה של ENEL S.p.A. יצרנית החשמל הגדולה באיטליה, הפעילה בכ-40 מדינות ברחבי העולם.

ישראליות נוספות בפנים

גם הזדמנות קפריסאית אשר בשליטת רוני הלמן ואורי אלדובי, חברה אחות של הזדמנות ישראלית, הודיעה היום כי הגישה בקשה לשני רשיונות חיפושי גז ונפט במכרז שפורסם בקפריסין. הבקשות הוגשו במשותף עם המפעיל הנורווגי הבינלאומי AGR.

לפי הדיווחים בתקשורת הזרה, עוד מתמודד במכרז גם קונסורציום ישראלי-קפריסאי בו שותפים חברת סיגמא אקספלוריישן שבבעלות ד"ר עלי ברנע, דור אלון חיפושי גז ופטרולינה, חברה קפריסאית שרכשה אחזקות מיעוט בקונסורציום - הקבוצה תתמודד על רשיונות בבלוקים 2 ו-9.

מתמודדת נוספת היא טריפל 5, קבוצה קנדית בשליטת האחים גרמזיאן שמבקשת להתמודד על כל 12 הרישיונות שיחולקו. קבוצה נוספת כוללת את KOGAS הקוריאנית ו-ENI האיטלקית. חברות נוספות ששמותיהן הוזכרו בדיווחי התקשורת בקפריסין כמתמודדות הן ויטול ההולנדית, נובאטק הרוסית וענקית הנפט הצרפתית טוטאל (אשר לא ברור עדיין אם ניגשו למכרז).

רשימת הקבוצות המלאה של המתמודדות במכרז:

1. פטרה פטרוליאום

2. ATP, נפטא (ישראמקו), דור כימיקלים, מודיעין

3. טוטאל E&P (צרפתית)

4. טוטאל E&P (צרפתית), נובאטק (רוסית), GPB.

5. פרמייר אויל (ארה"ב), ויטול (הולנד)

6. פרמייר אויל (ארה"ב), ויטול (הולנד), פטרונאס (מלזיה).

7. אדיסון (צרפת), ENEL (איטליה), וודסייד (אוסטרליה), דלק קידוחים ואבנר

8. ENI (איטליה) Kogas (קוריאה)

9. "הזדמנות קפריסין", AGR (נורווגיה)

10. OAK דלתא, פטרולינה דינוס לפקריטיס (קפריסין), OAS, דלתה (ארה"ב)

11. קפריקום אויל, מרתון אויל (ארה"ב), אורנג' נסאו (הולנד), CC אנרג'י (לבנון)

12. Winevia (קפריסין)

13. RX דריל (קפריסין)

14. PT אנרג'י, פרסטיקו הולדינגס (קנדה, אינדונזיה, קפריסין)

15. עמנואל גאו גלובאל רוסאריו

בקפריסין רמזו: כדאי לדלק ונובל לגשת בנפרד

ל"גלובס" נודע כי לקראת ההתמודדות קיבלו דלק ונובל מסרים שלפיהם סיכוייהן לזכות יהיו גבוהים משמעותית אם יחליטו על התמודדות בנפרד. לפי הערכות שנפוצו היום עשויה דלק לחבור לענקית בינ"ל ידועה. אחד השמות שהועלה בהקשר זה הוא של ענקית הנפט הצרפתית טוטל, שהודיעה כבר כי בכוונתה להתמודד במכרזים. לטוטל יש ניסיון רב בהקמת מתקני LNG ודלק מעוניינת להשתתף בהקמת מתקן כזה בקפריסין.

דלק ונובל שותפות משנת 1999 בכל הקידוחים שנעשו בישראל ובכל המאגרים שהתגלו ובהם "תמר" ו-"לוויתן". השתיים שותפות גם בבלוק 12, הרישיון הימי היחיד שחולק עד כה במימי קפריסין, בחלוקה של 30% לדלק ו-70% לנובל.

כפי שנחשף ב"גלובס" התמודדות במכרז גופים ישראליים נוספים ובהם חברת הכשרה אנרגיה של עופר נמרודי, אדירה וקבוצה משותפת של דור אלון חיפושי גז וד"ר עלי ברנע, ממייסדי בייטמן הנדסה העובד כיום כיועץ ויזם עצמאי בתחום החשמל הפרטי.

סיכויים גוברים לישראלים

לפי הערכות סיכוייהם של היזמים הישראליים לזכות ברישיונות גברו לאחרונה בעקיפין לאחר ששורת חברות בינלאומיות גדולות החליטו שלא לגשת למכרזים בשל חשש מעימות עם טורקיה או בשל סיבות של כדאיות כלכלית. מדובר בחברות ענק מסין ומרוסיה שנחשבו מועמדות בטוחות לזכייה.